دورنمای اقتصاد آمریکا چندان مثبت نیست

اقتصاددان‌ها پیش بینی رشد اقتصادی سالانه آمریکا در فصل پایانی ۲۰۲۰ را تا ۴.۹ درصد پایین آورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مارکت واچ، اقتصاددان ها عقیده دارند راه پیش روی اقتصاد آمریکا نسبت به آنچه در ماه ژوئن تصور می‌شد پر دست اندازتر است.

انجمن ملی اقتصاددان‌های تجاری آمریکا اعلام کرد در حالی که انتظار می‌رود رشد اقتصاد این کشور ادامه داشته باشد، گروهی از ۵۲ اقتصاددان پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی و در ۲۰۲۱ را پایین آورده‌اند.

اقتصاددان‌ها پیش بینی خود برای رشد در فصل پایانی ۲۰۲۰ را تا ۴.۹ درصد به صورت سالانه پایین آورده‌اند. آنها قبلا رشد ۶.۸ درصدی را در این دوره پیش‌بینی کرده بودند.

اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی ۴.۳ درصد نسبت به سال قبل کوچک می‌شود. متوسط پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای ۲۰۲۱ تا نرخ سالانه ۳.۶ درصد پایین آمده‌است. این رقم در نظرسنجی ماه ژوئن از اقتصاددان‌ها، ۴.۸ درصد پیش‌بینی شده بود.

رشد کندتر اقتصاد کار را برای کارگران بیکار شده در پیدا کردن شغل جدید سخت‌تر می‌کند. طبق این نظرسنجی، بیش از نیمی از اقتصاددان‌ها عقیده دارند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از مشاغلی که طی همه‌گیری ویروس کرونا از بین رفته‌اند، هرگز باز نمی‌گردند.

اقتصاددان‌ها در مورد اینکه رشد تولید ناخالص داخلی چه زمانی به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد اختلاف نظر دارند. یک سوم از آن ها نیمه دوم ۲۰۲۱ را مشخص کرده‌اند، یک سوم نیمه اول ۲۰۲۲ را انتظار دارند و یک سوم دیگر پایان ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده‌اند.

این اقتصاددان ها عقیده دارند احتمال عملکرد بدتر اقتصاد نسبت به انتظار بهبودی آن بیشتر است. بزرگترین نگرانی آنها موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا است.

اقتصاددان‌ها انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در ۲۰۲۱ هم نزدیک به صفر نگه دارد. بیش  از ۷۰ درصد از آنها می‌گویند با وجود اینکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده استراتژی جدیدی جهت بالا بردن نرخ تورم تا بیش از ۲ درصد در پیش می‌گیرد، پیش‌بینی خود برای سیاست فدرال رزرو را تغییر نداده اند.

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 2234
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha