پیش‌بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ / واکنش بورس به دلار منطقی نیست/ شاخص کل تا پایان سال به بالای ۱.۸ میلیون واحد می‌رسد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: در روزهای گذشته شاهد افت مداوم بازار سهام بودیم که اصلاحات آن با اصلاح قیمت دلار همزمان شد و این موضوع بر شدت آن افزود. البته واکنش بورس به دلار منطقی نیست، چراکه نمادهای بنیادی و منطقی با دلار ۲۳ هزار تومان معامله می شوند اما با این حال بازار سرمایه به افت های ناچیز دلار بازهم واکنش منفی نشان می دهد. محدوده دلار ۲۸ هزار و ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان برای بانک مرکزی بسیار مهم بوده و در این نرخ مداخله می‌کند.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه و پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: روز سه شنبه هفته گذشته قرار بر فروش حدود ۱۰ همت اوراق دولتی بود اما به دلیل رفتن وزیر اقتصاد به مجلس شورای اسلامی و توضیح وی درخصوص وضعیت بازار سرمایه، به طور موقت فروش اوراق دولتی متوقف شد. در همان زمان اعلام کردم که دولت ناچار به فروش اوراق است و اگر این هفته فروش آن را به تعویق بیندازد در نهایت باز هم آن را از سر می گیرد. لذا با توجه به شرایط، محدوده یک میلیون ۴۷۰ هزار واحد سقف فعلی بازار می دانستم که بازار نیز عملا در همان محدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد، ریزش خود را آغاز کرد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: به طور کلی گمان می‌کنم بازار ارزنده بوده و برخی از سهامداران برداشت اشتباهی در خصوص فروش اوراق داشتند. چراکه این موضوع مربوط به قرارداد خرید مجدد (Repo) و قرارداد خرید معکوس (Reverse Repo) است که بانک مرکزی در قبال بازار باز انجام می دهد اما اظهارنظرهای اشتباه باعث شد تا سهامداران نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند.

جانجان تشریح کرد: در روزهای گذشته شاهد افت متداوم بازار سهام بودیم که اصلاحات آن با اصلاح قیمت دلار همزمان شد و این موضوع بر شدت آن افزود. البته واکنش بورس به دلار منطقی نیست، چراکه نمادهای بنیادی و منطقی با دلار ۲۳ هزار تومان معامله می شوند اما با این حال بازار سرمایه به افت های ناچیز دلار بازهم واکنش منفی نشان می دهد.

وی معتقد است؛ محدوده دلار ۲۸ هزار و ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان برای بانک مرکزی بسیار مهم بوده و در این نرخ مداخله می‌کند. کما اینکه مداخلات آن باعث شد تا دلار در روزهای گذشته کمی با افت قیمت مواجه شود و در ادامه بازار سهام نیز به افت آن واکنش منفی نشان داد. البته در دو روز گذشته شاخص کل بورس توانسته سبزپوش معاملات خود را به اتمام برساند و تقاضای بیشتری در معاملات ایجاد شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ با توجه به شرایط کنونی فکر می کنم که به طور حدودی بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار واحد از محدوده سقف کوتاه مدت اصلاح داشته باشیم و مجددا بازار رشد کرده و آن رشد نیز تداوم پیدا کند.

جانجان بیان کرد: انتظار داریم در ادامه یک جو کاهنده برای بازار سهام وجود داشته باشد و نهایتا در یک الی دو هفته آینده خود را در یک محدوده قیمتی مشخصی تثبیت کند؛ گمان می کنم که یک کف‌سازی برای آن رقم بخورد و از میانه‌های آذر (به‌طور تقریبی از دهم آذرماه) بازار سهام صعودی ملایمی را داشته باشد.

وی مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود رشد این بار بازار سرمایه تا محدوده یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد پیش روی داشته باشد و با توجه به اینکه به زمان بودجه بندی نزدیک می شویم و رقم کسری بودجه نیز روز به روز واقعی تر می شود، توان سیاست گذار به اندازه توان کل اقتصاد نخواهد بود و نمی‌توانند واقعیت‌های اقتصادی را عقب بیندازد لذا می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال شاخص کل بورس به بالای مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: نوسانات کامودیتی‌ها نیز در روزهای اخیر اثرات جزئی داشته است اما به طور کلی کاهش ارزش معملات باعث بی رمقی معامله‌گران شده بود و در واقع وجود برخی از ابهامات باعث افزایش ریسک بازار سرمایه شده است. درمورد محصولاتی همچون فولاد و خودرو هنوز بحث‌های زیادی وجود دارد و برای افزایش شفافیت باید تکلیف این موضوعات مشخص شود. ضمن فضای ابهام آلود، بعضا استدلال‌های قیمتی اشتباهی مطرح می‌شود و در نهایت ذهن سرمایه گذاران جهت‌گیری پیدا کرده و اقدام به خروج می‌کند.

جانجان گفت: سرمایه‌گذاران دانه دُرشت بازار به یکباره نمی‌توانند از نمادی خارج شوند و خروج آنها مدت‌دار است و معولا این دسته از افراد در نمادهای بنیادی بزرگ و شاخص‌ساز سرمایه گذاری می‌کنند و رفتار آنها بر روی شاخص اثر مستقیم و سریعی را می‌گذارد. همچنین باید گفت که در شرایط نوسانی و بی‌ثبات تمایل خود را به خرید سهام و معامله از دست می‌دهند. کوچک‌ترین حرکت بازار می‌تواند آثار سنگینی را برای آنها به بار بیاورد، بنابراین سرمایه‌گذاران اثرگذار و بزرگ بازار در شرایط ایده‌آل و با کمترین ریسک اقدام به ورود می‌کنند.

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 22213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha