رونمایی از عامل اصلی آلودگی هوا / آلودگی هوا رکورد زد!

با وجود این که مقامات دولتی اعلام کردند که اجازه استفاده از مازوت در تهران را نمی‌دهند اما عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران می‌گوید دلیل اصلی آلودگی تهران، سوزاندن مازوت برای صنایع است. همچنین گفته می‌شود با قطع گاز، صنایع مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امروز دوم آذرماه ۱۴۰۰ آلوده‌ترین روز از سال جاری است و به گفته کارشناسان این میزان آلایندگی در این استان تاکنون سابقه نداشته است. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اخطار داده که تهران وارد شرایط اضطرار شده است.

اما دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟ تا پیش از این مدام عنوان می‌شد خودروهای شخصی عامل اصلی آلودگی هوای تهرانند و سعی می‌شد با تعطیلی مدارس و اجرای طرح تردد خودرو، آلودگی هوا را کاهش دهند.

اما در دو سال گذشته، در اوج کرونا و محدودیت تردد خودروها و تعطیلی مدارس، تهران همچنان آلوده بود. برای همین گفته می‌شود دلیل اصلی آلودگی هوای تهران، سوخت مازوت است.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌ها قبلا به ایسنا گفته بود در هیچ کدام از نیروگاه‌های اطراف تهران یک لیتر مازوت سوزانده نمی‌شود و در طول هفت سال اخیر هم مازوتی استفاده نشده است.

اما محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، اولین دلیل آلودگی هوای تهران را سوزاندن مازوت می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با وجود این که قانون هوای پاک، استفاده از مازوت را برای صنایع ممنوع کرده، از ۱۵ شهریور ابلاغیه‌ای برای صنایع صادر شد و صنایع شروع به سوزاندن مازوت کردند. نیروگاه‌ها، سیمانی‌ها و صنایع فلزی در حال حاصر مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مازوت و مقصر اصلی آلودگی تهران هستند.

در این ابلاغیه ذخایر گازی صنایع محدود شده و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها مجبور به استفاده از مازوت به جای گاز شدند.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 22254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha