عده‌ای می‌خواهند هر طور شده کاری کنند شاخص به ۲ میلیون واحد برسد/ دست‌های پشت پرده در تلاشند تصویری خراب از بازار سرمایه را منعکس کنند؛ دولت مراقب باشد!

استاد برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دست‌های پشت پرده تلاش می‌کنند تا یک بار دیگر بورس به صورت غیر نرمال بالا برود و دوباره با کله به زمین بخورد. یعنی تلاش می کنند تا به شاخص های بالای سال گذشته برسد و دوباره به زیر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد تا در این هنگامه،عده ای در یک چشم به هم زدن ثروتمند و عده ای در آنی کل دارایی و ثروت خود را از دست بدهند. لذا کسانی که دنبال چنین اهدافی هستند کوشش می کنند تا تصویری خراب از بازار سرمایه را به دولت منعکس کنند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دولت آقای رئیسی در حالی روی کار آمد که به صورت واضح و روشن با زیر وبم اقتصاد ایران، چالشها ومشکلاتی که از دولت های قبلی و دهه ها مدیریت غلط در ایران اتفاق افتاده بود آشنایی داشت. رئیس دولت وعده هایی به مردم برای انجام اصلاحات اساسی در اقتصاد داشت تا به رشد اقتصادی، اشتغالزایی، رونق و جهش تولید ودر نهایت رفاه اجتماعی ختم شود. از این جهت مهمترین ارکان مدیریتی دولت باید معطوف به اصلاحات اقتصاد کلان کشور باشد اما به نظر می رسد برخی بر آن هستند تا با بزرگ نمایی نوسانات بورس دولت را از رسیدگی و حل مشکلات اساسی اقتصاد دور کنند و دولت را دچار اشتباه در تصمیم گیری کنند. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این باره با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

دکتر کامران ندری اقتصاددان و استاد دانشگاه درگفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تلاش های برخی از مسوولین و دست اندرکاران برای بالا نگاه داشتن شاخص های بورس درسال جاری با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در سال گذشته و سال جاری گفت: هر چند برخی عنوان می کنند وضعیت بازار بورس در سال ۱۴۰۰ شبیه به وضعیت بورس در سال گذشته است، اما به زعم بنده نمی توان وضعیت بورس در سال جاری را با وضعیت نوسانی شدیدی که در سال ۹۹ پشت سر گذاشت یکسان بدانیم. از این نظر وضعیت نوسانی و افت شاخص های بورس در سال جاری با سال گذشته متفاوت شده به این دلیل که سال گذشته شاخص در بورس به ۲۲۰۰۰۰۰ رسید بعد از آن روند کاهشی شروع شد تا اینکه به زیر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار  واحد رسید. از این رو به هیچ وجه نمی توان نوسانات بورس در سال گذشته را با سال جاری را یکسان مقایسه کرد.

وی در این باره افزود: بنابراین می توان گفت وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ به مراتب بهتر از بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ است، چرا که نوسانات شاخص به نسبت سال ۹۹ بسیار کاهش یافته است. اما به نظر می رسد متاسفانه عده ای در بازار سرمایه تلاش می کنند به هر نحوی که شده با تحت فشار قرار دادن دولت برای حمایت های غیر معمول و غیر متداول از بورس، کاری کنند تا شاخص به ۲ میلیون واحد برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در این باره توضیح داد: این افراد یا همان دست های پشت پرده تلاش می کنند تا یک بار دیگر بورس به صورت غیر نرمال بالا برود و دوباره با کله به زمین بخورد. یعنی تلاش می کنند تا به شاخص های بالای سال گذشته برسد و دوباره به زیر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد تا در این هنگامه،عده ای در یک چشم به هم زدن ثروتمند و عده ای در آنی کل دارایی و ثروت خود را از دست بدهند. لذا کسانی که دنبال چنین اهدافی هستند کوشش می کنند تا تصویری خراب از بازار سرمایه مثل روندی که در سال ۹۹ بر بورس گذشت را به دولت منعکس کنند تا دولت برای حمایت از بورس وارد عمل شود و اتفاقی که نباید رخ بدهد، بیفتد! در حالی که این نوسانات در بورس طبیعی است. ممکن است روزی شاخص ۳۵ هزار واحد پایین بیاید اما هفته بعد مثبت باشد.

کامران ندری اقتصاد دان و استاد دانشگاه در این خصوص دولتمردان ومسوولین کشور را به وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور و اینکه حمایت های غیر واقعی از بورس کلیت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد اشاره کرد و گفت: وقتی شرایط اقتصادی بد است امکان رشد بورس در حالتی که وضعیت سایر شاخص های اقتصادی منفی است قطعا وجود ندارد. اما هنگامی که اقتصاد تورمی است و تورم در حال افزایش باشد قطعا این تورم در بلند مدت باعث افزایش قیمت سهام می شود. اما مساله این است رشد شاخص اگر به دلیل رشد تورم بالا برود این رشد قطعا رشد مطلوبی نیست بلکه بازار سعی می کند خود را با شرایط اقتصاد کلان و با تعادل قیمتی که در اقتصاد کلان به وجود آمده تطابق بدهد.

وی در این باره توضیح داد: دولت باید به مسائل کلیدی و مهمی که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده بپردازد. مساله منفی شدن نرخ رشد سرمایه گذاری موضوع مهمی است که دولت به بهانه رشد بورس نباید از این موضوع غفلت کند. اینکه میزان تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد کشور از میزان استهلاک سرمایه کمتر است یعنی موجودی سرمایه در اقتصاد ایران کوچک تر شده، در اقتصاد ایران بهره وری بسیار پایین است و فساد و رانت دراقتصاد زیاد است. این موارد مهمترین مسائل اقتصادی است که وقت دولت باید به رفع و حل آنها اختصاص یابد. اگر این اشکالات از اقتصاد ایران رفع شود قطعا وضعیت اقتصادی که رو به رشد است در بازار سرمایه نیز تاثیرات خوبی به جا می گذارد و بازار سرمایه به شکل واقعی سامان می یابد، لذا در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، بازار سرمایه وضعیت نگران کننده ای ندارد چرا که این نوسانات درهمه بازارها دیده می شود و طبیعی است.

کامران ندری استاد اقتصاد دراین باره توضیح داد: با توجه به نرخ تورم بالای موجود در اقتصاد ایران، غیر ممکن است شاخص سهام از آستانه کفی مشخصی پایین تر بیاید، البته ممکن است روند قیمت سهام در اینده نوسان داشته باشد اما به احتمال زیاد با توجه به نرخ تورم مثبت خواهد بود. از این رو دولتمردان باید نگران شاخص های واقعی اقتصاد کلان باشند.  شاخص هایی که پیشتربدان اشاره شد موارد بسیار مهمی است که دولت برای آنها باید برنامه های بسیار خوبی داشته باشد. از این رو دولت نباید به کسانی که تلاش می کنند مسائل بازار سهام را بزرگ کنند چندان بهایی دهد چرا که بزرگ کردن مسائل بازار سهام قطعا به صلاح اقتصاد نیست. ضمن اینکه بازار سهام در سال ۱۴۰۰ به صورت نسبی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به ثبات متناسبی با شرایط اقتصاد کلان رسیده است، لذا بازار سهام در حال حاضر مساله اصلی اقتصاد نیست، بلکه آنچه که باید مورد توجه مسوولین قرار بگیرد شاخص های واقعی اقتصاد کلان است که واقعا نگران کننده است.

استاد اقتصاد در باره مسائل نگران کننده ای در اقتصاد ایران که باید وقت و توجه دولت معطوف به حل آنها شود گفت: تشکیل سرمایه ثابت و پایین بودن میزان سطح بهره وری در اقتصاد نگران کننده است. اینکه  تعامل اقتصاد ما با دنیا به حداقل خود رسیده وهزینه های تعامل با دنیا در اقتصاد ایران افزایش یافته ، مساله بسیار نگران کننده ای است. اینکه فضای کسب وکار کشور بسیار خراب است وتولید دچار از دست رفتگی شده نگران کننده است. عدم توانایی نظام بانکی در ایفای تعهدات خود نگران کننده است. عدم توانایی صندوق های بازنشستگی مثل تامین اجتماعی در ایفای تعهدات خود بسیار نگران کننده است.  این ها مسائل جدی اقتصاد ایران است که دولت باید نگران آنها باشد نه این که این موارد حیاتی و مهم به حال خود رهاه شود اما دولت به دنبال پایین و بالا شدن شاخص های بورسی باشد.

کامران ندری در انتهای بحث خاطر نشان شد: وقتی اقتصاد کلان در وضعیت خوبی نیست، اگر دولت به دنبال رشد بادکنکی شاخص های بورسی باشد، به این معناست که اولویت های اصلی اقتصاد را به حال خود رها کرده و مشغول بررسی مسائل فرعی در اقتصاد شده است. لطمه اصلی را جایی می خوریم که اولویت ها را گم کنیم. اگر دولت مسائل اصلی را رها کند و به مسائل فرعی بپردازد نشان دهنده این است که مدیر خوبی نیست و نمی تواند اولویتهای مهم اقتصاد را تشخیص دهد. لذا این مساله برای اقتصاد ایران بسیار خطرناک است که اولویت های اقتصاد کنار گذاشته شود و به بورس رسیدگی شود. قطعا در چنین وضعیتی، سیاست گذاری های دولت دچار خطا می شود، منابع هدر می رود و دولت به مقاصد اصلی اقتصادی و وعده هایی که به مردم داده جامه عمل نمی پوشاند.

پیگیری تخلفات عجیب بورسی در مجلس/شرکت کاغذی را ۳۲۰۰ میلیارد تومان فروختند!/جبــــران زیــــان سهامـــداران صنــــدوق‌هــای ETF پیگیری می‌شود

۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 22035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 69
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      14 2
      این فردا با حقوقیهایی که درحال چپاول فقرا هستند دانسته یا ندانسته،هم آوایی میکند
      • وحید IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
        6 0
        واقعا تو ، استادی ؟! فکر نکنم.ابتدایی ترین اصول اقتصاد نمی دونی. وای به حال ما که با چنین تفکرات استادانه شما ها که در راس کارید. شاخص به دروغ در چنین قیمتی نگهداشتن همه می دانند به دروغ هایتان ادامه ندید
    • شاهپورازاده IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      24 2
      الان الکی شاخص ۱۴۰۰ هست ۲۰ ساله تو بازار بورس هستم آقا استاد برجسته تو هیچی از اقتصاد نمیدونی تنها راه نجات اقتصاد کشور اعتماد دوباره مردم به سرمایه گذاری وبالا بردن شاخص واقعی حتی ۳ میلیون واحدکل شرکتهای بورس ایران اندازه یک دوم یک شرکت امریکایی تسلا ارزش وقیمت نداره چرا چون یه عده نادان مثل تو فکر میکنند من به کشورم وملتم ورهبرم افتخار میکنم وتنها راه اقتصاد پویا وجلب اعتماد مردم دوباره به بورس بطور مداوم واصولی .اگه بازار ساکن بمونه هیچکس وارد بازار نمیشه وحتی بقیه سهامداران فراری وگریزان میشوند صبر اونها تموم ووارد بازارهای دیگر میشوند وسلام
    • روح الله ابولقاسمی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      23 1
      خیر نبینند..با این اقتصادتون با این نظرات مردم رو بدبخت کردند آه یک ملت پشت سرشان است..الهی نابودبشن که مردم ایران رو نابود کردن
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      19 2
      استاد عزیز آقای ندری درسته شما اقتصاد خواندید ولی شرط بر این نیست شما هم بتوانید درست نظریه بدهید و درست انتقاد کنید عملکرد درست و معاملات درست در بورس بیشترین تاثیر در رشد اقتصاد هر کشوری میشود الان بمدت ۱۶ ماه هست که رشد بورس را گرفتن و شاخص افت بیشتری کرده و نزولی شده است و وقتی ۳۵ هزار واحد شاخص افت کرده بیشتر از ۵٪ درصد از سرمایه از بین رفته است و سرمایه از بازار معاملات بورس خارج شده و در جاهای دیگری سرمایه گذاری میشود در حالی که با بهبود بازار سرمایه به بورس روانه شده و وارد چرخه اقتصاد میشود
    • خوزستانی IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      21 1
      فعلاً نظری ندارم.ما که ۷۰ درصد سرمایمون دود شد رفت چیزی ازش نمونده دیگه.حداقل به فکر اینها که اینهمه ضررکردند باشند.دولت روحانی بخشی زیادی از بودجش رو ازبورس وسرمایه مردم تامین کرداین دولت هم داره همون راه رو میره و این حرفها همه توجیه کار ناصوابشونه. اگه دین ندارید حداقل آزاده باشید.
    • خوزستانی IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      16 1
      میشه دولت کلا دست از سر بورس برداره و هیچ دخالتی نداشته باشه...؟؟؟
      • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
        1 0
        نقل به موضوع:بورس درالویت نیست . اگر بورس در الویت نیست پس چه چیزی درالویت میباشد . نقل به موضوع: نویسنده موضوع رابا دولت روحانی با دولت گذشته مقایسه میکند وسپس گریزی هم به............. میزند.ازروباه پرسیدند شاهدت گیه ، گفت دمم. استاد بزرگوار انتظار من حقیر این بود که جنابعالی با آن داشته‌های خود وآن کرسی که درآن دانشگاه بنام دارید تحلیل اقتصادی از اوضاع و احوال اقتصادی مملکت میکردی
    • یارمحمد IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      14 0
      بورس ایران فقط فقط دستوریه اصلا هم به روند بازار کاری نداره سال پیش بودجه کم اوردن این کارو کردن بازم بودجه کم بیاد همین کارو میکنن من یک معلول هستم تو شاخص ۲۱۰۰وارد شدم با ۹۰درصد ضرر خارج کیه که بیاد جواب گو باشه چطور ممکنه بازار افت شدید بکنه با یک دستور کلا سبز پوش بشه
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      17 2
      دانش استاد عزیز ما در اقتصاد بسیار ناچیز است استاد به مطالعه بیشتر ی نیاز دارد تا مسائل اقتصادی را درک کند
      • سارا IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
        2 12
        ایشان از عالمان علم اقتصاد هستند و نه بر اساس منافع بلکه دارند واقعیتها را می گند
      • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
        5 0
        همین استاد ها را داشتیم اقتصاد این شده اندازه یک دانشجوی رشته اقتصاد حالیش نیست البته فقط جناحی برخورد میکنه نه با سواد از استادان و نوچه های اصلی بازار پولی است چیزی حالیش نیست
    • حمید IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      11 2
      تو هم با مدرک دکترا اجیر و نون خورشون هستی
    • امیر افضلی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      13 2
      دوست داشتم بدونم اگر ایشان هم بعد از یکسال هشت ماه خواباندن سرمایه در بورس الان منفی شصت درصد بودن سهام بنیادی و شاخص ساز مثل ثشاهد و بانکی هم خریده بودن بازم میگفتن دستای پشت پرده.....دست های پشت پرده میخان ملت برن ارز دیجیتال
    • م IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      13 2
      حرف ... نزن یه به اصطلاح استادایی مثل شما باعث خرابی و ویرانی این مملکت شدین مردم رو به خاک سیاه نشوندین چطور موقعی میومد پایین، ساکت شده بودین غیر نرمال نبود همی یه ذره بره بالا غیر نرمال هست حالا بگو بورس کجا رفته بالا که نشستی غصه میخوری ...
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      10 2
      شاخص همین الان هم زیر ۶۰۰هزار واحد هست وعدد فعلی به صورت فیک میباشددولت سیزدهم تنها ابزارش دروغ درمانی است ودراین دولت تیر خلاص به محرومان است این ۸۰روز نشانگرواضح است.
    • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      7 1
      شما بازار سرمایه که به تولید کشور کمک می کند جز اولویت اقتصادی ندانی به مدرک دانشگاهی خود شک کن اگر قیمت سهام یک شرکت بالا رود وآن شرکت افزایش سرمایه دهد سرمایه در گردش آن شرکت تامین شده پس تولید رونق می گیرد
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      11 1
      یک ذره وجدان هم خوبه اکثر سهامداران در ضررهای ۸۰ درصدی هستند ان وقت شما اینگونه افاضات می فرمایید ... با دکترای اقتصادتان.
    • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      6 1
      ندری اساس با هم چیز مشکل داره در مکتب رابرت مالتوس درس خونده با همه چی مشکل داره خودش یه تنه در مقابل تمام مکاتب اقتصادی نظریه پردازی میکنه
      • علی گردنده IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
        1 0
        تنها راه نجات کشور بازار بورس هر بازار بورس بزرگتر بشه دولت ومردم غنیتر میشن ودولت میتواند برداشت بیشتر ودر مدیریت پول به جاهای نیاز بردد بورس قلب ثپنده کشور است همه باید حمایت کنند
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      7 1
      آقای کامران شما دکترای خود را از کجا گرفتيد چون از حرفهایی که میزنید معلومه هیچ چیز نمی‌فهمی. بورس نشانه اقتصادی کشور است ....
    • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      8 0
      جناب استاد از سال گذشته تا کنون بسیاری از اقلام دو برابر و حتی بیشتر رشد کرده اند گناه من سهامدار چی هست که پولم در این بازار 80 درصد کاهش داشته آیا اگه من انتظار دارم حداقل 50 درصد ضررم کاهش پیدا کند انتظار نابجایی است چرا به پای لنگ سنگ می‌زنید؟ قرار نیست من با خاک یکسان بشم که شما و دیگر رانتی ها از پول‌های بادآورده سال گذشته لذت ببرید تو را خدا بذارید نصف ضررمان جبران بشه مابقی نوش جونتون
    • امیر IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      9 1
      بابا استاد چرا ... میگی بازار یک سال پدر مردم را درآورده استاد اقتصاد خدای این حرف یک استاد اقتصاد است روحانی بی وجدان که آن بلا را سر بورس درآورد شما که همه منتقد بورس بودید الان بعد 5ماه چه کار کردید دقیقا کاری که روحانی می کرد شما به یک طریق دیگه دارید انجام می دهید غافل از اینکه اینها که دارد سرمایه آنها هر روز دود می شود یک مشت کارمند و کارگر بدبخت هستند که امورات آنها نمی گذرد خواستن به این روش از تورم عقب نباشد این است. استاد
      • برهان IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
        2 18
        آقای دکتر ندری بر اساس شرایط اقتصاد ایران تحلیل می کنند و مورد قبول بخش اعظم اقتصاددانان هستند. مشکل جای دیگری است
    • بهرام FR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      در کجای دنیا شرکتهای بزرگ سود ساز p/e.۵ویا ۶ مدنظر میگیرند حباب هست . آنهایی که آرامکو عربستان را بزرگ کردند وبه اونجا رسوندن. طوری که همه شرکتهای بورس ایران یک بیستم آن نمیشود .
    • بهزاد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      7 2
      ضربه ای که دولت فعلی به بورس زددولت قبلی توهشت سال نزد، درسته شاخص ازاون زمانیکه دولت رودراختیارگرفتن دویست هزاربالاتررفته که اونم بایدکارشناسی بشه وبه نظرم اصلادرست نیست نمیدونم ملاک بالارفتن شاخص چیه، اماتقریبانوددرصدسهمهازیرکف قیمتیشون درزمان دولت قبلی هستن، دولت فعلی هم داره راه دولت قبلی رومیره، تادخالتهای دولت ودستکاری وبورس دستوری هست این بازاردرس بشونیست وهمه هم بازنده اندحتی نوسانگیرا تنهارانتخواران که خبرازپشت پرده هادارندموفقن، هرسهمی رودست میذاری میبینی میادپایین وبه قیمتی میرسه که درطول تاریخش تجربه نکرده، وهیچ اراده ای هم برای درست کردن بازارسرمایه نیست، انسان عاقل تواین بازارنمیمونه، امروزدوریال سودکنی فرداچهارریال بایدبذاری،
    • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      با سلام همه می دانند نبض اقتصاد و تابلو اقتصادی هر کشری در جوامع امروزی بازار سرمایه است اما متاسفانه عده ای به ظاهر اقتصاد دان و استاد اقتصاد که اافبای اقتصاد را درست بلد نیستند بازار سرمایه را مستمسک قرار داده و به نوعی قصد تخریب آن را دارند
    • جواد شجاعی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      6 0
      سلام استاد از ترس خود چرا حقیقت را نمیگی؟ ولی حقیقت این است که عدم شفافیت شرکت ها بعلت دزدی سود شرکت ها توسط دولت و پایین نگهداشتن سود شرکتها بخاطر همین فساد ها قیمت سهام بالا نمی ره بطور مثال سهام فولاد هزاران تن از تولید امثال کم شده پس تا شفافیت در کار نباشد ملت در سختی زندگی خواهد کرد آخرش هم معلوم . انشاالله رهبری اصلاح و رسیدگی بکنند.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      6 0
      متاسفم برات استاد توهم دنبال پست هستی حتما بهت میدند نگران نباش
    • کدخدا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      کجای این بازار نرماله آقای بظاهر استاد، سال ۹۹سرمایه مردم رو سیو کردید الانم میگی نرماله، اگه نرماله چرا سهامدارا هیچ کدوم راضی نیستن، شما میشه حرف نزنید
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      این از کجا پیدا شدفقط تو مانده بودی نظر بدی مردحسابی مگه یادت رفته به دعوت نظام مردم وارد بورس شدند اون وقت بود ونبود مردم بر باد رفت جه اشیانه هایی ویران شد چه خودکشی هایی رخ دادو.... بگذریم وقتی تو حوض ماهی نباشه قورباغه.......
    • احمد رضا IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      8 0
      جناب استاد شما خونت وماشین وحقوقت وزندگی خوبت مهیا هست. شما چه خبر از دل مردم دارید. منی که سرمایه وپس انداز یک عمر کارگری مو نه از سر طمع بلکه با اجبار. وقتی دولت سود بانکی کرد 8 درصد ومیدیدم هر هروز همه چیز داره گرون میشه ومن چاره ای جز بورس ندارم. که بخوام ارزش سرمایه وپس انداز زندگیمو حفظ. کنم. خلاصه کشور با پول همین سهم دارها. دوران ترامپ را پشت سر گذاشت وحالا ما موندیم با 70 درصد سرمایه رفته. وتورم زیاد. وشرمندگی هر روزه زنو بچه. وخانواده ای که تا مرز از هم پاشیدگی پیش رفته. وشنیدن این حرفها از کسایی که فقط اسم اقتصاد دان یدک میکشن وهیچ درکی از مشکلات مردم ندارن. خیلی درد اوره. محبت کنید این نظر من منعکس کنید شاید شاید این آقا دید ومتوجه شد. چه چیزی را باید به زبان بیاره. وبدانه خیلی سخته نابودی زندگیت جواب اعتماد به مسولین همین کشور باشه
    • Neda IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 1
      , سلام من دو ساله تقریبا وارد بورس شدم هنوز 80درصدضررم این دوسال از خریده بودم میلیونر بودیم والا الان بهترین کار سرمایه گزاری تو ارز دیجیتال هست این دولت ها هیچ کاری جز اینکه ب نفع خودشونو انجام نخواهند داد الهی ک آه ملت دامن گیر مفت خور ها شه کاش متحد شیم یکدست از بورس خارج شیم دوستان مقصر خودمونیم وسلام
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      این اقا دشمن بازاز بورس است از نوچه های پولی است و هیچ را حلی جز مخالف با بورس و افزایش بهره بانکی نداره کی امثال این تفکر از اقتصاد کشور جمع میشه خدا داند جمعش کنید شما که را ه حلی جز غر غر ندارید مگر تا بحال بازار پولی حکفرما نبود که نتیجه این شده امثال شما دیگه نباید حتی اظهار نظر کنید
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      بخدا هیچی حالش نیست حیف
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      تا بازار سرمایه قرار باشه خوب بشه سر و کله این نوچه های بازار پولی پیداشون میشه و هبچ راه حلی هم جز انتقاد بلد نیست حال سوال شود راه حل شما چیست ؟ ان وقت سوادش خودش را نشان می دهد
    • منصف IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      یعنی می فرمایید به دروغ بگیم حال بورس خوبه؟ این کارشناس ها را از کجا میارید؟
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      این بی سوادها از کجا میان هیچ چیزی از اقتصاد نمی فهمن .... واقعا نابود شد سرمایه ی مردم
    • حسین عباسی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      بورس امروز یک مسئلهء فرعی نیست ، آمپر اقتصاد هر کشوری بورس آن کشور است . باید از خدا بخواهید که مردم دوباره به بورس اعتماد کنند و شاخص به دو میلیون برسد . از استاد دانشگاه امام صادق انتظاری بیش از این نیست !
    • حسین عباسی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      اگر بورس اعتبار میداشت پولهای مردم ایران در آپارتمانهای ترکیه و دبی و بازار رمز ارزها بلوکه نمی شد . شما و امثال شما که بورس را مسئلهء فرعی می دانید ، اقتصاد دان نیستید بلکه اقتصاد خوار هستید .
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      عده ایی هر طور شده میخوان بورس تخریب کنن حباب حباب کنن
    • ابراهیم IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      همه روبیچاره کردید الآنم نخود هر آشی شدین
    • معصومه خان بابایی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      با سلام شما از دل مردم بدبخت چه خبر داری که این چرندیات میگی بله خانوادت دررفاه کامل هستن من بدبخت یک سال نیم پولم تو بورس گیر کرد این دهم باید خونه جابجا کنم با ضرر زیان دارم سهام میفروشم
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      هرکسی شده اقتصاددان نمی فهمه سهام داره به یک پنجم قیمت معامله میشه همه چی بالا بره مث ماشین مسکن مواد خوراکی وپوشاک عیب نداره ولی بورس بره بالا عیب داره شاخص بورس باید الان بالاس سه میلیون باشد وچرا باید پایین بیاید
    • Ams IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      شما بادعوت مردم به بورس شاخص رو بالای ۲میلیون بردید دولت دعوت کرد وقطی دیدن دیگه پولی نمیاد توی بازار و آخرای رشده سقوط بورس رو شروع کردن و دارایی مردمی که سالیان سال زحمت کشیدن تابه دست بیارن شماهاتوی یک سال سرمایه شونو دود کردید
    • حسن رضوی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      7 0
      چرا سال گذشته که مسولان و رئیس جمهور مردم را به بورس دعوت می نمودند و بورس را موتور محرک اقتصاد می دانستند ‌ سکوت کرده بودی ؟! متاسفانه نظر بنده منتشر نخواهد شد .
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      استاد شاخص صفر باشه دولت پالایش بعد یک سال نیم برسانه به ۱۰ هزارتومان تا ما اصل پولمان برداریم بریم صدایت از جای خوش میاد
    • علی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      مسئولین محترم فروش اوراق قرضه همانندپول سودی است که هر ساله کشوررابرای بازپرداخت آن نابود میکند،و تعهدی است که درآینده علاوه بر پرداخت اصل پول اوراق باید همراه آن سودش راهم پرداخت کرد، اگراین کاردردرازمدت ادامه داشته باشد کشورواقتصادرانابودمیکند .اقای رئیس جمهورمحترم فرمودند ما علاوه بر پرداخت حقوق و هزینه هاهرماه بدهیهای مانده از دولت قبل(اوراق +سوداوراق)راپرداخت میکنیم که خودمشکل بزرگی است.(این تعهدی است که دولت قبل برای این دولت ایجادکرده،چرا این دولت این مشکل رابرای آینده خودایجاد کرده ومیکند) اگرشما بورس را فعال و سرمایه ها رابه طرف بورس هدایت کنیدمیتوانید از۱/۵درصد مالیات آن استفاده، چرخ شرکتهااقتصادی را فعال وازبیکاری جلوگیری وکشورراازکالاهای خارجی بی نیاز کنید ، ازخروج پول ازکشور (رمزارزها)جلوگیری، ازورودپول به طرف دلال بازی و نابودکردن زیرساختهای اقتصادی جلوگیری کنید.راه فعال کردن اقتصاد حرکت به‌ سوی بازاربورس و هدایت آن به سمت فعالیتهای اقتصادی و رونق اقتصادسالم است البته این کاربا استفاده ازمدیران جوان ،سالم،متعهد،توانمندوباسواد میسرخواهدبود.نه مدیران رانتی ورابطه ای .
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      ۵ساله سهام موسسه اعتباری نور را فروخته اند نماد ۵ ساله بسته است با پول مردم عشق وحال میکنند حداقل سود که نمیدن پول مردم را پس بدند بازار سرمایه شده کازینو و رو دست قمار خانه های مافیائی زده
    • علی/کرمانشاه IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      منشاء ویرانط بازاربورس دولت است چرا با دعوت‌وفراخوانی مسئولین از مردم برای آوردن سرمایه‌وپس‌انداز خود به بورس بصورت عوامفریبانه از طریق شبکه‌های سیما تشویق وترغیب میکنند و حقوقی های دولتی سهام‌خود را درسقف قیمت‌به‌مردم میفروشند ونقدینگی را ازبورس خارخ کرده‌ومردم‌رابحال خود رها میکنند.بیش از ۸۰٪سرمایه‌مردم‌‌ذوب شده وقیمت‌سهام‌به‌کمترازیک‌پنجم‌ رسیده‌وحدودا ۲۰ماه است مردم با زیان سنگین دربورس قرنطینه‌اند واین‌مدت‌طولانی به امید برگشت زیان‌خودمانده‌اندولی حقوقی‌های دولتی ورانت‌داران‌وابسته به مسئولین حریصانه مشغول خرید سهام‌مردم‌در زیر قیمت‌کف‌سهام‌هستندوتمایلی به برگشت سهام‌به قیمت گپ خود ندارند مردم توقع دارند دولت بر سروعده‌های داده‌شده‌خود قبل ازانتخابات بمانندولااقل مفسدین‌اقتصادی و دستان‌نپاک وآلوده‌به‌فساد را از بورس قطع ونقدینگی را به بورس برگردانندوبورس را به مسئولین‌پاک‌دست‌و قانون‌مدار بسپارندکه امنیت اقتصادی و آرامش به بورس برگردد.بیش از۲۰ماه مردم بازیان‌سنگین منتظروچشم به‌وعده‌های دولت‌فعلی هستندکه لااقل مفسدین‌ وغارتگران حاکم‌بر بازارسرمایه پاکسازی وبسزای اعمالشان‌برسانند.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      شما واقعا اقتصاد دانید که اقتصاد کشور را فلج کردین بروید دوباره درس اقتصاد بخوانید
    • علی/کرمانشاه IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      واقعد جای تاسف دست حقوقی‌های‌دولتی ورانت‌داران‌وابسته‌به‌بورس ومسئولین سهام‌شرکتهای دولتی را با عوامفریبی ودعوت‌وفراخوان‌وتبلیغ‌وسیع‌ازشبکه‌های سراسری سیما توسط همین‌استادهای اقتصاد دان وکارشناسان تحصیل‌کرده سهام خودرا درسقف قیمت‌به‌مردم‌فروختندونقدینگی را ازبورس خارج کردندوبیش از۲۰ماه مردم‌را‌با‌زیان‌بالای ۸۰٪دربورس قرنطینه‌کرده‌اندوتمایلی به خرید سهام‌خودبا یک‌پنجم قیمت‌ندارندوکماکان باعرضه‌های سنگین‌قیمت‌هارا پایین‌میکشندتامردم را خسته‌وناامیدکنندوباقی مانده‌ناچیز دارایی مردم را به خرید ارزهای دیجیتال هدایت کنندو موازی با دشمنان اجنبی باعث ورشکستگی نظام وکشور شوند قطعا این کارشناسان یا ناآگاهند واز تورم ورشدسرسام‌آورقیمت‌اجناس بی‌خبرند ویا مزدور دشمن‌اجنبی‌هستندکه مردم را خسته‌وناامیدوپشیمان به خیابانها بکشانندوبستر ورود حقوق‌بشر امریکایی را کشور فراهم‌کنند کاری را که مسئولین دولت قبلی کرد عوامل نفوذی آنها ادامه وبه پایان برسانند.قطعا این کارشناسان نه دلسوزمردم ونه کشورهستندوقتی مسئولی که تابعیت چندگانه خارجی دارد وخانواده آنها در امریکا واروپا زندگی میکنندچه توقعی‌میشودداشت.
    • شمس IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      همچنانکه برای مدیریت تیم ملی فوتبال کشور وباشگاهها ازخارج آدم هائی را میاورند که دانشمند فوتبال باشند ، برای مدیریت اقتصادملی کشور هم باید ازخارج کسانی را بیاورند که دانشمند واقعی اقتصاد باشند تابتوانند اقتصاد کشور را طوری مدیریت کنند که اقتصاد کشور بتواند با اقتصادهای دیگر کشورها مسابقه بدهد وجزو اقتصادهای برتر دنیا بشود ،زیرا پرواضح است که کسی که درکوچه گل کوچک بازی کرده نمی تونه تیم ملی را مربیگری کنه ،همچنانکه کسی که چندتا کتاب مثلن اقتصاد ترجمه کرده که نمیتونه مربی اقتصاد کلان کشور بزرگی مثل ایران بشود.‌ایران بزرگ اقتصاد دان بزرگ میخواهد.‌
    • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      بنده بعنوان یکی از کسانی که چند درس تئوری اقتصاد خواندم فقط افسوس میخورم بحال دانشجوهای که شما مدرسشونی معلوم هست با خودت چند چندی اقای بظاهر کارشناش اقتصاد
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      استاد گرامی ، از فرمایشات شما استنباط می‌شود که بازار سرمایه ارتباطی با اقتصاد ندارد
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      وقتی این مقاله را خواندم دیدم مسیر خود ماست که بیست سی سال پیش فکر می‌کردیم هر کس باهوش تر است باید رشته های ریاضی و یا تجربی را انتخاب کند ولی حالا میبینم خودمان گور خودمان را کندیم چون یک دکترای اقتصاد نمی‌تواند یک حساب کتاب درست داشته باشد.
    • Zare IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 1
      بجای این حرفها بررسی کنید ببینید چند درصد از شرکت ها یک دهم ارزش ذاتی معامله میشود.و یه تعداد کمی هم با رانت ده برابر ارزش خود. شپنا آخرین براورد ثلث ارزش خود در بورس معامله میشه. بهر حال بازار همیشه به تعادل میرسه ولی فعلا که ته چاهیم و شما هم مغنیان بی بصیرت بالای چاه.
    • رضا IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      این اقتصاد دانان تا حالا کجا بودن که یواش یواش داره سروکله اشون پیدا میشه ما که اقتصاد مون نابود شد
    • بهروز IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      اقای اقتصاد دان این حرفی که شما زده اید.برای تمام نماد های بورس صدق نمی کند.بعضی از نمادهای بازار اول بورس واقعا قیمتشان حقیقی نیست.و خیلی پایین است.نسبت به دلار 23 هزار تومان.چرا پیشنهادی که می خواهی بدهی جمع کل می بندی.من از شمای اقتصاد دان تعجب می کنم.مثلا قیمت فولاد چه فولاد مبارکه وچه فولاد خوزستان.این قیمت واقعی ایست.قیمت مس این قیمت واقعی است.قیمت بنزین و قیمت نفت.این قیمت واقعی هست.قیمت برق این قیمت واقعی است.اقای اقثصاد دان 50 سال هست که هم فکران شما اقتصاد ایران را به این روز انداختند.واگر نه ایران کشور ثروت مندی هست.نباید با چند سال تحریم به این وضعیت بی افتد.چون مدیریت اقتصاد صحیح و درست نبوده.ان کسی که پولدار می باشد.الان داره کیف می کنه.ولی ان ضعفا در حال رنج کشیدن هستند.شما هم که برای پولدارها نسخه می پیچید..
    • ناشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      متاسفم برات خیلی عقده ای هستی نمیبینی مردم دارن بیچاره میشن زندگیشونو از دست دادن؟ تو استاد نیستی
    • محمدی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      باسلام استاد جهت اطلاع ، شاخص الان باید ۹۰۰ هزار واحد باشد نه این عددی که الان با ۲۰ تا شرکت درست کردند ، شاخص ظاهرا رشد کرده اما سبد سهامداران منفی شده وقتی تورم در سایر بازارهای مالی وجود داشته ، چرا شاخص نباید رشد کنه ؟ شرکت های بورسی با فرض بهره وری پایین به قول شما و حتی قبول می کنیم که زیان ده باشند ، اما با این تورم در مسکن و رشد قیمت دلار ، چرا شاخص نباید رشد کنه استاد عزیز ، شاخص الان باید ۴ میلیون می بود ، البته الان شاخص حدود ۹۰۰ هزار واحد هست که با ۲۰ تا شرکت یک میلون و ۴۰۰ هزار واحدی فیک رو درست کردند. استاد ، دولت به بورس توجه نکنه ، اصلا دست از سر بورس ورداره فقط اجازه بدن سهامداران بیان بعنوان مالک شرکت به حساب مدیرعامل و ... برسن اگر الان همه شرکت ها افزایش سرمایه بدن ، اون وقت قیمت سهام مشخص میکنه که شاخص ۴ میلیون واحد هست یا نه استاد، اقتصاد کلان رو باید با تصمیات درست و برنامه ریزی های راهبردی هدایت کرد ، در حال حاضر اقتصاد ما جوری هدایت شده که اولا سرمایه گذار خارجی نداریم و همچنین ارز این مملکت به خارج هدایت شده است( ارز دیجیتال و خانه های ترکیه و ...)
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      همه چیز باید بالا بره بجز بورس
    • ناشناس IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      خیلی عجیبه!!!!!!!!
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      امثال این آقایانی که از پشت پرده خبر داشتند مردم بیچاره رو به بازار بورس کشوندن و شرکتهای بنجل و ورشکسته و بی ارزش و کاغذی خودشون رو به چند برابر قیمت به مردمی از همه جا بیخبر فروختن و مردم بیچاره هم با اعتماد به شما سرمایه ای رو که با تلاش و سختی بدست آورده بودن وارد بازار سرمایه کردن الان به نظر شما این وسط مقصر کیه ؟
    • محمود IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      بازار‌ سرمایه‌ بزرگترین‌ کانال‌ هدایت‌ نقدینگی‌ جامعه‌ بسوی‌ رونق‌ تولید‌ و اشتغالزایی‌ و‌ نماد‌ اعتماد‌ ملت‌ به‌ دولت‌ و حاکمیت‌ در هر کشوریست‌ و لذاست‌ اگر‌ تخریب‌ بشه‌ و مسدود‌ بشه‌ ..... !!!!
    • حسین IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      سلام کدام رشد بادکنکی الان اکثر سهام زیر ارزش ذاتی هستند و با دخالتها و قیمتهای دستوری دولت پایین مانده اند و روزی خواهیم دید که برخی مغرضان مملکت در قیمتهای پایین صاحب کارخانه شده و برای تضعیف نظام آنها را تعطیل کنند آنوقت خواهیم گفت که مانع تعادل بازار چه ضربه ای به نظام زده است چنانچه بالابردن دستوری ضربه به اعتماد زد الان هم پایین نگه داشتن دستوری باعث انتقال سهام با ارزش در قیمت پایین به اغنیا مرفه شده و ضربه مجددی به حامیان نظام وارد خواهد کرد
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      سلام استاد عزیز بهتر بود شما می فرمودید عده ای میخواهند با سرکوب ارزش واقعی شرکتها اعتماد را از مردم بگیرند و وضعیت را از این هم بدتر کرده و سهام شرکتها را هر چه مفت تر صاحب شوند استاد عزیز بهتر بود بعنوان استاد به همه حالت های موضوع فکر می کردید شاید اتفاقی که در حال وقوع است دقیقا خلاف نظر دستوری شما باشد
    • حسین IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      راستی نظر استاد در خصوص کسانی که سعی دارند با خروج سرمایه از بورس و ورود به بازارهای دیگر تورم را به اوج خود برسانند چیست؟ آیا اثرات تورم و افزایش قیمت ها هم بادکنکی است؟ استاد میدانند چقدر سرمایه مولد از بورس خارج و وارد ارزهای دیجیتال شده که نفع آن را فقط دولت های بیگانه می برند یا این موضوع هم بادکنکی است و دروغ؟ بخداوند قسم کاری کردید که اکثر مردم اعتمادشان کم شده و به سمت ارزهای دیجیتال رفتند عده زیادی هم سرمایه خود را به ترکیه برده و تولید در ترکیه را رونق می دهند حالا شما به بادکنک فکر کن
    • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      خوب نظر و مقاله این آقا را به چند زبان ترجمه کنند و به تمام دنیا ارسال که مایه خنده مسخره اقتصاددانان ومردم عادی شود که لااقل فیض ببرند .خوب آدم ظاهراًحسابی شما با چه منطقی چنین مطلبی را بیان مکنی که حتی مردم عادی آنرا بعنوان نکات غیر اقتصادی می فهمند.وچطوری وله چه حساب و کتابی درآوردی که سرمایه گذاری عقبتر از رشد تورمی که محصول همان سرمایه گزاری باشد .ولز طرفی بازار های رقیب وغیر مولد باعث کشیدن سرمایه از بازار مولد مثل بازار سرمایه شود وار طرف دیگر فرار سرمایه به خارج ازکشور بدلیل نابودی سرمایه که هزارویک دلیل دگر که باعث خالی کردن منابع مالی کشور .نتیجه یا شما ندانسته این نظر را داده یا دشمن این مرزوبوم هستید .بهر حال هرچه سریعتر از مردم عذرخواهی کن تا مورد لطف مردم شریف نجیب وصبور ورنج کشیده و بخشنده ایران بزرگ قرار بگیرید .