جای خالی صنعت برندسازی در صادرات طلای سرخ ایران/ فرصت ایجاد روزانه ۳۶۰ شغل در بخش تولید زعفران

کارآفرین همدانی درباره کشت زعفران گفت: کشت زعفران بین ۲۰۰ تا ۳۶۰ نفر در روز شغل ایجاد می کند چرا که در سال برای برداشت و پاک کردن گل آن نیاز به نیروی انسانی زیادی است.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ،نبود برندهای قدرتمند زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نام یا برندی  از کشورمان در این زمینه وجود نداشته باشد.

از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور در بازار جهانی از آن بهره می برند می تواند راهگشا باشد.

ایران ۹۵ درصد تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول شناخته می شود. قابلیت توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی می تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی شود و به همین دلیل آن را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.

اما غیر از مسائل و مشکلات در زمینه تولید و نحوه عمل آوری زعفران توسط کشاورزان که عمدتاً به دلیل عدم بازنگری در ساختار سنتی تولید است مشکلات فراوانی در زمینه صادرات این محصول با ارزش نیز وجود دارد که به دلیل فقدان توجه کافی به استانداردهای بین المللی، ساختار نظام بازاررسانی و نداشتن یک تشکیلات منسجم است.

بهترین راه مقابله با قاچاق پیاز زعفران و حفظ بازارها تعمیق برندسازی در حوزه این محصول غذایی است. باید قدرت برندهای داخلی حوزه زعفران را بالا برد تا پشتوانه درازمدتی برای تولید این رسته از صنایع غذایی ایجاد شود.

در حالی که ایران۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می کند به علت نبود صنعت برند سازی این محصول توسط کشورهایی چون امارات و اسپانیا به دنیا عرضه می شود .

*کشت زعفران بین ۲۰۰تا۳۶۰ نفر شغل در روز ایجاد می کند

 مهدی سرمدی، یکی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی گرایش باغبانی است که نزدیک ۱۵ سال است در استان همدان ترویج و کشت انجام می دهد, درباره فعالیت خود گفت: حدود دوسال است که کشت زعفران را در وسعت انبوه دارم و کشت گل محمدی و زرشک را نیز کنار آن انجام می دهم.

وی ادامه داد: کشت زعفران بین ۲۰۰ تا ۳۶۰ نفر در روز شغل ایجاد می کند چرا که در سال برای برداشت و پاک کردن گل آن نیاز به نیروی انسانی زیادی است.

زعفران گیاه ۸ ساله ای است که به علت نیاز کم آبی در ایران اهمیت ویژه ای دارد و در اکثر نقاط کشور قابل کشت است. چند سالی است که این گیاه داروئی و درمانی در مناطق مختلف کشور کشت می شود و سود ویژه ای برای تولید کنندگان دارد اما به دلیل نبود بسته بندی مناسب توسط کشورهایی چون اسپانیا و امارات به دنیا عرضه می شود.

کارآفرین همدانی افزود: زعفران طبق اسناد تاریخی بیش از ۷۰۰ سال پیش در همدان کشت شده و بخاطر سازگاری و مقاومت به سرمایی که دارد محصول فصل خنک است.

سرمدی با اشاره به گردش مالی ۱۸میلیارد دلاری زعفران در جهان گفت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد کل زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما به علت نبود صنعت برند سازی کشورهایی چون اسپانیا و امارات آن را به دنیا عرضه می کنند .

وی گفت: در ایران تقریبا ۸۰۰۰۰هکتار سطح کشت زعفران داریم و تا ۳۰۰تن در سال تولید مناطق خراسان شمالی و جنوبی است و ۱۰۰تن برای ۲۳ استان دیگر است که استان همدان در سالهای اخیر به علت سود بالا تولید بالایی را داشته اند .

*نبود وام های مناسب برای کشت زعفران در همدان

سرمدی با اشاره به اینکه برای یک هکتار حدود ۸۰ میلیون تومان پیاز لازم است گفت: در سایر استانها بانک کشاورزی برای اشتغالزایی و توسعه اشتغال روستایی ۸۰ میلیون وام می دهند اما در استان همدان این وام نصف است و حمایتی عملاً از تولید کننده صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر کشت مکانیزه افزود: در کشت مکانیزه برداشت محصول چندین برابر افزایش پیدا می کند و بهتر است تمام کشاورزان از این روش استفاده کنند چرا که از یک هکتار ۴ تا ۶ کیلو زعفران برداشت اما در کشت مکانیزه بین ۱۰ تا ۳۵ کیلو برداشت می شود . تولید کننده همدانی اظهار داشت : برند سازی زعفران در ایران بین ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان در سال ارز آوری برای کشور ارز آوری دارد .

 انتهای پیام/

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 2218
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha