کـــــدهای زیادی بابت دستکــــاری بازار مسدود شدند/ ۲ سامانه برای بررسی تخلفات وجود دارد/ سریع‌ترین بستر پیگیری شکایات را داریم

پارچینی گفت: نمی‌توان هر اوردری را به عنوان دستکاری شده، مد نظر قرار داد. البته به طور کلی بسیاری از معاملات در طول روز رصد می‌شود و با بررسی‌ مشخص می‌شود گاهی یک شخص که اوردر قابل توجهی را ثبت کرده اما در واقع تمام دارایی خود را به ثبت رسانده و هیچ مورد غیر طبیعی در آن یافت نمی‌شود و در بعضی مواقع خواهیم دید که سهامداری قصد دستکاری بازار را داشته که کدهای این افراد رصد و در نهایت مسدود می‌شود. طی ماه‌های اخیر کدهای زیادی مسدود شدند که یکی از دلایل اصلی آن این موضوع است.

سید مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص زمان‌بر بودن پیگیری تخلفات و اینکه آیا امکان سرعت بخشی به آن وجود دارد، اظهار کرد: بعید می‌دانم سریع‌تر از فرآیند فعلی سازمان بورس هیچ نهاد دیگری توانایی پیگیری تخلفات مربوط به خود و بستر مناسب بررسی آن را داشته باشد. برای موارد حقوقی سامانه شکایات وجود دارد که موارد ارجاع داده شده به آن در معاونت حقوقی بررسی می‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: همچنین سامانه سوت زنی هم وجود دارد که در واقع این سامانه در سایت سازمان بورس است و اگر سهمی را در فضای مجازی به اصطلاح پروژه می‌کنند، به ضرر شرکت اقدامی را انجام می‌دهند و یا اگر فردی از موضوع محرمانه ای مطلع می شود و اگر در جایی تخلفی شکل می‌گیرد و غیره در سامانه مذکور ثبت می شود و پیگیری این موضوع در سیکل تعریف شده خود قرار می‌گیرد. در این سامانه فرد ثبت کننده تخلف، مسئول بررسی موضوع ثبت شده، مستنداتی که ارائه شده و پاسخ چه بوده همگی شفاف خواهد شد.

پارچینی با بیان اینکه عده‌ای بر این باورند که شکایات باید در لحظه باید پیگیری و پاسخ داده شود، گفت: برخی از سهامداران و یا فعالان بازار سرمایه می‌گویند که سهم دستکاری می‌شود و باید این موارد در همان لحظه پیگیری و بررسی شود. گفتن چنین سخنانی آسان است اما در حقیقت اثبات این موضوع را در نظر نگرفته‌اند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تشریح کرد: نمی‌توان هر اوردری را به عنوان دستکاری شده، مد نظر قرار داد. البته به طور کلی بسیاری از معاملات در طول روز رصد می‌شود و با بررسی‌ مشخص می‌شود گاهی یک شخص که اوردر قابل توجهی را ثبت کرده اما در واقع تمام دارایی خود را به ثبت رسانده و هیچ مورد غیر طبیعی در آن یافت نمی‌شود و در بعضی مواقع خواهیم دید که سهامداری قصد دستکاری بازار را داشته که کدهای این افراد رصد و در نهایت مسدود می‌شود. طی ماه‌های اخیر کدهای زیادی مسدود شدند که یکی از دلایل اصلی آن این موضوع است.

پارچینی بیان کرد: برای کشف و پیگیری تخلف باید چندین روز معاملاتی نماد و چندین کد بررسی شود. فکر نمی کنم به این راحتی هیچ قاضی توان صدور حکمی را داشته باشد و حتما باید مستندات با دقت بررسی بشود و پس از اینکه پرونده آن به اجماع رسید، رای صادر شود که آیا در خصوص مورد مشخصی تخلف بوده و یا خیر. بنابراین تمامی موارد در ثبت شکایات سریع ثبت و پیگیری می شود اما برای رسیدگی به آن باید دقیق و مستند عمل کرد.

۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 22117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha