هشتـــم آذرمــــاه روزی حســاس بــــرای بــــورســـی‌ها/ پیــش‌بیــنی صنــدوق‌های سرمایه‌گذاری از توافقات برجامی/ یک تیر و دو نشان بازار دوطرفه

مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه نوین گفت: در هشتم آذر ماه مذاکرات برجامی در وین آغاز می‌شود و اگر توافقی شکل بگیرد و یا خبرهای خوبی از روند آن به گوش برسد، حجم معاملات در برخی از گروه‌هایی که از تحریم‌ها متضرر شدند وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و در چنین شرایطی حجم معاملات در گروه‌هایی همچون بانکی‌ها، خودرویی‌ها، آی‌ تی و غیره افزایش پیدا می‌کند.

عباس گُمار مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه نوین و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله‌ گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: در هر بازاری که معامله‌ای شکل بگیرد و گردش پول باشد یعنی افراد انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری دارند و اگر حجم معاملات را به عنوان یک شاخص معیار قرار بدهیم، به هر میزان که این حجم رشد پیدا کند پویایی بازار نیز افزایش می‌یابد.

گمار ادامه داد: سرمایه‌گذاران زمانی انگیزه معامله به دست می‌آوردند که پیش‌بینیشان بر به دست آوری سود سرمایه‌ای (Capital Gain) باشد و از افزایش قیمت سهام سود ببرند.

مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه نوین مطرح کرد: بازار سهام ما بازاری یک طرفه است و تنها با افزایش قیمت، سهامداران منتفع می‌شوند اما در بازارهای دو طرفه افت قیمت نیز می‌تواند برای فعالان آن سودساز باشد. اگر ما فروش استقراضی داشتیم علاوه بر انگیزه بیشتر سهامداران به معامله؛ بازار در شرایط نزولی سریع‌تر به تعادل می‌رسید.

وی بیان کرد:  به طور کلی زمانی حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند که بتوانند از بازده قیمتی سهم‌ها استفاده کنند و این امر زمانی رقم می‌خورد که سرمایه‌گذار نسبت به آینده خوش بین باشند و انگیزه‌ای برای معامله پیدا کنند. البته بازار ما یک بازار تورم محور بوده و عمدتا خوش بینی‌ها ناشی از افزایش قیمت سهام با تکیه بر اهرم تورم است. ذات تورم برای زندگی عموم افراد خوب نیست اما به هر حال قیمت سهام را بالا می‌برد.

گمار ابراز کرد: در هشتم آذر ماه مذاکرات برجامی در وین آغاز می‌شود و اگر توافقی شکل بگیرد و یا خبرهای خوبی از روند آن به گوش برسد، حجم معاملات در برخی از گروه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه نوین تشریح کرد: برخی از گروه‌هایی که از تحریم‌ها متضرر شدند با توافق‌های برجامی، وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و در چنین شرایطی حجم معاملات در گروه‌هایی همچون بانکی‌ها، خودرویی‌ها، آی‌ تی و غیره افزابش پیدا می‌کند.

گمار گفت: در حال حاضر بسیاری از صندوق‌های سرمایه گذاری سهم ‌های خودرویی را خریداری می‌کنند که این اقدام آنها نشان دهنده پیش‌بینی و احتمال آنها از وقوع توافق و یا افزایش نرخ و آزادسازی محصولات در بازار آزاداست.

۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۸
کد خبر: 22311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha