پیگیری تخلفات عجیب بورسی در مجلس/شرکت کاغذی  را ۳۲۰۰ میلیارد تومان فروختند!/جبــــران زیــــان سهامـــداران صنــــدوق‌هــای ETF پیگیری می‌شود

غلامرضا مرحباء گفت: هفته گذشته جزئیات یکی از این شرکت‌ها در کمیسیون اقتصادی مطرح شد. این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام سرمایه کرده اما متاسفانه سهام آن را با قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان در بورس عرضه کردند و این در حالیست که چنین شرکتی اصلا وجود خارجی نداشته و کاغذی بیش نبوده است. اینگونه شرکت‌هایی که اهلیت ندارند و صورت های مالی آنها به تایید حسابرسی نرسیده باید شناسایی و تعیین‌وتکلیف شوند.

غلامرضا مرحباء سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده و حالت سکونی حاکم شده است اما پیش‌تر با وضعیت بحرانی آن و سقوط طولانی مدتی رو به رو بودیم. بسیاری از مردم سرمایه خود را از دست دادند و این اتفاق به دلایل مختلفی ایجاد شد که البته یکی از دلایل آن مربوط به تخلفات می‌شود. در واقع کوتاهی و یا ترک فعل‌هایی در گذشته بازار سهام رخ داده است که باید این موارد هر چه سریع‌تر پیگیری شود.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: به طور نمونه برخی از کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند و یا صورت های مالی آنها تایید شده نبود اما با کوتاهی‌های انجام شده پذیرفته شدند؛ به بیان دیگر مطابق شرایط لازم ورود به بازار سهام نبودند. از طرف دیگر شرکت‌های حقوقی شرایط را به نفع خودشان تغییر دادند و در خصوص رسیدن شرکت‌های کوچک و سهامداران خرد به حق و حقوق خود مانع تراشی کردند.

مرحباء تشریح کرد: پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه امری مطلوبی بوده و رئیس سازمان بورس هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی از عرضه‌های اولیه جدید خبر داد و مقرر شد در زمانی که وضعیت بورس سروسامان بگیرد، این عرضه‌های اولیه انجام شود. این امر اگر در زمان مناسبی انجام شود، قطعا به نفع شاخص کل خواهد بود. ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس نیز در ذیل همین موضوع قرار دارد. در کنار این موضوع برخی از شرکت‌ها اهلیت ورود به بازار را نداشتند و با وجود عدم تطابق با شرایط بازار، امکان حضور آنها مهیا شد که این موضوع در طرح اصلاح بازار سرمایه بررسی شده‌ است.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛ هفته گذشته جزئیات یکی از این شرکت‌ها در کمیسیون اقتصادی مطرح شد. این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام سرمایه کرده اما متاسفانه سهام آن را با قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان در بورس عرضه کردند و این در حالیست که چنین شرکتی اصلا وجود خارجی نداشته و کاغذی بیش نبوده است. اینگونه شرکت‌هایی که اهلیت ندارند و صورت های مالی آنها به تایید حسابرسی نرسیده باید شناسایی و تعیین‌وتکلیف شوند.

وی مطرح کرد: مواردی همچون دعوا و شفافیت در صورت‌های مالی، ورود شرکت‌هایی که صلاحیت ورود به بورس را ندارند و دیگر چالش‌هایی که امروزه با آن رو به رو هستیم، رویکرد اصلی طرح اصلاح بازار سرمایه است. معتقدم که نظارت بر بورس باید افزایش پیدا کند و این نظارت حتی الامکان باید از حالت انسانی خارج شده و سیستماتیک شود. از این رو باید سیستم‌هایی را داشته باشیم که بتواند با حداقل دخالت انسانی این وظیفه را انجام دهد. با سیستماتیک کردن نظارت‌ها امکان انحراف ها تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

مرحباء بیان کرد: پیگیری عملکرد سهامداران حقوقی، تعیین تکلیف دعاوی شرکت‌های مختلف، شفافیت بازار سرمایه بورس، پیگیری ضرر و زیان صندوق‌های ETF (پالایش و دارا یکم) و غیره از جمله اولویت‌های طرح اصلاح بازار سرمایه به حساب می‌آید. این موضوعات همواره مورد تاکید صاحب‌ نظران بازار سهام بوده است و با توجه به این موارد اعتماد از دست رفته بورس باز می‌گردد و دوباره به روزهای اوج خود دست پیدا می کند.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 22039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آذرنوش IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 1
      شما هیچ وقت حرف دل مردم رو به گوش کر مسئولین نظام نمی رسانید.
    • دکتر حقیقی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      جای پیگیری تخلفات در قوه قضاییه هست. قوه مقننه و یا مجلس باید یا قوانینی وضع کند که چنین تخلفاتی رخ ندهد. !!!!!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 0
      تازه بورس جایی هست که اینهمه دوربین روش زوم شده و این دزدی‌ها شده، شما فکر کن توی بنگاه های اقتصادی دولتی که مثل حیاط خلوت دولت هستند دیگه چه خبره!!!!
    • محمد نایب سالکی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 1
      باسلام و احترام سهامداران پالایش یکم با گذشت بیش از یک سال از آورده خود ۳۰درصد ضرر و زیان کرده‌اند و وعده جبران‌ ضرر توسط سران سه قوا در دولت دوازدهم و دولت جناب آقای ابراهیم رئیسی به نتیجه نرسیده است که‌ باعث سلب اعتماد مردم جامعه و سهامداران پالایش یکم از مسئولان کشور می‌شود و اگر هم اين بی تفاوتی از طرف مسئولان کشور زمان طولانی آنجام گيرد حتمآ از تبعات مخرب اين کارها روبرو خواهند شد چون سرمایه گذاران در بورس اکثریت افرادی انقلابی هستند کسی که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند سرمایه گذاری در بورس نمی‌کند ارز دیجیتال و طلا و ارز های خارجی می‌خرد...
    • حسین IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 0
      چرا این بزرگواران غارتگررا به قوه قضائیه معرفی نمیکنید حد اقل بمردم
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      آقای پور ابراهیمی چی میگه نماینده کمیسیون اقتصادی همیشه هم نفر اوله
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      فقط حرف. حرف . حرف . کو عمل ؟!!!!!
    • حسین عباسی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      متاسفانه وصلت ها و ازدواجهای مصلحتی و سیاسی بین مسئولان نظام باعث شده که قوه قضائیه نتواند هیچ یک از اختلاسگران را محاکمه نماید ،، چون همهء آنها با یکدیگر فامیل بوده و پای سایر اقوام آنها به پرونده کشیده خواهد شد . تاکنون در جمهوری اسلامی هیچکدام از گزارش های تحقیق و تفحص به نتیجه نرسیده و این یکی هم به نتیجه نخواهد رسید و در حد شعار باقی خواهد ماند .