راه ورود کارگزاری‌ها به بازارسرمایه را باز کنید

بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس، ۳۷.۵درصد از درآمد روزانه شرکت‌های کارگزاری (حتی کارگزاری‌های زیان‌ده) به صندوق توسعه بازار واریز می‌شود و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰درصد سود خالص کارگزاران به واسطه این مصوبه، صرف سرمایه‌گذاری در صندوق توسعه خواهد شد.  ورود شرکت‌های کارگزاری به بازار سرمایه این روزها یکی از مطالبات فعالان این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیر کل کانون کارگزاران در این خصوص بیان کرد: کانون کارگزاران به‌شدت موافق ورود صنعت کارگزاری به بازارسرمایه است.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌های کارگزاری تمایل زیادی به ورود بازارسرمایه دارند و درخواست‌هایی به کانون کارگزاران اعلام شده و به منظور فراهم‌کردن فرصتی برای عرضه‌اولیه کارگزاران در بورس، کانون کارگزاران نامه‌نگاری‌های با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده است.

دهقانی افزود: در جلسه‌ای که با عضو جدید هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار داشتیم، این موضوع مطرح شد اما؛ ورود شرکت‌های کارگزاری به بازارسرمایه، مشروط به موافقت سازمان بورس اوراق بهادار خواهد بود. مصرانه پیگیر ورود این شرکت‌ها به بازارسرمایه هستیم و انتظار داریم سازمان بورس و اوراق بهادار هم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد و در آینده نزدیک شاهد عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها در بازار سرمایه باشیم.

وی افزود: خوشبختانه در دستورالعمل جدید صدور مجوز فعالیت کارگزاری‌ها، ورود کارگزاری‌ها به بازار سرمایه پیش‌بینی شده اگرچه شرط صدور مجوز، تشکیل شرکتی سهامی خاص است اما؛ در همان دستورالعمل ذکر شده که کارگزاری‌ها بعد از تاسیس می‌توانند درخواست تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام را به سازمان ارائه نمایند.

انحصار در کارگزاری باید برطرف شود

دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به مزایای ورود صنعت کارگزاری به بازارسرمایه، گفت: عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها در بازارسرمایه، علاوه بر آنکه برای کارگزاری‌ها، همچون سایر بنگاه‌هایی که وارد این بازار شده‌اند، مزایایی به همراه خواهد داشت؛ از جمله آن که ورود کارگزاری‌ها به بازارسرمایه، این فرصت را به تمام اشخاصی که علاقه به سرمایه‌گذاری در این صنعت دارند، خواهد داد و عملاً شائبه انحصار در صنعت کارگزاری برطرف خواهد شد.

دهقانی تاکید کرد: اینکه نظارت بر فعالیت شرکت‌های کارگزاری، تسهیل خواهد شد و علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس ها، سهامداران هم امکان نظارت بر فعالیت کارگزاری ها را خواهند داشت. با این تفاسیر شفافیت عملکرد صنعت کارگزاری، مزیتی است که با ورود این صنعت به بازار سرمایه ایجاد خواهد شد.

دبیر کل کانون کارگزاران ادامه داد: در نظر داشته باشید که شرکت‌های کارگزاری به‌منظور توسعه فعالیت‌های خود نیازمند سرمایه‌گذاری و ارتقای زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری خود هستند تا چنانچه در آینده شاهد ورود موجی از سرمایه‌گذاران به این بازار بودیم، امکان پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مشتریان فراهم باشد. ‌ این شرکت‌ها با ورود به بازارسرمایه، علاوه بر آنکه امکان تامین مالی از محل افزایش سرمایه از آورده نقدی را دارند، دسترسی راحت‌تری به بازار بدهی و امکان انتشار اوراق در این بازار را هم خواهند داشت و با این تامین مالی، فرصتی برای ارتقای زیرساخت‌های خود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان را پیدا خواهند کرد.

این فعال صنعت کارگزاری افزود: ضمن اینکه ورود به بازار سرمایه مزایای دیگری از جمله معافیت های مالیاتی شرکت های فعال در بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. همچنین امکان تغییر مالکیت در کارگزاری ها، راحت تر خواهد بود.

عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها، الزام نیست

دهقانی تصریح کرد: البته ورود کارگزاری ها به بازار سرمایه، به معنای الزام کلیه کارگزاران به ورود به این بازار نیست. ضمن اینکه کارگزاری‌ها همچون هر شرکت دیگری باید شرایط لازم برای ورود به بازار را داشته باشند و بر اساس استانداردهای هیئت پذیرش بورس یا فرابورس، عرضه اولیه شوند؛ نمی‌توان زمان دقیقی برای عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها در بازارسرمایه مشخص کرد و باید منتظر موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب ضوابط مربوطه برای ورود کارگزاری‌ها به بازار باشیم، اما در صورت موافقت سازمان بورس، می توان در سه ماهه اول ۱۴۰۱ شاهد ورود یک کارگزاری به بازار سرمایه بود. به شرط آنکه اراده‌ای جهت IPO کردن کارگزاری ها وجود داشته باشد.

دبیر کل کانون کارگزاران در خصوص دغدغه‌های قیمت‌گذاری سهام کارگزاری‌ها جهت ورود به بازارسرمایه اظهار کرد: در مورد ارزش‌گذاری شرکت‌ها، تجربه کافی در این بازار وجود دارد و قبل از این شرکت‌های تامین سرمایه، IT و حتی بورس‌ها وارد این بازار شده‌اند.

وی افزود: معتقدم بازارسرمایه به بلوغ کافی رسیده و کارشناسان ارزش‌گذاری در این مورد تجربه کافی دارند. ‌ بنابراین موضوع ارزش گذاری شرکت‌های کارگزاری نمی تواند مانعی برای ورود صنعت کارگزاری به بازار سرمایه باشد یا چالش جدی ایجاد کند. قاعدتاً ارزش‌گذاری دارایی محور در مورد شرکت‌های کارگزاری جواب نمی‌دهد، اما این شرکت ها، مشتریان متعددی دارند و طبیعی است که هرچه مشتریان کارگزاری‌ها بیشتر باشند، درآمد این شرکت ها بیشتر است و در فرآیند ارزش‌گذاری باید به این نکته توجه کرد و ارزش‌گذاری شرکت‌های کارگزاری باید بر اساس جریان نقدی آتی ارزش‌گذاری صورت بگیرد.

۳۷.۵درصد درآمد روزانه کارگزاری‌ها به صندوق توسعه واریز می‌شود

دبیر کل کانون کارگزاران در خاتمه با انتقاد از مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تخصیص بخشی از درآمد شرکت های کارگزاری به صندوق توسعه بازار عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس، ۳۷.۵درصد از درآمد روزانه شرکت‌های کارگزاری (حتی کارگزاری‌های زیان‌ده) به صندوق توسعه بازار واریز می‌شود. ‌ اگر چه این بخش از درآمد کارگزاری‌ها، در صورت‌های مالی منعکس می‌شود اما؛ جریان نقدی در این صنعت را دچار اختلال کرده و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰درصد سود خالص کارگزاران به واسطه این مصوبه، صرف سرمایه گذاری در صندوق توسعه خواهد شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: اگر تدابیری اتخاذ نشود که این پول به کارگزاری ها بازگردانده شود، ریسک سیستماتیک جدی برای صنعت ایجاد خواهد شد. امیدواریم این مصوبه به زودی اصلاح شود. البته کانون کارگزاران در حال تهیه گزارشی در مورد روند سودآوری صنعت کارگزاری در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ است که این گزارش به زودی افشای عمومی خواهد شد و فعالان بازار سرمایه در جریان عملکرد کارگزاری ها قرار خواهند گرفت.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 22135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha