پیش‌بینــــــی رونــــــــد قیـــــمتـــی کامـــودیتـــــی‌ها / تنـــــــــش‌های روسیــــه و اوکـــراین چه اثری بر فولادی‌هـــای بـــــازار سهـــــــــام دارد؟ / بازار سهام در مسیر بهبود

کارشناس بازار سرمایه گفت:سه موئله‌ شامل تصمیمات دولت ، نرخ دلار و بازارهای جهانی بر بازار سهام اثرگذاری مستقیم دارد و تحولات سیاسی همچون تنش‌های مابین روسیه و اوکراین فکر نمی‌کنم اثر چندانی داشته باشد اما اگر در خصوص قیمت نفت، تحولات فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی تغییرات ناگهانی وجود داشته باشد قطعا خیلی سریع اثر آن در بازار سهام ما منعکس می‌شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ پس از فراگیری کرونا بسیاری از بنگاه‌های تولیدی‌ تعطیل شدند و با کاهش رونق کسب‌وکارها، نرخ کامودیتی‌ها نیز کاهش  چشم‌گیری داشت اما با کاهش فراگیری کرونا و همچنین تورم جهانی، کامودیتی‌ها جهش نرخ پیدا کرده و حتی برخی از محصولات قله‌های تاریخی خود را نیز پشت سر گذاشتند و همین موضوع موجب شد تا صنایع کامودیتی‌بیس بازار سهام جان دوباره‌ای بگیرد و شاهد رشد نمادهای مربوطه باشیم. البته طی یک ماه اخیر برخی از محصولات پایه همچون فولاد، سنگ آهن و غیره اصلاح قیمتی داشتند و روند نزولی پیش گرفتند که این موضوع باعث نگرانی برخی از سهامداران شده است.

عده‌ای از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که تنش‌های جهانی بر سر مسئله گاز و کمبود آن می‌تواند شوک جدیدی را به بازار کامودیتی‌ها وارد کند. آنچه که مشخص است بازار سهام ما پیروی موئلفه‌های داخلی و خارجی بوده و متاسفانه با وجود فضای بی‌ثبات در ابهامات داخلی و تصمیم‌گیری‌ها، تحولات جهانی می‌تواند منجر به امیدواری سهامداران و رشد نمادهای مربوط به آن می‌شود. البته روند بازار همیشه با افت و خیزهای مقطعی همراه بوده و نباید قضاوت عجولانه ای درمورد آن داشت.  

در همین بین تنش‌هایی مابین اوکراین و روسیه به وجود آمده است. حدود ۱۶ درصد گاز اروپا توسط روسیه تامین می‌شود و مسیر انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین انجام می‌شود؛ از طرفی اوکراین یکی از بزرگترین تولینددگان فولاد است. با وجود موقعیت ژئوپولتیک این کشور، سوال‌هایی مبنی بر اینکه اگر این تنش‌ها شدت یابد در نرخ فولاد ایران و یا کامودیتی‌های داخلی اثر می‌گذارد و یا خیر؟ قیمت‌های جهانی در شرایط فعلی به چه میزان بر بازار سهام نفوذ و اثرگذاری دارد؟ به وجود می‌آید. در همین رابطه به بررسی این موضوع پرداختیم.

نوید خاندوزی مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  سبزپوش شدن بازار سهام در دو روز متوالی دلایل متفاوتی داشت که عمده‌ترین علت آن مربوط به کاهش ابهامات بازار و گزارشات کدال می‌شود. برخی از نمادها اصلاح خوبی را داشتند و اکنون در سطح ارزنده‌ای قرار دارند و با گزارشات آن در کدال مورد توجه بازار قرار گرفته است. همچنین رشد نرخ دلار و افزایش شنیده ها مبنی بر رشد نرخ دلار نیمایی نیز موجب کاهش فشار فروش و شکل گیری تقاضا در برخی از نمادهای معاملاتی شد.  گرچه روز سه شنبه شاهد افت شاخص کل بورس بودیم اما افت‌های کوچک و موقت نمی‌تواند راه و مسیر اصلی را منحرف کند و معتقدم بازار سرمایه در مسیر بهبود قرار دارد. 

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: همان طور که اخبار مثبت می‌تواند موجب سبزپوشی بازار سهام شود، اخبار منفی نیز بر بازار تاثیرگذار بوده و بازار به آن واکنش نشان می‌دهد و باید اخبار را دنبال کرد اما به طور کلی در صورتی که اتفاق خاصی در بودجه اعلامی دولت و هزینه‌هایی که به شرکت‌ها تحمیل می‌شود نیفتد، فکر نمی‌کنم بازار مجددا ریزش کند و انتظار تداوم روند رو به رشد آن وجود دارد. البته اصلاح جزء ذات بازار است و در این روند امکان دارد برخی از روزها منفی و یا مثبت شود اما بعید می‌دانم ریزش قابل توجهی اتفاق بیفتد. 

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره تاثیر تنش‌های روسیه و اوکراین بر بازار فولاد و دیگر صنایع پایه در بازارهای داخلی، مطرح کرد: نمی‌توان تاثیر این تنش‌ها بر بازارهای جهانی را بی‌تاثیر دانست اما بازیگر اصلی صنعت فولاد، چین است و رفتارهای چین می تواند اثر سریع و مستقیمی بر بازار فولاد بگذارد. حجم تولیدی چین به قدری زیاد است که جایگاه تولیدی اوکراین به حاشیه می رود و فکر نمی‌کنم موضوع تنش‌های روسیه و اوکران تاثیر زیادی بر بازار فولاد داخلی بگذارد اما باید این موضوع را دنبال کنیم چراکه اگر روسیه محدودیت‌های گازی ایجاد کند، تمام دنیا از آن متاثر می‌شود.

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر و کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به طور حتم بازارهای جهانی همیشه بر بازار سهام اثر می‌گذارد و یکی از موثرترین و اصلی‌ترین فاکتورهای موثر بر بازار است. سه موئله‌ شامل تصمیمات دولت ، نرخ دلار و بازارهای جهانی بر بازار سهام اثرگذاری مستقیم دارد و تحولات سیاسی همچون تنش‌های مابین روسیه و اوکراین فکر نمی‌کنم اثر چندانی داشته باشد اما اگر در خصوص قیمت نفت، تحولات فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی تغییرات ناگهانی وجود داشته باشد قطعا خیلی سریع اثر آن در بازار سهام ما منعکس می‌شود.

وی درمورد پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه کامودیتی‌ها اصلاح قیمتی داشتند، فکر می‌کنید در نرخ‌های پایین‌تری تثبیت بشوند و یا خیر؟ چه پیش بینی از وضعیت کامودیتی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی دارید؟ پاسخ داد: در شرکت‌های کامودیتی بیس، صنایع فولادی، فلزات و معدنی‌ها بسیار از بازارهای جهانی تاثیر می‌گیرند اما نرخ آنها عمدتا به میزان خریدار و فروشنده در بورس کالا و همچنین مقدار فروش آنها وابسته است.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ در بازار داخلی فولادی‌ها در آبان ماه خوبی را داشتند اما فکر می‌کنم اگر گزارشات ماهانه آینده آنها و همچنین بورس کالا منتشر شود بر تحرکات این صنایع اثر بگذارد و در ماه بعد به علت افت فشار گاز تولیداتشان با افت کمی مواجه شود.

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر و کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مابین شرکت‌های کامودیتی بیس صنایعی همچون فلزات، پتروشیمی‌ها و فولادی ها با ریسک کاهش نرخ گاز رو به رو هستند که این ریسک مهمتری نسبت به تحولات در بازارهای جهانی به حساب می‌آید. البته امیدوارم اتفاق منفی برای آنها نیفتد و حداکثر تولید را داشته باشند.

خاندوزی گفت: آمریکا  به دنبال ثبات در درآمد افراد است تا قدرت مصرف این کشور که مزیت رقابتی آمریکا بوده، حفظ شود و با توجه به تزریق پولی که در ماه‌های اخیر به علت شرایط کرونا داشته و پیش بردن اقتصاد انبساطی؛ فکر می‌کنم با افزایش نقدینگی، تورم آن نیز افزایش پیدا کند و تمام محصولات از جمله کامودیتی‌ها با افزایش نرخ مواجه شوند و انتظار می‌رود این اصلاح قیمتی کوتاه مدت باشد.

۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 22256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha