قیمت دلار به برجام گره خورد/۳سناریو از آینده بازار ارز

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته بر مدار صعود قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی به نقل از  اقتصادنیوز ، این روز ها اخبار برجام در بازار ارز تهران پر رنگ تر شده است و  سرنوشت برجام و دلار به هم گره خورده است و معامله گران در انتظار اخبار جدید برجام هستند.

قیمت دلار آمریکا  روز گذشته  مرز حساس ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کرد و در آخرین ساعات معاملات دیروز بر روی ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. اما در بازار امروز دلار به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

پیش بینی  قیمت دلار از کانال هرات

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت دلار  بر روی ۲۸ هزار و ۴۱۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت یکشنبه شب ۶۰ تومان گران شده بود.  یکشنبه شب در معاملات پشت خطی  قیمت دلار  بر روی ۲۸ هزار و  ۳۵۰ تومان قرار داشت.  

بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال صعود قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ گران می شود. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم 

قیمت درهم در انتهای معاملات نقدی روز دوشنبه با ۷ هزار و۷۵۵ تومان بسته شد.  قیمت درهم  پشت خطی شب گذشته نسبت به معاملات نقدی ۵ تومان بالا رفت و با  ۷ هزار و ۷۶۰تومان معامله شد

قیمت طلایی درهم  شب گذشته بر روی ۷ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به یکشنبه شب ۳۵ تومان بالاتر بود. معامله گران قیمت دلار از مسیر قیمت درهم  را صعودی پیش بینی کرده اند. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی شب  گذشته  بر روی ۲۸ هزارو  ۴۸۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی یکشنبه شب  ۱۳۰ تومان بالا رفته بود. این بدین معناست که معامله گران  فردایی بازار ارز امروز  سه شنبه  ۲  آذر  ۱۴۰۰ را صعودی پیش بینی کرده اند.

۳ سناریوی آینده برجام و دلار

اما در آستانه مذاکرات وین بازار چه واکنشی به اتفاقات برجامی نشان خواهد داد؟ سه سناریو را می‌توان برای آینده نرخ ارز در نظر گرفت.

اگر مذاکرات پیشرفت نصفه و نیمه ای داشته باشد، سیگنال های مثبتی روانه بازار ارز ایران می شود. حتی ممکن است پس از این اتفاق، قیمت دلار  به حدود ۲۶هزار و ۹۰۰تومان هم نزول کند. پایین‌تر رفتن قیمت از عدد مذکور را می‌توان ناشی از هیجانات فروشندگان دلار دانست.

اما در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات و شانه خالی کردن طرف های مذاکره کننده از تعهدات برجام، بازار چه سمت و سویی خواهد داشت؟ اگر این سناریو محقق شود، می‌توان چشم‌انداز قیمت دلار در برابر ریال در بازار آزاد را بالاتر از حد فعلی تخمین زد، ولی شکست سقف قبلی در این مرحله برای معامله‌گران کاری دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد.

بالاتر رفتن قیمت از ۳۰‌هزار تومان، در صورت به وقوع پیوستن این سناریو را می‌توان ناشی از هیجانات فروشندگان ریال دانست که معمولا خیلی بادوام نخواهد بود.

اما اگر این سناریو را در نظر بگیریم که پیشرفت کامل و نهایی حاصل شود واکنش بازار چه خواهد بود؟احتمال به نتیجه رسیدن این سناریو کم نیست و در صورت به وقوع پیوستن این سناریو، قیمت ارز ابتدا حباب مثبت را خالی خواهد کرد، سپس روند نزولی به خود خواهد گرفت. رقمی در حدود ۲۳هزار و ۵۰۰تومان.

در صورت به‌وقوع پیوستن این سناریو، قیمت‌های زیر ۲۳هزار و ۵۰۰تومان را می‌توان ناشی از هیجانات فروشندگان دلار دانست که معمولا خیلی بادوام نخواهد بود.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 22251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha