تذکر ایران به ریاض/ تعرض به مرزها؛ خط قرمز ایران/طرح ایران برای حل بحران قره‌باغ

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، گفت : ایران طرحی را در ارتباط با حل بحران قره‌باغ آماده کرده است و ان‌شاءالله با مشورت با دو طرف درگیر و همچنین دولت‌های منطقه و همسایگان این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ایران تحولات اخیر بین آذربایجان و ارمنستان را با جدیت، دقت و از نزدیک دنبال می کند و در تماس مداوم با همه طرف های درگیر است، گفت: ما تاکید بر این داریم که هر چه زودتر درگیری های نظامی خاتمه پیدا کند و گفت وگوهای سیاسی زمان‌دار بین دو طرف آغاز شود.

وی با بیان اینکه ما بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو طرف و توقف درگیری‌های نظامی تاکید داریم، گفت: در چارچوب موارد ذکر شده ایران طرحی را برای حل این بحران آماده کرده است و با مشورت دو کشور درگیر و همچنین دیگر دولت‌های منطقه و همسایگان تلاش دارد این موضوع را به پیش ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: در بحران ایجاد شده ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرف‌های این موضوع روابط خوبی دارد و در همین چارچوب برای خود رسالت ویژه ای برای کمک به حل این بحران قائل است و در این زمینه تلاش می‌کند.

خطیب زاده با بیان اینکه در همین چارچوب ایران به صورت مستمر با پایتخت‌های دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر قرار دارد، گفت: امیدواریم در چارچوب طرحی که به آن اشاره کردم بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان بدهیم و شاهد آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عراق از جمله سفر چندی پیش وزیر خارجه این کشور به تهران و دیدار ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد با رئیس جمهور عراق گفت: در سفر دو هفته قبل وزیر خارجه عراق به کشورمان که در چارچوب مراودات عادی دو کشور انجام شد مسائل متعددی بین مقامات دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعد از این سفر نیز ما بیانیه ای را منتشر کردیم و بر حفظ آرامش و ثبات سیاسی در عراق و جایگاه مرجعیت در این کشور تاکید کردیم و گفتیم اینها از ارکان سیاست خارجی ما در عراق است و اجازه نمی دهیم طرف های خارجی در امور داخلی عراق دخالتی داشته باشند و ما به دولت عراق و نیروهای عراق کمک می کنیم تا بتوانند مسائل را در این کشور به خوبی به پیش ببرند و منافع‌شان تامین شود.

وی ادامه داد: در این راستا فکر می کنیم که طرف های ثالثی هستند که در پی ایجاد خدشه در روابط ایران و عراق هستند. در حالیکه آنها باید بدانند روابط ایران و عراق چند لایه و مردمی است و هر روز مستحکم تر از قبل ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادامه رایزنی های ایران با کره جنوبی جهت پرداخت طلب‌های ایران از این کشور گفت: رایزنی های ما با کره در جریان است ولی با سرعتی که ما تمایل داریم به جلو نمی رود و دارای کندی است از جمله در خصوص خرید داروها و برخی از اقلامی که دو کشور با یکدیگر توافق کرده‌اند.

وی گفت: این روند به کندی پیش می رود، به خصوص در دو هفته اخیر در خصوص تامین منابع مورد نیاز از منابع خودمان برای خرید واکسن آنفلوآنزا و پیش خرید واکسن کرونا در قالب کنسرسیومی که سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه این واکسن در صورت کشف نهایی ایجاد کرده است و ایران نیز عضو این کنسرسیوم است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی که به تازگی با این رژیم صلح کرده اند جبهه واحدی علیه ایران شکل دهیم، گفت: صهیونیست‌ها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند. هر کسی که به جنوب لبنان رفته باشد و آن منطقه را دیده باشد می داند که من از چه سخن می گویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه داری روبرو شده و در حال غرق شدن است، تصریح کرد: این اظهار نظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل می شود.

خطیب زاده همچنین در مورد طرح روسیه برای انجام گفت وگوهای منطقه ای در خلیج فارس و نگاه ایران به این طرح گفت: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سال‌های قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازمان دهی و نگاه جدیدی بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده، طرح روسیه یکی از نزدیکترین طرح ها به طرح ایران برای انجام گفت‌وگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است. من از جزئیات آن مطلع هستم. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین کننده منافع کشورها در منطقه باشد همراهی می کنیم و معتقدیم که طرح ایران (طرح صلح هرمز) جامع ترین طرح و بومی ترین طرحی است که ارائه شده است.

وی با اشاره سفر روز گذشته  ظریف به کویت گفت : آقای ظریف به نمایندگی از آقای رییس جمهور سفر نیم روزه‌ای به کویت داشتند و پیام تسلیت ایران را به خاطر فوت امیر کویت ابلاغ کردند و آرزوی موفقیت برای امیر جدید کویت داشتند ، آقای ظریف در این سفر  ملاقاتی هم با وزیر خارجه کویت داشتند .

خطیب‌زاده همچنین در این نشست یادآور شد: امسال برخلاف سال‌های گذشته به خاطر شرایط ویژه و بیماری کرونا راهپیمایی اربعین برگزار نمی‌شود ولی دل عاشقان اهل بیت امسال هم راهی کربلا است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها گزارش دادند که از سوی ایران وسایل نظامی به ارمنستان منتقل شده است، گفت: ما گزارش هایی که در ترکیه در این زمینه پخش شده است را دیده ایم، قویا آن را رد می کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ایران در مسیر گذر ارمنستان قرار دارد و ما متعهد هستیم که این مسیر برای عبور اقلام غیرنظامی به مقصد ارمنستان حفظ شود و این تعهد هیچ تعارضی با نگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نمی دهیم از این مسیر برای عبور اقلام نظامی استفاده شود ندارد و ما اجازه نمی دهیم که از این مسیر سوءاستفاده‌ای شود. دیدگاه ما در مورد اتفاق رخ داده روشن و شفاف است. ما باید تلاش کنیم که آتش این جنگ هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و دو کشور ارمنستان و آذربایجان در ارتباط با این موضوع به یک حل و فصل دائمی برسند. چنانکه این بحران هر چه زودتر خاتمه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آخرین وضعیت سند راهبردی بین ایران و چین و اینکه گفته می شود موانعی در راه پیشبرد این توافق وجود دارد، گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این سند نقشه راه تجاری بلند مدت بین ایران و چین است و تا کنون چندین بار بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است تا بتوانیم به سند نهایی دست پیدا کنیم.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان با یکی از روزنامه های سراسری مبنی بر اینکه برخی بر اساس سیاست داخلی و جناحی و حزبی بر سر پیشبرد اهداف وزارت خارجه بعضا موانعی را ایجاد می کنند، گفت: ما تاکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود و هر وقتی چنین اتفاقی بیفتد منافع کشور به درستی تامین نمی شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است که در حوزه های خارجی فعالیت می کند. ما می گوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات های کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشته اند که نمایندگان شایسته ای برای ایران سربلند در عرصه های بین المللی باشند و در همین راستا باز هم تاکید می‌کنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گاهی می بینیم که از سوی برخی از تریبون های رسمی و حاکمیتی در ارتباط با برخی از مسائل در عرصه سیاست خارجی دیدگاهی متفاوت از دیدگاه وزارت خارجه که بیانگر دیدگاه رسمی جمهوری اسلامی است بیان می شود گفت: ایران کشوری است که در آن گفت وگو و پویایی وجود دارد. ما یک جامعه تک صدایی نیستیم و افراد نظرات و دیدگاه های خود را مطرح می کنند و این از افتخارات ایران است که یک جامعه پویا در آن وجود دارد و افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند و این یک امر شناخته شده است.

وی در عین حال افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزارت خارجه بیان می کند و آنچه که من در مقام سخنگویی و آقای ظریف در مقام وزیر خارجه بیان می کنند مواضع ایران است.

وی ادامه داد: مواضع ایران در ارتباط با موضوع قره باغ نیز مواضعی روشن و شفاف است و به نظرم ما در ارتباط با این مسئله شفاف ترین مواضعی را که یک کشور می توانسته بگیرد داشته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: روند تدوین سند از امروز آغاز نشده بلکه از سال ۹۴ و سفر رئیس جمهور چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

وی گفت: ما اینگونه سندها و قراردادها را منعقد نمی کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب آوری اقتصادی مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل ها و ظرفیت ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می دهد. گرچه عده‌ای می خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.

وی ادامه داد: ما نواقص خود را می‌بینیم. شرمنده مردم ایران هستیم ولی قول می دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا حرکت کنیم و اسناد جامع مثل سند مورد اشاره در راستای ظرفیت بخشی بیشتر به توانمندی ها و پتانسیل هایی است که در کشور وجود دارد.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفت: همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده ایم این معاونت نقش تسهیل کننده امور در این حوزه را دارد.

وی افزود: مردم ما به خاطر  تحریم ها تحت فشار جدی هستند. ارزش پول ایران به دلیل این فشارها و تحریم ها کاهش پیدا کرده است و اینها چیز پنهانی نیست. گرچه از دیگر سو قدرت تاب آوری اقتصاد ایران را در برابر این فشارها نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ما در بسیاری از حوزه های تحریمی می توانیم خودکفا شویم. همانطور که پیش از این نیز چنین امری تحقق پیدا کرده است، گفت: وزارت خارجه شبانه روز و بدون وقفه در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار و فعالیت می کند و از طرف دیگر ما نمی توانیم خیلی از اتفاق ها و کارهایی که انجام شده است را مطرح کنیم ولی این اطمینان را می دهم که تمام توان خود را در این حوزه به کار بسته ایم.

 خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اصابت برخی از موشک‌ها به مناطق غیر نظامی و افراد غیر نظامی در جریان درگیری های آذربایجان و ارمنستان گفت: یک اصل اساسی برای ما عدم تعرض به غیر نظامیان و مکان های غیر نظامی است و ما شفاف و بدون لحظه ای مکث اعلام کردیم که هر دو طرف باید در جریان این درگیری ها این اصل را رعایت کنند. تعرض به غیرنظامیان و مکان های غیر نظامی برای ما قابل قبول نیست و بار دیگر اعلام می کنیم که در این درگیری ها باید به حفظ جان غیرنظامیان و حفظ اماکن غیر نظامی توجه شود و به آنها آسیبی وارد نشود و در همین چارچوب باید همگی تلاش کنیم که بین دو کشور آتش بس ایجاد شود و ارمنستان و آذربایجان در راستای حل این مسئله گفت وگوهای خود را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که امارات بار دیگر ادعاهایی را در مورد جزایر سه گانه ایران مطرح کرده است و از طرف دیگر طبق برخی از اخبار منتشر شده قرار است که امارات به همراه اسرائیل پروژه ساخت لوله های نفتی را در خلیج فارس به پیش ببرد گفت: ما هر کشوری در همسایگی مان هر چقدر هم خطا کند سعی می کنیم که بر اساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست باز گردد. امارات متحده عربی سال هاست که در برخی از حوزه ها در مسیر غلطی گام بر می دارد.

وی با رد اظهارات مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه گانه ایران خاطرنشان کرد: ایران از کسی اجازه نمی گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و اینگونه (اظهار نظر مقامات اماراتی) حقی را برای کشوری در مورد این جزایر ایجاد نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در وضعیت حضیض خود به سر می برد و سعی می کند که دیگران را نیز با خود به زیر بکشد. امیدواریم که امارات با این رژیم زیر آب کشیده نشود و سعی کند که خود را از این مسیر نجات دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انجام پروازها به سمت ترکیه و برخی از محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد، خاطر نشان کرد: کرونا یک واقعیت است و بر اساس این موضوع از سوی کشورها از جمله ایران پروتکل های سفت و سختی برای مسافرت و رفت و آمد تدوین شده است.

وی با اشاره به رایزنی های دو کشور جهت انجام پرواز بین دو کشور گفت: این پروازها شامل ایرانیان مقیم ترکیه، دانشجویان و یا کسانی است که دارای ویزای بلندمدت هستند و این در مورد سفر اتباع ترکیه به ایران نیز صدق می کند. پروازها در مورد سفرهای توریستی باز نشده است و ما تمایلی به باز شدن نداریم. چرا که دو کشور درگیر کرونا هستند. ما نمی توانیم سفرهای عادی و توریستی را باز کنیم و بیان چنین درخواستی درست نیست.

وی همچنین در ارتباط با موضوع بحث محدودیت های تسلیحاتی و خرید برخی تسلیحات توسط ایران از برخی کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوران چهل سال گذشته همواره با محدودیت هایی تسلیحاتی از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورها روبرو بوده است و ما به برکت توانمندی و پتانسیل نیروهای جوان خود توانسته ایم در این عرصه به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بعد از پایان محدودیت های تسلیحاتی وزارت دفاع بر نیاز و حق خود در این ارتباط اقدام می کند و نیازهای خود را تامین می کند.

وی همچنین در مورد برخی از مباحث در کمپین یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ارتباط با موضوع برجام، گفت: آن کشوری که پایان حضور خود را در برجام را اعلام کرد و رئیس جمهور کشور با خوشحالی و وقاحت کامل امضای خروج خود از این توافق بین المللی را به همگان نشان داد رئیس جمهور آمریکا بوده که کارزار فشار حداکثری را علیه ایران آغاز کرده و جامعه جهانی را تهدید کرده است که در صورتیکه با ایران همکاری کند آنها را تنبیه می کند و به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند نبوده است.

وی ادامه داد: برای ما فرقی نمی کند که در زمانی که این اتفاق افتاده کدام حزب بوده است، آمریکا به عنوان یک کشور از برجام خارج شده است و باید متوجه مسئولیت خود در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: اگر این دولت و یا هر دولت دیگری در آمریکا بخواهد به مسیر درست برگردد مسیر آن روشن است. اول از همه باید بپذیر که اشتباه کرده است. تروریسم اقتصادی علیه ایران را متوقف کند. به تعهدات خود برگردد و آنها را جبران کند. هر دولتی که در آمریکا بر سر کار می آید و مایل است که به برجام باز گردد باید این مسیر را طی کند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: سیاست ایران در برابر آمریکا یک سیاست کاملا محاسبه شده و دقیق است.

وی ادامه داد: ایالات متحده مسئول ترور بزدلانه و ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی در کشور دیگری به نام عراق است و در سطح ملی این دولت آمریکاست که باید پاسخگوی این جنایت باشد. ما در این ارتباط شخصی به نام ترامپ را نمی شناسیم. ما مسئولیت را متوجه رئیس جمهور آمریکا می دانیم و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ترامپ در سطح فردی هم به مردم خود و جامعه جهانی نشان داده است که چه ویژگی هایی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید مجدد مبنی بر اینکه مواضع ما در ارتباط با آمریکا روشن است، گفت: ایالات متحده آمریکا ناقض تعهدات خود بوده است. ایالات متحده آمریکا تروریسم اقتصادی علیه ایران آغاز کرده است و این ایالات متحده آمریکاست که باید به مسیر درست بازگردد. این دولت و آن دولت برای ما فرقی ندارد. ما به رفتار آمریکا توجه می کنیم. ما اقدام آمریکا در ترور سردار بزرگ ایرانی سردار قاسم سلیمانی را نمی بخشیم و فراموش نمی کنیم و همانطور که پیش از این نیز گفتم ما اهل تهدید نیستیم بلکه اهل اقدام هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از صحبت های خود در مورد موضوع قره باغ تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران تعرض به مرزها و خاکش را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. 

وی ادامه داد : ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه وجود ندارد.

خطیب زاده  تصریح کرد :  ایران نمی‌تواند درگیری را در مرزهای خود و تعرض به خاکش را تحمل کند، اینها جزو خطوط قرمز ایران است که مرزهای ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرند.

 این دیپلمات ارشد  کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت : این روابط همواره  مبتنی بر اصول فنی و حرفه ای بوده است. آژانس متعهد شده که از فشارهای سیاسی فاصله بگیرد و ایران هم با حسن نیت اجازه دسترسی به دو سایت مدنظر آژانس برای حل و فصل دائمی مسائل مطرح شده را داده است . 
 وی در مورد مشکل ایجاد شده برای تعدادی از دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزا از جمله  در مورد آلمان گفت :  سفارت های ایران در کشورهای مختلف این موضوعات را پی‌گیری می کنند، البته حوزه شینگن مقررات خاصی با توجه به شیوع کرونا دارند و ویزاهای موقت و توریستی اجازه ورد ندارند ، حل مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی موضوع مهمی  برای ما است و در حال پی‌گیری آن هستیم .

وی ادامه داد:  برخی از مشکلات نیر  مربوط به تعطیلی سفارت خانه های خارجی بود که این موضوع نیز تا حدودی حل شده  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست که حدود یک ساعت و با حضور تعدادی از خبرنگاران به صورت حضوری برگزار شده بود در مورد ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر این که ایران به تعهدات برحامی خود عمل نکرده است ، خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هسته ای ایران صحبت کنند. 
عربستان در چارچوب ان پی تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به ریاض تذکر می‌دهیم که به تعهدات بین‌المللی‌اش توجه داشته باشد و پایبند باشدو اجازه بدهد مسیر بین المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضاً  پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود ، ما  این موضوع را  به مجامع و نهادهای بین‌المللی نیز گفته‌ایم، آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان و روند گفت‌وگوهای صلح در افغانستان خاطرنشان کرد: این افتضاح تاریخی برای واشنگتن باقی خواهد ماند که به بهانه طالبان به افغانستان لشکرکشی و این کشور را اشغال کرد و مردم بسیاری را بی خانمان کرد ، کشت و زنان و بچه‌ها و ... را آواره و به مناطق غیرنظامی حمله کرد . همه اینها را به بهانه مقابله با طالبان انجام داد.

 وی افزود : اکنون واشنگتن  بعد از ۱۸ سال افتخار می‌کند که با گروهی که روزی به بهانه آن به مردم بی‌گناه افغانستان حمله کرده، مذاکره می‌کند. هم آن زمان اشتباه کرد و هم امروز اشتباه می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که  مسیر آمریکا، زورگویی است و این مسیر مدت‌هاست در این منطقه بسته شده است. تاکید کرد: دولت آمریکا و آقای خلیل‌زاد نماینده دولت افغانستان نیستند و نمی‌توانند از طرف دولت افغانستان هیچ تعهدی را به کسی بدهند. این گفت‌وگوهای بین الافغانی باید بین افغان‌ها و نمایندگان مردم و فارغ از قوم و مذهب انجام شود و چارچوب آن نیز جمهوری اسلامی افغانستان ، قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای مردم افغانستان است. 

 وی خاطرنشان کرد : امیدواریم این گفت‌وگوهای بین الافغانی به صورت اصیل بین خودشان برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها همواره در ارتباط بوده و تلاش داشت که این گفت‌وگوهای بین الافغانی را تسهیل کند.

خطیب زاده در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد  انتفاع اقتصادی ایران از برجام تصریح  کرد: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام نشان داد که چقدر از اجرای تعهداتش ناتوان است. 

وی به موضوع اینستکس هم  اشاره کرد و گفت : حتی در خصوص اینستکس، اتحادیه اروپا عملا جز یک  تراکنش محدود کار دیگری نتوانست انجام دهد .

خطیب زاده خاطرنشان کرد : به سه پایتخت اروپایی عضو برجام توصیه می‌کنم که کمی دقت کنند ،تاریخ قضاوت قطعی خواهد داشت که کدام طرف‌ در اجرای تعهداتش ناتوان بود  و کدام طرف به تمامی تعهداتش با قوت عمل کرده است .  

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  اخیر  وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه محدودیت تسلیحاتی اتحادیه  اروپا علیه ایران تا  سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، اظهار کرد  : اینکه اتحادیه اروپا چه تصمیمی برای موضوع  محدودیت‌های تسلیحاتی  بگیرند  به خودشان مربوط است. آلمان و  کشورهای اروپایی می‌دانند در چارچوب ۲۲۳۱ تعهد قطعی دارند که مانع انتفاع ایران از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی نشوند و هر اقدامی در غیر این مسیر انجام دهند اقدامی بر خلاف تعهدات خود در برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱ است .
 این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: طبیعی است که  ایران از حق خود استفاده می‌کند و کسی نمی‌تواند مانع این موضوع شود 

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 2230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha