سایه سنگین بی‌ثباتی بر بورس/ بازار سرمایه بدون اعتماد سهامداران صعودی نمی‌شود / ترس از تصمیمات یک شبه‌ بین سهامداران وجود دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم ثبیت در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های تدوینی دولت می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند که جبران آن ساده نیست. افت‌ امروز شاخص کل بورس و صف‌های فروش نمادها نیز متاثر از بی اعتمادی به سیاست‌های دولت بود. البته با توجه به افزایش قیمت کامودیتی ها و رشد نرخ دلار، در ادامه معاملات امروز شاهد بازگشت تقاضا به برخی از نمادها بودیم و کمی از جو فروش کاسته شد اما کماکان ترس از تصمیمات یک شبه‌ برای تغییرهای تاثیر گذار بر بورس بین سهامداران وجود دارد.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: روند بازگشت بازار سرمایه در هفته‌ اخیر بسیار متاثر از سیگنال‌های مثبت مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان بورس بود و آزادسازی قیمت خودرو جزئی از حمایت‌های دولت از بازار سهام به حساب می آمد و این خبر سیگنال مهم و قوی برای این گروه و دیگر بخش های بازار بود که منجر به بهبود شرایط و رشد قیمتی شود و سهامداران به روند بازار امیدوار شدند اما با لغو حذف قیمت گذاری و بازگشت قیمت‌های خودرو به روال سابق، با واکنش منفی سهامداران رو به رو شدیم.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با لغو حذف قیمت گذاری دستوری انتظار داشتیم که بازار با ترس جدی مواجه شود؛ هرچند که نمادهای اصلی بازار یعنی غول های خودرویی بسته بودند اما این جو نگرانی و بی اعتمادی سهامداران به بخش زیادی از بازار تسری پیدا کرد.

میرزایی افزود: همچنین زمزمه‌هایی در خصوص تداوم وجود ارز ترجیحی و لغو لایحه مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در هفته گذشته ارائه شد نیز در بازار مطرح است. این شنیده‌ها و اخبار مربوط به این موضوع نیز یکی از محرک‌های اصلی بازار سهام امروز بود. ارز ترجیحی به طور مستقیم بر بر سازوکار شرکت‌های بورسی اثر می گذارد  و طرح لایحه در هفته گذشته موجب شد تا سهام مرتبط با صنایع غذایی، زراعی و دارویی با استقبال خریداران رو به رو شوند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین فاکتور در هر نوع سرمایه گذاری مربوط به ثبات شرایط اقتصادی است، گفت: در حقیقت عدم ثبیت در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های تدوینی دولت می‌تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند که جبران آن ساده نیست. افت‌ امروز شاخص کل بورس و صف‌های فروش نمادها نیز متاثر از بی اعتمادی به سیاست‌های دولت بود.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: البته با توجه به افزایش قیمت کامودیتی ها و رشد نرخ دلار، در ادامه معاملات امروز شاهد بازگشت تقاضا به برخی از نمادها بودیم و کمی از جو فروش کاسته شد اما کماکان ترس از تصمیمات یک شبه‌ برای تغییرهای تاثیر گذار بر بورس بین سهامداران وجود دارد و تا زمانی که سرمایه گذاران نسبت به این عامل اطمینان خاطر پیدا نکنند حتی با وجود ارزندگی بازار سهام، نمی‌توانیم انتظار رشد و شکل گیری روندی صعودی داشته باشیم.

وی در خصوص آینده بازار سهام با فرض سرمایه گذاری بلندمدت، گفت: کشور با تورم و خلق نقدینگی رو به رو است و قیمت اجناس بدون محرک‌های خاص عینی افزایش پیدا می‌کند. طبیعتا این افزایش قیمت و تورم بر روی قیمت سهام نیز اثر می‌گذارد.

میرزایی گفت: به بیان دیگر بخش‌های مختلف اقتصادی زنجیروار به یک دیگر متصل هستند و قیمت سهام همانند دیگر دارایی‌ها رشد خواهد کرد. شاید این رشد با اعمال سیاست‌های انقباضی همچون فروش اوراق، افزایش نرخ بهره و یا عدم تصمیم‌گیری‌های منسجم به تعویق بیوفتد و اما در نهایت بازار سرمایه ناگذیر به رشد است. به هر میزان که رشد آن با اصلاحات زمانی و غیره رو به رو شود، فنر قیمتی آن فشرده‌تر شده و در نتیجه جامپ و رشد قوی‌تری را خواهد داشت.

۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 21927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha