آسمانخراشهای ایرانی و تسلط بر بحرین / گام اول رضایتبخش بود

بسکتبال ایران گام اول را در مرحله مقدماتی جام جهانی محکم برداشت و بحرین را با سرمربی آمریکایی اش مغلوب نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  ، تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از پنجره نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳  دیروز با سرمربیگری مصطفی هاشمی و از ساعت ۱۷ در سالن بسکتبال آزادی به مصاف بحرین رفت که در پایان، با نتیجه ۶۶ - ۸۲ مقابل حریف خود به پیروزی راحتی دست یافت.

در آغاز بازی بحرینی‌ها با پرتاب‌های سه امتیازی «ایسا» ۱۰ - ۶ از ایران پیشی گرفتند تا ۶ دقیقه مانده به پایان کوارتر نخست، مصطفی هاشمی تقاضای وقت استراحت کند. با ورود دو تیم به زمین ایران توانست با درخشش یخچالی، جمشیدی و کامرانی، ضمن جبران اختلاف، ۱۲ - ۱۶ نیز پیشی بگیرد.  در اواخر این کوارتر، داورپناه جایگزین کامرانی شد. با پرتاب دو امتیازی داورپناه، ایران ۱۷ - ۲۴ کوارتر نخست را با پیروزی پشت سر گذاشت.

با شروع کوارتر دوم، حملات ایران با چرخش توپ خوبی همراه شد تا با پرتاب‌های سه امتیازی داورپناه، نتیجه ۲۲ - ۱۹ ادامه پیدا کند. در حالی که نتیجه ۲۴ - ۳۱ به سود ایران بود، «جیمز سم وینسنت» برای بحرین تقاضای وقت استراحت کرد. در اواخر این کوارتر، کامرانی و منجی جایگزین یخچالی و حسن‌زاده شدند. ۲۸ ثانیه مانده به پایان نیمه نخست، پرتاب سه امتیازی «عیسی» بحرین را به پنج امتیازی ایران رساند تا هاشمی، در امتیاز ۲۹ - ۳۵ تقاضای وقت استراحت کند. نهایتا کوارتر دوم بازی ۱۲ - ۱۲ مساوی شد تا ایران ۲۹ - ۳۶ برنده به رختکن برود.

با شروع کوارتر سوم (نیمه دوم)، شاگردان هاشمی عملکرد بهتری نسبت به نیمه نخست داشتند تا برای اولین با ۱۱ امتیاز از حریف پیش بیفتند. در حالی که نتیجه ۳۴ - ۴۵ به سود ایران بود، بحرینی‌ها تقاضای وقت استراحت کردند. بازیکنان ایران رفته رفته با درخشش بهنام یخچالی در بازی گردانی، برتری خود را به حریف دیکته کرده و ۳۷ - ۵۷ پیش افتادند تا با افزایش اختلاف به ۲۰ امتیاز، بحرینی‌ها را وادار به تقاضای وقت استراحت کنند. ایران کوارتر سوم را ۱۴ - ۲۸ پیروز شد تا در مجموع ۴۳ - ۶۴ از حریف خود پیش بیفتد.

با شروع کوارتر چهارم (پایانی) بازی، بحرینی‌ها سعی در کم کردن اختلاف داشتند و ۶ دقیقه مانده به پایان بازی، اختلاف را در حالی به ۱۴ امتیاز کاهش دادند که ایران ۵۷ - ۷۱ پیش بود. در اواخر این کوارتر متین آقاجان‌پور، میثم میرزایی و نوید رضایی‌فر جایگزین جمشیدی، منجی و یخچالی شدند. کوارتر چهارم در حالی ۲۳ - ۱۸ به سود بحرین تمام شد که ایران در مجموع ۶۶ - ۸۲ پیروز این دیدار شد.

دو تیم در دومین بازی خود از پنجره نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، روز ۸ آذر ۱۴۰۰ در منامه بار دیگر به مصاف یکدیگر می‌روند.

سرمربی آمریکایی بحرین : در حال رشد هستیم

 پس از شکست تیم ملی بسکتبال بحرین مقابل ایران  «جیمز سم وینست» سرمربی آمریکایی بحرین گفت: ایران تیم با تجربه و با کیفیتی است. تیم ایران همان تیمی است که در المپیک و جام جهانی حضور داشته است. او درباره تیم بحرین نیز اظهار کرد: بحرین تیمی در حال رشد است. ما در این بازی اشتباهاتی داشتیم که می‌شد بهتر باشیم. مطمئنا در ادامه روی نقاط ضعف خود بیشتر کار می‌کنیم.سرمربی تیم بحرین، درباره دلیل نیامدن بازیکن آمریکایی این تیم به تهران نیز گفت: او مشکل پاسپورت داشت و مشکل هم از طرف ما بود که ویزا دیر آماده شد. آوا بازیکن ریباندر و دفاعی خوبی است که می‌تواند در بازی برگشت به ما کمک کند. او در پایان گفت: ما در بازی برگشت جلوی تماشاگران خود هستیم و مسلما بهتر خواهیم بود.


 

مصطفی هاشمی : این پیروزی مصادره کادرفنی نیست.

مصطفی هاشمی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، پس از پیروزی شاگردانش مقابل بحرین، گفت: بازی خیلی سختی بود. بحرین من تو من بازی می‌کرد و قوانینی برای مهارشان نیست که کار را سخت می‌کرد. توپ لو رفته زیادی داشتیم که باید با تمرین برطرف شود. در ریباند و تاکتیک بهتر بودیم، اما ایراد ما این بود که در تک به تک‌ها خوب نبودیم.او گفت: در کوارتر چهارم چند شوت غیر عادی بحرین گل شد، اما به نظرم احتیاج نبود بیشتر از این خودمان را تحت فشار بگذاریم. در مجموع خوب بودیم و این پیروزی حاصل زحمات بازیکنان ایران بود.

هاشمی درباره بهتر شدن عملکرد ایران در کوارتر سوم، توضیح داد: مهم‌ترین کار مربی تغییر عادت بازیکنان است که زمان بر است. شما باید بازیکنان را از نظر فنی تغییر عادت بدهید که یک مقدار سخت است. بازی اول چالشی از نظر ذهنی بود که فضای عمومی خانواده بسکتبال هم خواه یا ناخواه روی من و بازیکنان تاثیر گذاشت. این فشارها می‌تواند مثبت و منفی باشد که در این دوره منفی بود. می‌شد صبر کرد تا بازی با بحرین تمام شود و بعد از آن فشارها وارد شود. البته این صحبت‌ها توجیه است و ما می‌توانیم بهتر بازی کنیم. من فکر می‌کنم بازیکنان ما بازیکنان شایسته‌ای هستند که خودشان را ثابت کرده‌اند و همین بازیکنان بودند که در کوارتر سوم بازی را دست گرفتند.

او افزود: این برد مصادره من و کادرفنی نیست. برای همه خانواده بسکتبال است و هرچقدر تحت فشار قرار بگیریم زمان رشد طولانی‌تر می‌شود. امیدوارم با حمایت کل خانواده بسکتبال بازی برگشت را هم ببریم، چون ۱۲ امتیاز این مرحله از امتیازات مرحله بعد خیلی مهم‌تر است و هدف اصلی ما این است که ۱۲ امتیاز ممکن را بگیریم. اگر یکی دو رسانه نیستند مقصر خودشان هستند. به قدری شهامت و صداقت دارم که تمام رسانه‌ها عزیزان من هستند و اگر یکی دو رسانه را جواب نمی‌دهم چون مسیر آنها را می‌دانم.


ارسلان کاظمی: نبود بازیکن آمریکایی بحرین برنامه‌های ما را بهم ریخت

ارسلان کاظمی بازیکن ۲۴ تیم ملی بسکتبال ایران در مورد پیروزی مقابل بحرین گفت: بازی اول در هر تورنومنتی سخت است و وقتی با تیم‌های عربی بازی می‌کنید، کار سخت‌تر هم می‌شود. تیم‌های عربی بد قلق هستند و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند. او ادامه داد: ما برای بازی با بحرین روی بازیکن آمریکایی آن‌ها تمرکز داشتیم که امروز در ترکیب نبود و این موضوع برنامه‌های ما را بهم ریخت اما خوشبختانه عملکرد خوبی داشتیم و به برتری رسیدیم. ستاره تیم ملی بسکتبال ایران گفت: مسلما در بحرین بازیکن آمریکایی آن‌ها هم هست و می‌توانیم با تمرکز بیشتری کار کنیم چون اکثر توپ‌های بحرین به او ختم می‌شود. او ادامه داد: کار سخت است ولی ما به امتیازات کامل این مرحله نیاز داریم و برای پیروزی در همه بازی‌ها وارد زمین خواهیم شد.

کاظمی درباره ثبت تریپل دبل نیز گفت: هیچ موقع در آمار نیستم و برایم مهم نیست. برای من این مهم بود که بحرین را شکست دادیم و این آمار با تلاش هم تیم‌ بود.
 

رکورد تاریخی ستاره تیم ملی بسکتبال ایران، در دیدار مقابل بحرین

تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از پنجره اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، در حالی با نتیجه ۸۲ - ۶۶ به برتری دست یافت که ارسلان کاظمی، ستاره تیم ملی ایران رکوردی تاریخی را از خود بر جای گذاشت. در انتهای این دیدار، ارسلان کاظمی با کسب ۱۰ امتیاز، ثبت ۲۶ ریباند و دادن ۱۰ پاس گل ضمن ثبت تریپل‌ دبل، با تأثیرگذاری ۴۰ بهترین بازیکن زمین شد. محمد جمشیدی هم با کسب ۲۱ امتیاز برای ایران، امتیاز آورترین بازیکن زمین بود. اما نکته قابل توجه این بود که تا پیش از این دیدار، هیچ بازیکنی در تمام ادوار مسابقات انتخابی جام جهانی به رکورد ثبت ۲۶ ریباند در یک بازی نرسیده بود. رکورد قبلی در این زمینه نیز در دست حامد حدادی سنتر و اسطوره تیم ملی ایران بود که در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ موفق شده بود در یک بازی ۲۰ ریباند را به ثبت برساند.

۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 22362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha