قدرت تأثیرگذاری هوش مصنوعی با هیچ ابزاری قابل مقایسه نیست

عضو کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: برای تحول در حوزه هوش مصنوعی باید در ابتدا دستورالعمل‌های معینی را تعریف و سپس با اتکا به توان داخلی در مسیر تحقق اهداف حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد هومن صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت فناوری هوش مصنوعی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز هوشمندسازی بنگاه‌ها و سازمان‌ها است. اکنون در عصر اطلاعات قرار داریم و حجم عظیمی از داده‌ها در دسترس عموم مردم و چالش اصلی در این عصر تبدیل داده‌ها به اطلاعاتی معنادار برای تصمیم‌گیری هرچه بهتر است. استفاده هوشمند از اطلاعات سازمان‌ها را در بالاترین سطح تحت تأثیر قرار می‌دهد و نقطه شروعی برای بسیاری از تغییرات و پیشرفت‌هاست. در این راه شناخت مسائل و مشکلات، فهم و تکرار الگوهای موفق، افزایش بهره‌وری و کارایی و دستیابی به ایده‌ها و فرصت‌های نو مراحلی است که باید طی می‌شود.وی درباره وضعیت کنونی کشور در زمینه هوش مصنوعی افزود: وضعیت کنونی مطلوب نیست و می‌توانست خیلی بهتر از این باشد. اگر پیش از این توجه کافی به هوشمندسازی داشتیم امروز در تحول دیجیتال موقعیت ویژه‌ای پیدا می‌کردیم. پیشرفت در این حوزه مخصوصاً برای ایران دور از دسترس نیست. پیشرفت در این حوزه بسیار وابسته به توسعه صنعت نرم‌افزار است. قطعاً استعداد و اراده ایجاد چنین تحولی در کشور موجود است و اگر بتوان آن را با برنامه‌ریزی و نظم همراه کرد، دستاوردهای شگرفی به همراه خواهد داشت. باید به سه نکته در این خصوص توجه داشت. در ابتدا بازدهی سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار زیاد است و سپس کشور پتانسیل بالایی برای رشد سریع در این حوزه به‌خاطر دارا بودن نیروی انسانی جوان دارد و در آخر وسعت تأثیر تحول در این حوزه بر سایر حوزه‌ها شاید با هیچ ابزار و روش دیگری قابل مقایسه نباشد.

کمتر شدن ضریب خطا در مسیر توسعه هوش مصنوعی با تدوین دستورالعمل‌های معین

عضو کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره نحوه شروع تحول در حوزه هوش مصنوعی بیان کرد: مشکل اصلی کشور در این حوزه «عدم شناخت» است. بخش‌های خصوصی و دولتی نمی‌دانند چرا باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند و این اقدام چه منافعی برای آن‌ها دارد. همچنین به درستی نمی‌دانند برای حرکت در این مسیر باید از کجا شروع کرد و چه اقداماتی انجام داد. یکی از راهکارهای مؤثر، تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردهایی در این باره است تا طرح روشنی از مسیر حرکت و نتایج مورد انتظار برای سازمان‌ها یا به اصطلاح نقشه راه ترسیم شود. این امر باعث کاهش تردید سازمان‌ها برای اقدام در این باره می‌شود. همچنین ریسک خطا در طی مسیر و عدم دستیابی به موفقیت را کاهش می‌دهد.

اجرای زنجیره‌ای برنامه‌ها با برنامه‌ریزی دقیق

صالحی عنوان کرد: برای اجرای مناسب هر تحولی باید ارتباط مناسبی بین صاحبان توانایی و صاحبان مسئله برقرار کرد. اگر هوشمندسازی را به عنوان پروژه‌ای ملی نگاه کنیم بازیگران شاخص آن دولت، بخش خصوصی، سرمایه‌های علمی، فنی و همچنین نهادهای وضع‌کننده قواعد و قوانین هستند. به نظر بنده استعدادهای خوبی در کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفی رایانه‌ای وجود دارد. تصمیمات و نتایجی که از چنین بستری بیرون می‌آید سالم‌ترین و پخته‌ترین نتایج ممکن خواهد بود. زیرا تمامی فکرها شنیده شده، ایرادات گفته شده و ابهامی باقی نمی‌ماند. ذیل این کمیسیون می‌تواند برنامه‌های مختلفی تدوین گردد و سنگ بنای برنامه‌ریزی‌های مرتبط گذاشته شود تا در نهایت منجر به هدایت و اجرای زنجیره‌ای از اقداماتی در بخش‌های مختلف کشور شود. در کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده، بیانیه‌ای تدوین کرده‌ایم که وظایف همه سازمان‌ها و ارگان‌ها را برای تسهیل هوشمندسازی در کشور، تصریح نموده است. پرداختن به این بیانیه می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های بعدی باشد.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 22250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha