وعده پول پاشی در شرایط کنونی اقتصاد آسیب زاست/دولتی که نمی تواند تعهدات خود را به نان خورانش بدون استقراض و فروش اوراق به جا بیاورد، چرا وعده پول پاشی می دهد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت :دولتمردان به جای وعده های پول پاشی بهتر است بسترهای لازم برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد ایران را فراهم کنند. وقتی شغل نباشد و جوان بیکار باشد در صورت دادن وام با سود بسیار کم نیز جوان تن به ازدواج نمی دهد.لذا دولتمردان و مسوولین باید مشخص کنند چگونه بدون حل مشکلات متعدد اقتصادی با صد میلیون تومان وام خواهان تشکیل خانواده برای جوان بیکار هستند؟

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی  رادار اقتصاد، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به دهه شصتی های روستایی مجرد، در صورت ازدواج، وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی داد. انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور روزهای گذشته جوانان روستایی مجرد را وعده داد که اگر ازدواج کنند دولت به آنها وام می دهد. شاید در وهله اول ۱۰۰ میلیون تومان برای وام ازدواج روستانشینان رقم بزرگی به نظر بیاید اما بعد از اندکی مکث وتامل، رقم پیشنهادی معاون رئیس جمهور، رقم جذاب ووسوسه کننده ای نیست که در شرایط اقتصادی کنونی عامل مهمی برای ازدواج باشد. گذشته از این موضوع، وضعیت دولتی که از کسری بودجه بسیار بالایی رنج می برد نیز سوالی است که بعد از وعده های مکرر دولتمردان به ذهن خطور می کند که منابع مالی این وعده ها چگونه و از چه طریقی تامین می شود. استاد اقتصاد وعضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در این باره به رادار اقتصاد توضیح داده است.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درآسیب واکنش به وعده های مختلف دولتمردان به مردم بخصوص وعده های پول پاشی در شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: آنچه امروز دولتمردان به مردم وعده می دهند خود به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. در حالی یک مسوول دولتی به روستاییان وعده داده که متولدین دهه شصت اگر در سال ۱۴۰۰ ازدواج کننند تسهیلات صد میلیونی دریافت می کنند که اقتصاد ایران از انتشار پول های بی پشتوانه درگیر تورم های بسیار بزرگی است. تورم هایی که یکی از اصلی ترین عوامل فرار جوانان از ازدواج شده است. تورم هایی که منجر به گران تمام شدن تولید و افزایش بیکاری جوانانی شده که نیروهای کار جامعه محسوب می شوند.

وی در این باره گفت: دولتمردان به جای وعده های پول پاشی بهتر است بسترهای لازم برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد ایران را فراهم کنند. وقتی شغل نباشد و جوان بیکار باشد در صورت دادن وام با سود بسیار کم نیز جوان تن به ازدواج نمی دهد. لذا دولتمردان و مسوولین باید مشخص کنند چگونه بدون حل مشکلات متعدد اقتصادی با صد میلیون تومان وام خواهان تشکیل خانواده برای جوان بیکار هستند؟

افقه در ادامه خاطر نشان کرد: سخنانی که از برخی مسوولین شنیده می شود ما را به شدت نگران می کند، از این جهت که نشان می دهد مسوولین یا اطلاعی از اوضاع اقتصادی مردم ندارند که چنین سخنانی می گویند و چنین وعده هایی می دهند ودرخواست هایی از مردم دارند که البته اگر چنین باشد این موضوع بسیار خطرناک است که مسوولین از بطن جامعه و چالش ها و مشکلاتی که مردم با آن درگیر هستند بی خبرند یا اینکه اگر از اوضاع مردم مطلع هستند اما برای خالی نبودن عریضه سخنی می گویند این هم خطرناک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درخصوص فشارهای مالی مختلفی که بر دولت وارد است گفت: مسوولین پول پاش به خوبی می دانند که دولت به دلیل تحریم ها و شرایط نامطلوب اقتصادی، پولی برای این کارها ندارد. فکر کنید در حال حاضر مثلا دو میلیون دهه شصتی با این وعده متقاضی صد میلیون وام باشند، دولت این پول را چگونه می تواند به نظام بانکی تزریق کند؟ از چه منبعی؟ با توجه به اینکه در حال حاضر دولت کسری  ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه دارد و نمی تواند تعهدات خود را به کارمندان ونان خورانش بدون تحمیل تورم و استقراض و فروش اوراق به جا بیاورد، دادن وعده های جدید به مردم به چه معناست؟

مرتضی افقه استاد اقتصاد دراین باره افزود: قطعا وعده های بدون فکر و بدون پشتوانه ای که برخی از مسوولین به مردم می دهند نشان می دهد اوضاع مدیریتی بسیار وخیم است، چرا که مسوولین یا از نبود درآمدهای مالی مطلع نیستند یا به اهمیت موضوع چندان واقف نیستند و تخصص کافی ندارند.

استاد اقتصاد دراین باره خاطر نشان کرد: نکته دیگر که باید در بین مسوولین نگران آن باشیم ناآگاهی از عدم ازدواج جوانان و مسائل مختلفی است که دراین موضوع اثر گذار است. ممکن است درصدی از جوانان به دلیل نگران های اقتصادی و مسائل مالی ازدواج نکنند،اما درصدی نیز به دلایل مسائل فرهنگی و اجتماعی از ازدواج سرباز می زنند. ضمن اینکه در شرایطی که تورم ایران ۵۰ درصد است و انبوه تورم هر سال روی هم متراکم شده اند، قیمت ها نسبت به دو سه سال گذشته چند برابر شده، قطعا وام صد میلیونی خرج تهیه دو سه قلم لوازم خانگی می شود، بنابراین این پول هم نمی تواند جوانان را به ازدواج ترغیب کند.

 کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان گفت و گو تصریح کرد: مسوولین قبل از دادن وعده اقتصادی به مردم باید زیر و روی مشکلات اقتصادی را در بیاورند و بشناسند. صرف دادن وعده ای و گذشتن از آن نه امر ازدواج جوانان سامان می یابد و نه مشکلات اقتصادی حل می شود. زمانی که آقای احمدی نژاد از این استان به آن استان وعده می داد به دلیل وفور درآمدهای نفتی بود، اما اینک آقای رئیسی و دولتمردانش به هیچ عنوان نباید به مردم وعده ای بدهد که شدنی نیست.

۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 21880

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha