چشم‌انداز خیره کننده مریخ از نگاه مریخ‌نورد "کنجکاوی"

تصاویر جدید ثبت شده توسط مریخ‌نورد "کنجکاوی" ناسا، چشم‌اندازی خیره کننده از سطح وسیع مریخ به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  ایسنا به نقل از اسپیس نوشت: این کاوشگر رباتیک که حدود ۱۰ سال قبل در تاریخ ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۱ به سیاره سرخ ارسال شد، جستجوی خود را در مریخ ادامه می‌دهد.

مریخ‌نورد کنجکاوی به تازگی به سمت کوه شارپ یا ائولیس(Aeolis Mons) حرکت کرده است. این کوه در مرکز دهانه "گیل" سر برافراشته است. اعضای تیم این ماموریت با استفاده از دوربین ناوبری "کنجکاوی" تصویری از طبیعت زیبای مریخ ثبت کرده‌اند.

طبق بیانیه‌ای از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، اعضای این ماموریت دو نسخه از تصاویر سیاه و سفید ثبت شده در دو زمان مختلف روز را با یکدیگر ترکیب کردند و به آن رنگ افزودند تا تصویری کمیاب از سیاره سرخ ایجاد کنند و این تصویر رنگی که در آن رنگ‌های آبی، نارنجی و سبز دیده می‌شود در حقیقت یک تصویر سیاه‌ و سفید بوده است.  

چشم‌انداز خیره کننده مریخ از نگاه مریخ‌نورد "کنجکاوی"

اگرچه "کنجکاوی" جدیدترین ربات حاضر روی مریخ نیست اما این مریخ‌نورد از زمان فرودش بر سطح سیاره سرخ در ماه اوت سال ۲۰۱۲ به کاوش مریخ پرداخته است و اطلاعات ارزشمند و تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت کرده است. "کنجکاوی" پس از گذشت بیش از یک دهه هنوز در شرایط مناسبی قرار دارد.

 ناسا به تازگی در تاریخ ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ مریخ‌نورد "استقامت" را نیز روی سطح این سیاره فرود آورد. این مریخ‌نورد به جستجوی حیات در دهانه جزرو مریخ می‌پردازد.

مریخ‌نورد کنجکاوی طی یک ماموریت در دهانه‌ی "گیل" فرود آمد تا احتمال وجود حیات در این دهانه را بررسی کند. این مریخ‌نورد موفق به کشف یک دریاچه و چندین جویبار شد و پس از دو سال به کوهپایه کوه شارپ رسید. این کوه ۸ کیلومتر ارتفاع دارد.

در ماه اوت این مریخ‌نورد به منطقه‌ای جدید رسید. این منطقه به دلیل داشتن سنگ‌های غنی از مواد معدنی و موادی که می‌توانند اطلاعاتی در مورد آب‌ و هوای سیاره فراهم کنند، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

این مریخ‌نورد تا کنون ۲۶ کیلومتر طی کرده و به ارتفاعی بیش از ۴۶۰ متر بالاتر از محلی که در آن فرود آمد صعود کرده است.

۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
کد خبر: 22306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha