حذف ارز دولتی و اعطای یارانه نقدی، وضعیت معیشتی مردم را از آنچه امروز دارند بدتر می کند/این طرح در سال اول حداقل ۲۰ درصد تورم ایجاد می کند/این کار حمایت نیست بلکه ظلم کردن به مردم است!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر دولت حذف ارز دولتی و اعطای کارت اعتباری به جامعه را کلید بزند قطعا اشتباه بزرگی کرده است، چرا که در حال حاضر به علت کاهش بسیار زیاد تقاضا، تورم وارد روند کاهشی شده است. حتی اگر پول بدون پشتوانه به اقتصاد تزریق نشود و پایه پولی افزایش داده نشود، می توان انتظار داشت با کاهش تقاضا تورم به شدت پایین بیاید.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نظر می رسد دولت مصمم است به جای ارز دولتی که به واردات کالاها ونهاده ها داده می شد کارت های اعتباری برای خرید اقلام اساسی مورد نیاز مردم را به آنها بدهد. این موضوع مخالفان وموافقانی دارد که هر کدام تلاش می کنند با ادله اقتصادی، خوب بودن یا منفی بودن طرح مورد نظر دولت را اثبات کنند.عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد در این باره به عنوان مخالف اعطای کارت یارانه ای وحذف ارز دولتی از واردات کالای اساسی نظرات خود را بیان کرده است.


مرتضی عزتی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص حذف ارز دولتی و تبعات اقتصادی آن گفت: دولت برای افزایش رفاه جامعه و بهبود معیشت خانوار سیاست خروج از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعطای کارت یارانه ای به دهک های مختلفی از جامعه را دنبال می کند. با اینکه کارشناسان اقتصادی به شدت مخالف اجرای این طرح به دلیل تورم زایی این سیاست هستند اما به نظر می رسد دولت برای این کارعزم خود را جزم کرده است. اعطای کارت اعتباری به مردم ازاین جهت اشتباه است چرا که هر چه قدر تزریق پول در اقتصاد بدون اینکه تولید به همان اندازه افزایش بیابد، بیشتر شود پایه پولی افزایش می یابد ودر نتیجه تورم ایجاد می شود. این مساله به عنوان یک قاعده کلی همیشه برقرار است.
 وی با اشاره به تجربیات افزایش نرخ تورم از سال ۸۹ به بعد گفت: در سال ۸۹ بعد ازپرداخت یارانه های نقدی به سرعت شاهد افزایش نرخ تورم در کشور بودیم. متاسفانه تورم در سال های بعد نیز به شدت افزایش یافت. به این دلیل که هر گونه پرداخت یارانه نقدی چنین اثری از خود به جا می گذارد. تورم بعد از اعطای یارانه را در اقتصاد ایران در بیش از یک دهه گذشته تجربه کرده ایم. همه اقتصاددانان به این اصل در اقتصاد واقف هستند که تزریق پول بدون پشتوانه به اقتصاد اثر تورمی به جا می گذارد.
استاد اقتصاد افزود: برفرض مثال دولت محترم با اعطای یارانه نقدی به اعضای خانوار به تناسب جمعیت مورد نظرماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان به پنج دهک جامعه بدهد. یعنی دولت پول بدون پشتوانه ای را به اقتصاد تزریق کند که سالانه یش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تمام می شود. وقتی اقتصاد ایران ظرفیت چنین عددی را ندارد، این طرح هیچ عایدی به جز ایجاد تورم برای اقتصاد به دنبال ندارد.به طوری که می توان گفت در سال اول حداقل ۲۰ درصد تورم ایجاد می کند. رقم حمایتی یارانه به دلیل افزایش تورم در سال های بعد افزایش می یابد، یعنی دولت مجبور به افزایش این رقم است بنابراین در سال های بعد به تناسب افزایش و حتی بیشتر از آن با تورم های سنگینی رو به رو می شویم. تبعات حذف ارز دولتی و اعطای یارانه نقدی به مردم به قدری سنگین خواهند بود که وضعیت معیشتی مردم را از آنچه امروز دارند بدتر می کند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کارشناس های حامی حذف ارز دولتی می گویند گرانی ها در ماه های اخیر روی کالاها سرشکن شده، لذا بعید به نظر می رسد نرخ کالاها افزایش چندانی داشته باشد، نظر شما درباره این دیدگاه چیست گفت: قطعا هر اقتصاد خوانده ای می داند هر گونه پایه پولی که به تناسب آن تولید افزایش پیدا نکرده باشد موجب تورم می شود. ممکن است برخی از کارشناسان اقتصادی به دلایل سیاسی و رفاقت ها با اعضای دولت از یک سیاست غلط حمایت کنند. اما سیاست غلط، غلط است. هر کسی که طرفدار دولت است به خاطر مسائل سیاسی و جناحی یا رفاقت وهمکاری با مسوولین نباید از یک سیاست غلط حمایت کند، چرا که اسم این کار را نمی توان حمایت گذاشت، بلکه ظلم کردن به مردم است.
عزتی در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین می توان گفت  هرگونه پرداخت از سوی دولت به مردم به عنوان یارانه نقدی اثار مخرب تورمی بیشتری بر زندگی مردم می گذارد. شاید دولتمردان به فکر آثار کوتاه مدت و مقطعی این موضوع باشند اما نباید از آثار بلند مدت وحشتناک آن غفلت کنند.با توجه به اینکه اقتصاد ایران در وضعیت افزایش تولید نیست قطعا در کمتر از یک سال به اندازه بیست درصد تورم خواهد داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تعمیم تورم به همه کالاها وخدمات در کشور گفت: ضمن اینکه نباید فکر کنیم با حذف ارز دولتی و اعطای یارانه نقدی، تورم  فقط بر روی اقلام غذایی وکالای اساسی تحمیل می شود، بلکه کل اقتصاد از تورم ایجاد شده آسیب خواهد دید. اگر دولت چنین کاری را کلید بزند قطعا اشتباه بزرگی کرده است، چرا که در حال حاضر به علت کاهش بسیار زیاد تقاضا تورم وارد روند کاهشی شده است.حتی اگر پول بدون پشتوانه به اقتصاد تزریق نشود و پایه پولی افزایش داده نشود، می توان انتظار داشت با کاهش تقاضا تورم به شدت پایین بیاید.امروز بسیاری از تولید کنندگان داخلی به علت کمبود تقاضا کالایشان را ارزان تر می فروشند.لذا در شرایط فعلی که انتظارات تورمی به شدت در حال کاهش است، هر گونه  تزریق پول به اقتصاد مانع کاهش تورم می شود. از این نظر انتظار می رود دولت با توجه به ثبات نرخ ارز و اینکه تقریبا اثار افزایش نرخ ارز در اقتصاد تمام شده با یک شوک دیگر مثل شوک پرداخت یارانه باز زمینه را برای افزایش تورم ایجاد نکند.

۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 21942

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha