بزرگترین سلبریتی‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال؛ از اسنوپ داگ تا ایلان ماسک

با رشد دنیای ارزهای دیجیتال، اتفاقات جالب و کم‌نظیری رخ داد که شاید تا چندی پیش، تصورش را هم نمی‌کردیم. یکی از این اتفاقات، ورود سلبریتی‌ها به حوزه ارزهای دیجیتال و اقدامات بعضاً تأثیرگذار آنها بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ارزدیجیتال؛هر روز تعداد بیشتری از سلبریتی‌ها به پذیرش این ارزها روی می‌آورند. طیف گسترده‌ای از چهره‌های برجسته، ازایلان ماسک (Elon Musk) گرفته تا جی‌.کی. رولینگ (J. K. Rowling) و میسی ویلیامز (Maisie Williams) و لیندزی لوهان (Lindsey Lohan)، نسبت به ارزهای دیجیتال واکنش نشان داده‌اند و برخی از آنها از ظرفیت طرفداران خود برای ترویج این ارزها استفاده می‌کنند.

سؤال این است که آیا این افراد مشهور فقط می‌خواهند بر موج موفقیت ارزهای دیجیتال سوار شوند یا واقعاً قصد دارند حضوری فعال و دائمی در این حوزه داشته باشند؟ در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت لرن کریپتو (Learncrypto) گردآوری شده، قصد داریم سلبریتی‌هایی را معرفی کنیم که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند و تأثیر آنها را در این حوزه بررسی کنیم.

اهالی موسیقی در دنیای ارزهای دیجیتال

موسیقی بیشتر از هر صنعت دیگری نماینده و بازتاب‌دهنده فرهنگ است. از این رو، چه از جنبه تجاری و چه از نظر ارتقای جایگاه، جای تعجبی ندارد که ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فرهنگ، راه خود را به این صنعت باز کرده‌اند.

کاربرد ویژه‌ای که توکن‌های غیرمثلی (NFT) می‌توانند برای هنرمندان داشته باشند، حاکی از آن است که تازه در اول راهی هستیم که باعث ایجاد انقلابی در نحوه انتشار و استفاده از آثار موسیقی خواهد شد. در این بخش، برخی از هنرمندان فعال در عرصه موسیقی را که به دنیای ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اند معرفی می‌کنیم.

اسنوپ داگ (Snoop Dogg)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

اسنوپ داگ، رپر و ترانه‌سرای آمریکایی، قبلاً هم به بیت کوین علاقه نشان داده بود؛ او اکنون بیشتر در دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده و درباره دوج کوین هم توییت می‌کند. توییت‌های او و دیگر سلبریتی‌ها در ماه فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) باعث شدند که دوج کوین یک سقف جدید قیمتی را ثبت کند. بلافاصله پس از این اتفاق، طرفداران دوج کوین لقب اسنوپ دوج (Snoop Doge) را به او دادند.

تجربه ثابت کرده است که اسنوپ داگ علاقه دارد نامش در هر محصول و حوزه‌ای باشد و کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که او در آن سرک نکشیده باشد. او همیشه سعی کرده تا از ترندها عقب نماند و از هر فرصتی برای اظهارنظر در مورد اتفاقات جدید استفاده می‌کند. حالا و با سروصدایی که ارزهای دیجیتال به پا کرده‌اند، می‌توان دلیلی منطقی برای همکاری این سلبریتی و صرافی کریپتو داتکام (Crypto.com) برای معرفی پلتفرم توکن‌های غیرمثلی این صرافی پیدا کرد.

آلبوم جدید او با نام «سفری با داگ» (A journey with the Dogg)، درباره خاطرات سال‌های اولیه حضور او در عرصه هنر است. این آلبوم از جریان توکن‌های غیرمثلی نیز الهام گرفته است و نام یکی از قطعات آن NFT است.

مگان دی استالیِن (Megan Thee Stallion)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

مگان دی استالیِن، یکی از پرطرفدارترین رپرهای نوظهور آمریکایی، در دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) مقداری بیت کوین به ارزش ۱۰ میلیون دلار از طریق نرم‌افزار کش اپ (Cash App) میان هواداران خود توزیع کرد.

او در تمجید بیت کوین گفته که «یک سرمایه‌گذاری واقعاً هوشمندانه است که قیمتش با گذشت زمان همچنان رشد خود را حفظ خواهد کرد». این نوع تبلیغ هوشمندانه برای هر دو طرف منفعت داشته است. پس از این اتفاق، استفاده از کش اپ در میان نسل هزاره و نسل زد رشدی تصاعدی داشت و مگان دی استالین نیز در میان طرفداران این نوعی موسیقی خاص به شهرت بالایی رسید.

سولجا بوی (Soulja Boy)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

سولجا بوی، یکی دیگر از رپرهای آمریکایی، در سال ۲۰۱۸ آهنگی با نام «بیت کوین» منتشر کرد که نشان‌دهنده آگاهی او از ارزهای دیجیتال بود. دانش او از ارزهای دیجیتال به‌تازگی از این هم فراتر رفته است. او به‌طور مرتب درباره سبد دارایی‌های دیجیتال خود توییت می‌کند و به حوزه توکن‌های غیرمثلی هم وارد شده است. او در فهرست سال ۲۰۱۰ پردرآمدترین رپرهای جهان هم که توسط مجله فوربز منتشر شد، قرار گرفته بود. بوی در آن سال بیش از ۷ میلیون دلار درآمد داشت.

کینگز آو لئون (Kings of Leon)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

گروه موسیقی راک کینگز آو لئون اولین گروه موسیقی‌ بود که یک آلبوم را به‌شکل توکن غیرمثلی منتشر کرد. این گروه سه نوع توکن منتشر کرده است؛ توکن اول بسته ویژه آلبوم بود، سری دوم شامل امتیازهای ویژه اجرای زنده مثل امتیاز مادام‌العمر ردیف اول می‌شد و توکن سوم هم آثار اختصاصی دیداری- شنیداری این گروه بود.

چنین اقداماتی بیش از هر چیز دیگری نشان‌دهنده پیوند ارزهای دیجیتال و موسیقی است که به حل مشکلات هنرمندان و هواداران کمک می‌کند. توکن‌های غیرمثلی برای هنرمندان منبع درآمدی جدید و راهکاری کم‌هزینه برای تعامل با هواداران به ارمغان آورده‌اند.

دیسکلوژر (Disclosure)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

گروه موسیقی دونفره دیسکلوژر (Disclosure) به‌تازگی تک‌آهنگی را منتشر کرده که روی پلتفرم توئیچ (Twitch) به شکل توکن غیرمثلی و به‌صورت زنده تولید شده است. این تک‌آهنگ در یک حراج به قیمت ۴۰ اتر (۱۴۴٬۷۰۰ دلار در لحظه نگارش این مطلب) فروخته شد.

البته چنین قیمت بالایی ممکن است به‌خاطر جوسازی فعلی توکن‌های غیرمثلی باشد؛ اما به‌ هر حال با قیمت‌های امروزی، معادل درآمد ۱۷ میلیون بار پخش در پلتفرم اسپاتیفای (Spotify) است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که این مبلغ برای یک آهنگ و آن هم در یک لحظه، پول خوبی است!

جن سیمونز (Gene Simmons)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

جن سیمونز (Gene Simmons) از گروه موسیقی افسانه‌ای کیس (Kiss)، سرمایه‌گذاری‌های خود در ارزهای دیجیتال را مدام به اشتراک می‌گذارد تا نشان دهد که در هر سنی می‌توان وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد؛ این در حالی است که به‌گفته بسیاری از کارشناسان بازار، ارزیابی او از ارزش کاردانو نشان می‌دهد که کمی دچار تعصب شده است.

جن سیمونز بیشتر شهرت خود را مدیون انجام حرکات جنجال‌برانگیز نظیر سرکشیدن جام خون در کنسرت‌هایش است. او تا به حال موفق به کسب جوایز زیادی در حوزه موسیقی شده است.

بازیگران در دنیای ارزهای دیجیتال

شماری از بازیگران مشهور، مدتی است که در دنیای ارزهای دیجیتال نیز برای خود شهرتی دست‌وپا کرده‌اند. ورود بازیگران به‌ویژه در دوره تب‌وتاب عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ پررنگ بود. در آن زمان، برخی چهره‌های مشهور پول می‌گرفتند تا برای عرضه اولیه سکه خاصی تبلیغ کنند.

استیون سیگال (Steven Seagal)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

برای نمونه، استیون سیگال، بازیگر فیلم‌های اکشن هالیوودی که خیلی از ما او را به‌واسطه آنها می‌شناسیم، متهم شد که در سال ۲۰۱۸ وقتی برای یک عرضه اولیه تبلیغ می‌کرد، اعلام نکرده بود که برای آن تبلیغ پول گرفته است. او به‌تازگی توانست پرونده شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه خود را حل‌وفصل کند.

سیگال از جمله پرحاشیه‌ترین سلبریتی‌های هالیوودی است و سال ۲۰۱۶ به‌دلیل تمجیدهایش از روسیه، تابعیت افتخاری این کشور را دریافت کرد.

لیندزی لوهان (Lindsay Lohan)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

لیندزی لوهان، بازیگر و خواننده آمریکایی، از جمله سلبریتی‌های دنیای سینما و تلویزیون است که درباره ارزهای دیجیتال اظهارنظر کرده است. لوهان اوایل سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد که بیت کوین و اتریوم روندی صعودی خواهند داشت؛ اما پیش‌بینی او به واقعیت نپیوست.

او از جمله مشهورترین بازیگران آمریکایی به حساب می‌آید و زمانی که تنها ۱۷ سال داشت، جذابت‌ترین بازیگر هالیوود لقب گرفت.

تری کروز (Terry Crews)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

تری کروز، بازیگر و ورزشکار آمریکایی که خیلی از ما او را به دلیل بازی در سریال بروکلین ناین‌ناین (Brooklyn Nine-Nine) می‌شناسیم، به‌تازگی اعلام کرده است که ارز دیجیتال مخصوص خود را ایجاد خواهد کرد.

این بازیگر در چندین پادکست درباره توکن‌های غیرمثلی صحبت کرده و گفته که مشتاق است وارد این حوزه شود. او چندی پیش در پیامی توییتری نوشت:

تری کروز رسماً غیرمتمرکز شده است.

ورزشکاران در دنیای ارزهای دیجیتال

برخی از شخصیت‌های مشهور ورزشی هم از ارزهای دیجیتال سود برده‌اند که در فهرست زیر تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم.

راسل اوکونگ (Russell Okung)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

راسل اوکونگ، بازیکن فوتبال آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ در توییتر اعلام کرد که می‌خواهد حقوقش را با بیت کوین دریافت کند. ستاره لیگ ملی فوتبال آمریکا اخیراً اعلام کرد که نصف حقوق ۱۳ میلیون دلاری خود در آن زمان را از طریق پلتفرم استرایک (Strike) که یک سرویس انتقال مبتنی بر شبکه لایتنینگ است، در قالب بیت کوین دریافت کرده است. با توجه به رشد چشمگیر بیت کوین از آن زمان، به نظر می‌رسد که اوکونگ تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای گرفته بود.

اوکونگ نمونه‌ای عالی از کسانی است که به فلسفه بیت کوین تعهد دارند؛ موضوعی که از اقدامات و توییت‌های او به‌خوبی مشخص است. نمی‌توان دقیقاً گفت که اوکونگ چه تعداد از طرفداران لیگ فوتبال آمریکایی را وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌کند، اما واضح است که اقدامات او ضرری هم برای این حوزه نخواهد داشت.

شان کالکین (Sean Culkin)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

به نظر می‌رسد که اوکونگ برای دیگر ستاره‌های لیگ فوتبال آمریکا نیز الهام‌بخش بوده است. مثلاً شان کالکین یکی از بازیکنان این لیگ بود که کل حقوق سال ۲۰۲۱ خود را به بیت کوین تبدیل کرد. کالکین البته از این هم فراتر رفت و از چشم‌های لیزری برای عکس پروفایل توییترش استفاده کرد.

کالکین که فوتبال آمریکایی را از دانشگاه آغاز کرد، در دوران حرفه‌ای خود در لیگ فوتبال آمریکا، بارها برای تیم‌های لس‌آنجلس چارجرز، بالتیمور ریونز و کانزاس سیتی چیفز به میدان رفته است.

وینس بیگل (Vince Biegel)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

یکی دیگر از ستاره‌های لیگ فوتبال آمریکا که از بیت کوین استقبال کرده است، وینس بیگل از تیم میامی دولفینز (Miami Dolphins) است. او در دوره سقوط قیمت بیت کوین در ماه مه ۲۰۲۱ نیز پا پس نکشید و بیت کوین‌های خود را نگه داشت.

او هم مانند بسیاری از بازیکنان شاغل در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی، این ورزش را از زمان دبیرستان و دانشگاه آغاز کرده است. بیشتر افتخارات بیگل مربوط به زمانی است که در تیم دانشگاهی خود مشغول به بازی بوده است.

تام بردی (Tom Brady)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

تام بردی یکی دیگر از ستاره‌های لیگ فوتبال آمریکاست که در پذیرش ارزهای دیجیتال از اوکونگ، کالکین و بیگل الهام گرفت. اگر کسی با ویترین افتخارات بردی که هفت بار برنده لیگ فوتبال آمریکایی آمریکا (Super Bowl) شده است، به یکی از حامیان پروپاقرص بیت کوین تبدیل شود، باید منتظر واکنش‌های دیگر ورزشکاران و حتی افراد غیرورزشی بود.

یکی از حقایق جالب در مورد بردی، دوستی نزدیک او با دونالد ترامپ است.

فلوید می‌ودر (Floyd Mayweather)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

فلوید می‌ودر، بوکسور پرافتخار دنیا، نیز از دیگر ورزشکاران مشهوری است که به ارزهای دیجیتال علاقه دارد. می‌ودر مانند سیگال در دوران جنون عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ وارد صحنه شد. او نیز به‌خاطر اینکه اعلام نکرده بود که برای تبلیغ سه عرضه اولیه سکه پول گرفته است، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جریمه شد.

او تا به حال دو بار موفق به کسب جایزه بهترین بوکسور دنیا شده است. می‌ودر آخرین بار در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب این عنوان شد. او یکی از پردرآمدترین ورزشکاران دنیا هم به حساب می‌آید.

سرینا ویلیامز (Serena Williams)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

برخلاف بسیاری از سلبریتی‌هایی که به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، ویلیامز دیدگاه بلندمدت‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. او در سال ۲۰۱۹ در صرافی کوین بیس (Coinbase) سرمایه‌گذاری کرد. البته در سال ۲۰۲۰، وقتی برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل کوین بیس، در اقدامی جنجالی کنشگری اجتماعی را برای کارمندان صرافی ممنوع کرد، ویلیامز به سرمایه‌گذاری خود در این شرکت پایان داد.

سیاست‌مداران در دنیای ارزهای دیجیتال

صنعت ارزهای دیجیتال را می‌توان از زاویه‌ای دیگر، بسیار سیاسی و نوعی چالش برای وضع موجود دید. از این رو، جای شگفتی نیست که سیاست‌مداران در سراسر جهان منافعی را در این حوزه جست‌وجو کنند.

فرانسیس سوارز (Francis Suarez)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

فرانسیس سوارز، شهردار میامی، یکی از بزرگ‌ترین حامیان سیاسی ارزهای دیجیتال است. سوارز در پی آن است که شهر میامی را به خانه‌ای جدید برای فناوری تبدیل کند و با این کار، جایگاه سیلیکون‌ولی در کالیفرنیا و شهر آستین در تگزاس را به چالش بکشد. او حمایت از ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یکی از ستون‌های این مأموریت خود می‌بیند.

او مدتی است که تلاش‌هایش برای تحقق این هدف را بیشتر کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن به ایده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

نیکلاس مادورو (Nicolás Maduro)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

نیکلاس مادورو و ارز دیجیتالی که با پشتوانه نفت ونزوئلا ایجاد کرده است، از دیگر نمونه‌های سیاسی مشهور در پذیرش عملی ارزهای دیجیتال هستند. ارز دیجیتال پترو (Petro) در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، اما نتوانست مقبولیت و پذیرشی را که انتظار می‌رفت کسب کند. با این حال، مادورو، به‌عنوان رئیس جمهور ونزوئلا، همچنان در تلاش است که این ارز را احیا کند و امیدوار است که روزی همه پرداخت‌های مربوط به نفت ونزوئلا با پترو انجام شود.

سینتیا لومیس (Cynthia Lummis)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

سناتور آمریکایی، سینتیا لومیس نیز از حامیان پروپاقرص ارزهای دیجیتال است. این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت وایومینگ بارها اعلام کرده است که می‌خواهد کنگره را با بیت کوین آشنا کند. به‌گفته بسیاری، حضور یک حامی بیت کوین در سنای آمریکا، نویدبخش این موضوع است که پادشاه ارزهای دیجیتال، بخشی از گفت‌وگوهای مهم این نهاد قانون‌گذار درباره آینده پول در ایالات متحده را تشکیل خواهد داد.

کارآفرینان در دنیای ارزهای دیجیتال

کارآفرینان، به‌ویژه کارآفرینان فعال در حوزه فناوری، یکی دیگر از گروه‌های مبلّغ ارزهای دیجیتال هستند. نکته جالب اینجاست که همه این کارآفرینان دیدگاه صعودی نسبت به بیت کوین دارند.

ایلان ماسک (Elon Musk)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

بدون تردید مشهورترین چهره در این دسته‌بندی، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس است. این میلیاردر آمریکایی چند ماه پیش اعلام کرد که شرکت تسلا چندین میلیارد دلار بیت کوین خریده است. او سال‌هاست که طرفدار پتانسیل ارزهای دیجیتال بوده است. در این میان شاید بتوان ایلان ماسک را تأثیرگذارترین سلبریتی در بازار به حساب آورد؛ بارها شده است که او با یک توییت موجی از سود یا موجی از ضرر را به بازار تحمیل کرده است!

جک دورسی (Jack Dorsey)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

جک دورسی، مدیرعامل توییتر و شرکت اسکوئر، یکی از طرفداران پروپاقرص بیت کوین به شمار می‌رود. او تا به حال بارها درباره مزایای بیت کوین و سیستم‌های غیرمتمرکز صحبت کرده است. چندین ابتکار و برنامه آموزشی هم ایجاد کرده که هدف آنها ترویج بیت کوین و آموزش سیستم‌های غیرمتمرکز در نقاط محروم دنیا نظیر آفریقاست.

کاربران در اسکوئر می‌توانند به‌راحتی ارزهای دیجیتال خود را خریدوفروش کنند.

مایکل سیلور (Michael Saylor)

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی یکی از طرفداران دوآتشه ارزهای دیجیتال است. او چندین بار از مزایای استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز نظیر بیت کوین صحبت کرده است. شرکت او نیز میلیاردها دلار بیت کوین در خزانه خود دارد. سیلور همواره از بیت کوین تمجید می‌کند.

او پیش‌تر در پاسخ به توییت ایلان ماسک مبنی بر فروش ۱۰ درصد از سهام تسلا، نوشته بود که او باید پول حاصل از فروش سهامش را به خرید بیت کوین اختصاص دهد.

دوقلوهای وینکلواس

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

دوقلوهای وینکلواس، برخلاف سیلور و دورسی که بعدها سوار قطار ارزهای دیجیتال شدند، از سرمایه‌گذاران اولیه در بیت کوین بودند و به‌لطف بازار گاوی اوایل سال ۲۰۲۱ بار دیگر به فهرست میلیاردرهای دنیا وارد شدند. با این حال، هر دوی آنها دیدگاهی صعودی دارند و هریک از آنها سرمایه‌گذاری شخصی و قابل‌توجه خود را در این حوزه داشته است.

پاریس هیلتون (Paris Hilton)

شاید کمی اغراق‌آمیز باشد که پاریس هیلتون را در زمره کارآفرینان به حساب بیاوریم، اما از آنجا که نمی‌خواهیم بخشی جداگانه برای شخصیت‌های اجتماعی داشته باشیم، نام او را در همین قسمت نگه می‌داریم.

سلبریتی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال؛ سودجویان فرصت‌طلب یا پذیرندگان واقعی فناوری؟

هیلتون چند ماه پیش در مصاحبه‌ای با کوین دسک گفت که درباره توکن‌های غیرمثلی، رویاهایی را در سر می‌پروراند. او همچنین گفت با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۶ در بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است، اعتبارش نسبت به سلبریتی‌هایی که به‌تازگی وارد این فضا شده‌اند، خیلی بیشتر است. او حتی اگر هیچ نقش دیگری نداشته باشد، این توانایی را دارد که زرق‌وبرق اخبار ارزهای دیجیتال را بیشتر کند.

درباره ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، از میان کارآفرینان مهمی که به شخصیت‌هایی بزرگ در فضای بلاک چین تبدیل شده‌اند، می‌توان به ناوال راویکانت (Naval Ravikant) و بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) اشاره کرد. راویکانت و سرینیواسان هر دو سال‌هاست که حامی تمرکززدایی هستند و بلاک چین را یکی از اساسی‌ترین بخش‌های وب‌۳ و فاز بعدی اینترنت می‌دانند.

سلبریتی‌ها به دنبال سودجویی هستند یا پذیرش واقعی؟

به‌طور کلی، مشخص است که ارزهای دیجیتال برای سلبریتی‌ها در همه صنف‌ها جذابیت دارند. برخی از آنها ارزهای دیجیتال را یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه و روشی برای دریافت حقوق می‌بینند. برخی دیگر عمیق‌تر فکر می‌کنند و با توجه به فلسفه ارزهای دیجیتال، آنها را دارای ظرفیتی برای ایجاد یک تحول صنعتی می‌دانند.

ارزهای دیجیتال می‌توانند توانایی تولیدکنندگان محتوا برای انتشار آثار و کسب سود از آنها، توانایی دولت‌ها برای پرورش خلاقیت و نوآوری و توانایی اینترنت برای متصل‌کردن مردم و تسهیل رشد اقتصادی را دگرگون کنند.

اما وقتی صحبت از حضور سلبریتی‌ها در این حوزه می‌شود، این سؤال پیش می‌آید که آیا هر تبلیغی خوب است؟

برخی از فعالان ارزهای دیجیتال مزیتی برای حضور سلبریتی‌ها در این عرصه قائل نیستند و می‌گویند که ضرر حضورشان بیش از مزیت آن است. برخی سلبریتی‌ها مثل می‌ودر و سیگال با تبلیغ عرضه اولیه‌های بی‌ارزش فقط برای پول، به ارزهای دیجیتال آسیب زدند. از این گذشته، آیا چیزهایی مثل پیش‌بینی لیندزی لوهان، تبلیغ مثبت برای ارزهای دیجیتال است یا به اعتبار آن ضربه می‌زند؟

با توجه به اینکه در مدتی کوتاه، شمار بسیار زیادی از سلبریتی‌ها به فضای ارزهای دیجیتال ورود پیدا کردند، مشکل است که پاسخی قاطع به این پرسش‌ها بدهیم. فقط زمان می‌تواند پاسخ درست را بدهد. با این حال، اینکه بگوییم حضور سلبریتی‌ها فقط باعث تضعیف این جریان شده است، قضاوت درستی نیست؛ به‌ویژه که کارآفرینان مشهوری که در این مطلب هم به برخی از آنها اشاره کردیم، بدون تردید از حامیان ارزهای دیجیتال و آگاه به فلسفه آن هستند و دیدگاهی بلندمدت نسبت به این حوزه دارند.

آنچه قطعی است این است که ارزهای دیجیتال قرار نیست به این زودی‌ها نابود شوند و چه‌بسا چند سال دیگر، برخی از سلبریتی‌هایی که نامشان در اینجا آمد، به پیامبران عصر اینترنت بدل شوند.

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 22210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha