اقتصاد بیمار کشور با نوشتن بــرنـامه‌های تکــــــراری درمان نمی‌شود / منتقـــدین به دولت اجـــازه دهند برنامه‌های بهبود معیشت را اجرا کند و بر دولت سخت نگیرند

غلامرضا مرحبا گفت: منصفانه این است که همه مردم، کارشناسان اقتصادی و منتقدین به دولت اجازه دهد برنامه های بهبود معیشت را اجرا کنند و در دو ماهی که از عمر دولت گذشته بر دولت سخت نگیرند. هر چند بنده معتقدم برای اصلاحات اقتصاد ایران حتی از دست دادن یک روز ویک دقیقه زمان اشتباه است چرا که لطمات اقتصادی بیشتری بر کشور و مردم وارد می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، معیشت مردم، کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید موارد مهمی است که همه دولتها نسبت به این موضوعات به عنوان اصلی ترین مطالبات مردم واقف هستند. دو سه سال گذشته به دلیل تشدید تحریمهای آمریکا و از دست رفتن بخش مهمی از دارایی های کشور، شاهد بودیم که اشکالات مدیریتی اقتصاد به سرعت خود را نمایان کرد، به گونه ای که مشخص شد درآمدهای نفتی، سرپوشی بر ضعف و ناکارآمدی مدیریتی بوده است. دولت سیزدهم زمانی روی کار آمد که مردم به صورت متوالی دو سه سال بالاترین نرخ تورم را در چند دهه گذشته تحمل کردند، لذا بهبود وضعیت معیشتی خود و کاهش نرخ تورم اصلی ترین خواسته مردم بود. اما در دو ماهی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد در حوزه بهبود معیشت مردم چه اتفاقاتی رخ داده است را رادار اقتصاد با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده که در ادامه می خوانید.

نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تامین معیشت مردم پرداخت و در این موضوع به فعالیت های دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: بدون تردید می توان گفت معیشت مردم اولین و مهمترین ضرورتی است که برای دولت و مجلس حائز اهمیت است، بنابر این اهمیت دولت در این موضوع وقت بسیاری می گذارد و عمده وقت خود را بر تحقق این مساله مهم گذاشته است.

وی در خصوص اینکه در طول دو ماه نمی توان برای بهبود وضعیت معیشت مردم از دولت انتظار بالایی داشت گفت: با توجه به اینکه از آغاز دولت دو ماه می گذرد، قطعا برنامه ریزی کردن برای عبور از شرایط وخیم معیشتی مردم کار بسیار سختی است. با توجه به اینکه روند افزایش تورم در دهه های گذشته همواره وجود داشته اما در چند سال اخیر به دلیل تشدید تحریم ها بحرانی تر شده است، لذا به دولت سیزدهم باید حق داد که در دو ماه تصحیح اشتباهات قبلی امکان پذیر نیست.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعاری بودن برنامه های وزرا برای حل مشکلات اقتصادی گفت:  در ایامی که موضوع دادن رای اعتماد به وزرا در مجلس مطرح بود بنده شاهد بودم وزرا با برنامه های چند صفحه ای به کمیسیون اقتصادی مراجعه می کردند و با نمایندگان مجلس درارتباط بودند. بنده هیچ گاه برای خواندن برنامه های ارائه شده زمان نگذاشتم به این دلیل که مشخص است برنامه ها توسط کارشناسان و مشاوران اقتصادی نوشته شده آن هم با پرداختن به محورها و اهداف کلی، در حالی که اقتصاد امروز کشور که بسیار سخت بیمار است با نوشتن برنامه هایی که همیشه نوشته شده اما زمینه های اجرای آن فراهم نشده درمان نمی شود.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دراین باره خاطر نشان کرد: هر مدیری که کار اجرایی کرده باشد متوجه این موضوع مهم است که برای امری که سرنوشت کشور آن هم در مسائل مهم اقتصادی را رقم می زند نیازمند برنامه ریزی استراتژیک بلند مدتی هستیم که قطعا در مدت زمان کوتاه انجام شدنی نیست. برای حل مشکلات اقتصاد کشور باید از علم جهان شمول اثبات شده اقتصادی که کشورهای توسعه یافته از آن بهره برده اند استفاده شود نه با آزمون وخطاهایی که متاسفانه دائما توسط مدیران کشور صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره توضیح داد: بنابراین مسوولین نباید گمان کنند برای حل مشکلات اقتصادی آنچه که به نظرشان می رسد را اگر روی کاغذ بیاورند مشکلات حل می شود، قطعا این برنامه ها فاقد ارزش است. چرا که مسوولانی که قبلا از این برنامه ها نوشته و در آزمون وخطاهای مختلف از آن استفاده کرده اند مملکت را به وضعیت بحرانی موجود اقتصادی و نرخ تورم بالا و مشکلات متعددی رسانده اند که مردم را کلافه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص دیدارها و عمده برنامه هایی که دولت و مجلس برای بهبود معیشت مردم در نظر دارند گفت: با توجه به اینکه دولت دو ماه است سکان اداره کشور را در دست گرفته لذا باید به دولت برای برنامه های اجرایی وعملیاتی اقتصادی فرصت داده شود. بنده واعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دیدارهایی که با مسوولین کشورداریم اعم از معاون اول رئیس جمهور و معاون اقتصادی رئیس جمهور، طی هفته های گذشته شاهد این موضوع هستیم که خوشبختانه برنامه هایی در دست تدوین است که خروجی آن با مدیریت خوب می تواند به مرور بهبود قابل توجهی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند.

 وی در ادامه تصریح کرد: منصفانه این است که همه مردم، کارشناسان اقتصادی و منتقدین به دولت اجازه دهد برنامه های بهبود معیشت را اجرا کنند و در دو ماهی که از عمر دولت گذشته بر دولت سخت نگیرند. هر چند بنده معتقدم برای اصلاحات اقتصاد ایران حتی از دست دادن یک روز ویک دقیقه زمان اشتباه است چرا که لطمات اقتصادی بیشتری بر کشور و مردم وارد می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اما آنچه دراین بین حائز اهمیت است این است که دولت انقلابی و برخواسته از آرای مردمی سرعت عمل را در دستور کار خود قرار دهد چرا که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست. مردم در تامین معیشت ونان روزانه خانواده خود با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که صبر وتحمل را از آنها  گرفته است، لذا انتظار می رود دولت در راستای افزایش بهبود وضعیت اشتغال، تولید؛ رشد اقتصادی و معیشت مردم برنامه های اصلاحی خود را به سرعت اجرا کند و با هیچ فرد ونهادی در تامین رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور رودربایستی نداشته باشد چرا که اولویت مردم هستند.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
کد خبر: 22146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha