رئیس بانک مرکزی در وضعیت بد اقتصادی امروز باید دنبال کنترل تورم باشد نه حمایت از بورس! /سیاست گذاری های بانک مرکزی نباید هیچ تضادی با منافع عموم مردم داشته باشد

مدیر عامل اسبق بانک صادرات گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بورس به عنوان یک معضل و پاشنه آشیل برای اقتصاد ایران تبدیل شده و مردم از عملکرد بورس و سوخت شدن سرمایه های خود ناراضی هستند به نظر می آید برخی مدیران ممکن است سیاستهایی را اعمال کنند به نفع بازار سرمایه.البته به هیچ وجه نمی توان این وظیفه را برای رئیس بانک مرکزی تصور کرد که چنین دغدغه ای را اولویت اصلی کار خود قرار دهد و برای ساماندهی به وظایف بازار سرمایه، نسبت به انجام وظایف و تعهدات خود غفلت کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تورم، رشد فزاینده پایه پولی و نقدینگی که چونان سیل زیر بنای اقتصاد را تهدید می کند موضوعات مهمی است که نیازمند مدیریت وسیاست گذاری های درستی است تا بار خسارت را کمتر وکمتر کند. در این بین بازار سرمایه از دست کاری های غلط سال گذشته تا به امروز روزگار خوبی را تجربه نکرده و اعتراض ها به این موضوع نشان می دهد امروز بخشی از دغدغه مسوولین نه حل مشکلات در کلان اقتصاد، بلکه حل مسائل بورسی است که می تواند تنش زا باشد. اما دامنه ورود مدیرو مدیران بانک مرکزی به این بحث تا چه اندازه است در گفت و گو با مدیر عامل اسبق بانک صادرات بررسی شده است.

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس بانکی و مدیر عامل اسبق بانک صادرات در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع وظایف بانک مرکزی پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که حد دخالت رئیس بانک مرکزی در بورس تا چه اندازه است، وی دراین باره گفت: یکی از مهمترین وظایفی که در شرح حال مدیر بانک مرکزی مورد توجه و تاکید است، سیاست گذاری هایی است که در مجموع باید در راستای منافع کلان اقتصاد اتخاذ شده باشد. به این معنا که سیاست گذاری های بانک مرکزی نباید هیچ تضادی با منافعی که عموم مردم جامعه را برخوردار می کند داشته باشد.

وی درپاسخ به این سوال که آیا عموما رئیس بانک مرکزی می تواند دغدغه رفع مشکلات بازار سرمایه را داشته باشد گفت: به هیچ وجه نمی توان این وظیفه را برای رئیس بانک مرکزی تصور کرد که با برهم ریختن وضعیت بازار سرمایه و ریزش شاخص های بورس، رئیس بانک مرکزی چنین دغدغه ای را اولویت اصلی کار خود قرار دهد و برای ساماندهی به وظایف بازار سرمایه، نسبت به انجام وظایف و تعهدات خود غفلت کند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: هر چند ممکن است برخی از مسائلی که در کلان اقتصاد دنبال می شود با مسائلی در بورس، مرتبط با هم باشند، یعنی در برخی از سیاست ها، حمایت از بورس باید لحاظ شود اما این موضوع به معنای حمایت تمام قد رئیس بانک مرکزی از بازار سرمایه نیست.

سید بهاالدین حسینی هاشمی گفت: دو بازار پول و  سرمایه هر کدام دربهبود یا تشدید چالش های اقتصاد کشور موثر هستند.با توجه به اینکه بازار پول زیر نظر رئیس کل بانک مرکزی و بازار سرمایه زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است و این دو نهاد مدیرانی مستقل از هم دارند، یعنی دو سازمان جدا از هم به شمار می روند لذا، وظیفه اصلی بانک مرکزی تدوین سیاست های پولی و ارزی به منظور حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم و نظارت بر عملکرد نظام بانکی کشور است.

کارشناس بانکی در این خصوص توضیح داد: براین اساس رئیس بانک مرکزی بخصوص در وضعیت بد اقتصادی امروز که نرخ تورم رکورد زده و متاسفانه روز به روز ارزش پول ملی کاهش می یابد، باید تمام وقت خود را معطوف به اعمال بهترین سیاست ها و راهبردها برای کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی کند. از سوی دیگر بازار سرمایه ، بازاری است برای تامین مالی تولید. یعنی بورس باید در راستای حمایت از پروژه ها و سرمایه گذاریها از تولید حمایت کند، هر چند نظام بانکی کشور نیز برای توسعه اقتصاد کشور چنین وظیفه ای دارند.

 سید بهاالدین حسینی هاشمی خاطر نشان کرد: به هر حال رئیس کل بانک مرکزی باید مجموعه تدابیر سیاست های پولی و بانکی را برای ایجاد رشد و توسعه اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی و شکوفایی اقتصاد و رشد اقتصادی به کار بگیرد. اگر این موار در اقتصاد کلان ایران اجرا و پیاده شود، قطعا به خودی خود روی بورس نیز تاثیر می گذارد و می تواند فعایلت شرکت های بورسی را بهتر و آنها را رونق دهد.

وی در این باره تصریح کرد: براساس موارد اشاره شده می توان اینگونه توضیح داد که شاید بخش کوچکی از فعالیت‌های اقتصادی بانک مرکزی را بتوان اتخاذ سیاست هایی برای بهبود روند کاری بورس و بازار سرمایه عنوان کرد. به این دلیل که در برخی مسائل اقتصادی بازار سرمایه و نظام بانکی کشور با همسویی وهمکاری و اتخاذ سیاست هایی می توانند به رشد اقتصادی کمک کنند، مثل همکاری بر سر حمایت و تامین مالی تولید. اما این موضوع الزاما به این معنا نیست که وظیفه رئیس کل بانک مرکزی، حمایت یا توجه به بازار سرمایه است.

وی درپایان خاطر نشان کرد: به هر حال به دلیل اینکه رئیس کنونی بانک مرکزی، سابقه مدیریت بازار سرمایه را دارد با توجه به تجربیات و اشرافی که به مسائل بازار سرمایه دارد ممکن است برخی سیاست ها براساس حمایت از بازار سرمایه اتخاذ شود. با توجه به اینکه در حال حاضر بورس به عنوان یک معضل و پاشنه آشیل برای اقتصاد ایران تبدیل شده و مردم از عملکرد بورس و سوخت شدن سرمایه های خود ناراضی هستند به نظر می آید برخی مدیران ممکن است ناظر به این فضا سیاستهایی را اعمال کنند به نفع بازار سرمایه که عموما شاید به نفع بازار سرمایه منتهی شود.

۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 22167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha