چند نوع کیف پول رمزارز وجود دارد؟ + جزئیات

جدید بودن حوزه رمز ارزها و آشنا نبودن عموم جامعه با این حوزه سبب شده فرصت مناسبی برای هکرها ایجاد شود تا از این موضوع سواستفاده کرده و بتوانند حساب‌های آنها را خالی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ جهت بررسی کیف پول‌های مناسب لازم است ابتدا به طور مختصر توضیح داده شود که منظور از کیف پول چیست. Cryptocurrency wallet ، به اختصار Wallet ، در زبان فارسی به آن کیف پول رمزارز، ولت، کیف پول و ... گفته می‌شود. برای شناخت بهتر این ابزار ضروری در دنیای رمزارزها، آن را با کارت عابربانک مقایسه می‌کنیم. برای انتقال پول به این کارت، شما کافی است شماره کارت خود را به فرد مورد نظر بدهید. شماره کارت بانکی شما در حقیقت آدرس حساب شما است که اگر کسی بخواهد پولی برای شما ارسال کند باید آن را به فرستنده بدهید. از طرفی اگر شما بخواهید از طریق این کارت، پولی را انتقال دهید، حتما باید رمز عابربانک خود را وارد کنید. در مورد کیف پول ارز دیجیتال، آدرس کیف پول مشابه همان شماره کارت و کلید خصوصی یا عبارت بازیابی نیز مشابه رمز عابربانک شما است. البته لازم به ذکر است تفاوت‌های زیادی بین کیف پول رمزارز و حساب بانکی وجود دارد، اما هدف و دیدگاه و کاربرد کلی به شیوه‌ای است که ذکر شد.

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که بنا بر نیاز کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله برای معرفی کیف پول ارز دیجیتال آن‌ها را به شکل زیر دسته‌بندی خواهیم کرد:

الف: کیف پول های سخت افزاری

ب: کیف ‌پول‌های نرم‌افزاری

از آنجا که کیف ‌پول‌های نرم‌افزار تنوع بیشتری دارند و همچنین جهت فعالیت در آنها به اینترنت نیاز است باید موارد زیر بررسی شود:

  • کیف پول مناسب برای تلفن همراه در سیستم عامل اندروید و IOS
  •  بهترین کیف ‌پول‌های نسخه ویندوز
  • بهترین کیف‌ پول‌های مبتنی بر وب یا کیف پول‌های web.3

به طور کلی کیف پول ارز دیجیتال به دو نوع سرد (Cold) و گرم (Hot) تقسیم می‌شود. منظور از سرد بودن یعنی برای ساخت آنها به اینترنت نیازی نیست و همچنین کلید خصوصی رمزارزها در محلی ذخیره می‌شود که هیچ‌گاه به اینترنت متصل نخواهد شد و منظور از گرم بودن این است که برای ساخت آن به اینترنت نیاز است. فارغ از این دسته‌بندی، نوع دیگری از دسته‌بندی وجود دارد که متناسب با نیاز کاربر است؛ به این معنی که برای دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف کیف پول‌های متفاوت ارائه می‌شود.

 همان‌طور که ذکر شد، رایج ترین نوع تقسیم بندی، دو مدل کیف پول‌های سرد و گرم است. لازم به ذکر است بسیاری از کیف پول‌ها می‌توانند روی چند سیستم مختلف اجرا شوند. برای مثال می‌توانند هم نسخه وب داشته باشند هم نسخه موبایل. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت و برای هر کدام مثالی از بهترین کیف پول ارز دیجیتال و محبوب‌ترین نوع آن را ارائه خواهیم کرد.

کیف پول های سخت‌افزاری

  این نوع کیف پول‌ها در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند. این کیف پول یک قطعه فیزیکی و شبیه به USB فلش‌ها هستند. این کیف پول برخلاف سایر کیف پول‌ها رایگان نبوده، بلکه باید این دستگاه‌ها را خریداری کرده و سپس به صورت آفلاین کیف پول خود را بسازیم. کلید خصوصی تمامی رمزارزها در این دستگاه ذخیره خواهد شد. از آنجا که این دستگاه هیچ‌گاه به اینترنت متصل نمی‌شود، کلید خصوصی رمزارزها به صورت آفلاین و کاملا ایمن در آن ذخیره می‌شود.

کیف پول های نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری در دسته کیف پول‌های گرم قرار می‌گیرند. این کیف پول‌ها خود به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • کیف پول دسکتاپ: این کیف پول به صورت نرم‌افزار روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما نصب خواهد شد.
  • کیف پول موبایل: این کیف پول نیز مشابه تمامی نرم‌افزارهایی است که روی تلفن همراه خود نصب می‌کنید. این کیف پول همواره در دسترس بوده و برای مدیریت لحظه‌ای دارایی‌های دیجیتال گزینه مناسبی است.
  • کیف پول تحت وب: شما برای استفاده از این کیف پول نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی ندارید و صرفا با اتصال به اینترنت و ورود به وب‌سایت موردنظر، به کیف پول خود دسترسی خواهید داشت.
  • افزونه مرورگرها: کیف پول‌هایی که به صورت افزونه بر روی یک مرورگر اینترنت اجرا می‌شوند. از آن‌جا که این کیف پول‌ها کلید خصوصی را در هارد سیستمی که بر روی آن اجرا می‌شود، ذخیره می‌کنند، در دسته کیف پول موبایل و دسکتاپ قرار می‌گیرند ( بسته به اینکه این افزونه روی موبایل اجرا شود یا روی کامپیوتر).

در ادامه به معرفی پر مخاطب‌ترین کیف‌ پول‌ها می‌پردازیم:

کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین روش برای ذخیره دارایی‌های رمزنگاری افراد بوده که در صورت خرید از مراجع مطمئن گزینه بسیار مناسبی برای ایرانی‌ها است. کیف پول‌های سخت‌افزاری دارای عبارت بازیابی ۱۲ تا ۱۴ کلمه است که تنها صاحب کیف پول می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. طبق نظرسنجی های مربوط در وب سایت صرافی بایننس کیف پول لجر (LEDGER) از جمله پر مخاطب ترین  کیف پول ها بوده که دارای دو مدل نانو اکس و نانو اس است. نسخه نانو اکس در میان تمام کیف پول‌ها بیشترین امتیاز را کسب کرده است. این کیف پول بیش از ۱۸۰۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند. هرچه کیف پول رمزارز بیشتری را پوشش دهد ویژگی مهمی برای آن کیف پول محسوب می‌شود.  قیمت این کیف پول بین ۱۱۰-۱۲۰ دلار است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال تلفن همراه چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که دارایی زیادی نداشته و اصطلاحا هولدر رمز ارزها نیستند. این افراد خرید و فروش رمزارزها را در بازه‌های زمانی کوتاهی انجام می‌دهند و کیف پول تلفن همراه برای آن‌ها مناسب است.

 کیف پول های نرم افزاری یا تلفن همراهی در دسته کیف پول گرم قرار می‌گیرند؛ زیرا برای استفاده کاربر باید به اینترنت وصل باشد. این مساله سبب می‌شود نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت کمتری برخودار باشند، زیرا ممکن است در تلفن یا سیستم شما نرم افزار دیگری نصب شده باشد که بد افزار باشد و از این طریق هکرها بتوانند دارایی شما را به سرقت ببرند. کلید خصوصی این کیف پول‌ها نیز باید فقط در اختیار صاحب کیف پول باشد و اگر کسی به آن دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند دارایی شما را به کیف پول خود انتقال دهد.

 بسیاری از این کیف پول‌ها  برای ایرانی‌ها مناسب است. اما برخی از آن‌ها آمریکایی بوده و برای استفاده از آن‌ها باید از VPN استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود از کیف پول‌های آمریکایی و یا مواردی که دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند، استفاده نکنید. بهترین کیف پول برای ایرانی‌ها، کیف پولی است که کلید خصوصی یا عبارت بازیابی را در اختیار ما قرار دهد. در چنین حالتی حتی در صورت تحریم و اعمال ممنوعیت از سوی کیف پول، می‌توانیم دارایی‌های خود را در کیف پول دیگری بازیابی کنیم.

کیف پول‌های نرم‌افزاری که می‌توانند با موبایل مورد استفاده قرار گیرند تراست والت و اتمیک ولت هستند.  کیف پول تراست والت  در سال ۲۰۱۹ توسط کمپانی بزرگ بایننس خریداری شده است و اکنون بخشی از اکوسیستم بایننس است.  تراست والت از جلمه کیف پول‌های چندشبکه‌ای است که از طیف وسیعی از رمز ارزها و شبکه‌های بلاکچین پشتیبانی می‌کند.  این کیف پول از ۵۳ شبکه بلاکچین و بیش از ۱ میلیون کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. تقریبا هر کوین و شبکه‌ای که نیاز دارید در این کیف پول وجود دارد (به غیر از شبکه کاردانو). تراست والت تنها در نسخه تلفن همراه ارائه شده و نسخه دسکتاپ ندارد.

همان‌طور که گفته شد، به دلیل عدم ارائه نسخه دسکتاپ و عدم پشتبانی کیف پول تراست والت از شبکه کاردانو می‌توان کیف پول اتمیک والت را به عنوان گزینه مناسبی زیر نظر داشت. کیف پول Atomic wallet  نیز از ۵۰ شبکه بلاکچین و تعداد بسیار زیادی از کوین‌ها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کند.‌

۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
کد خبر: 22416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha