به دنبال پیروزی هشتم در بازی یازدهم فردا در بیروت!

هرچند لبنان فقط یک بار تیم ملی فوتبال ایران را شکست داده اما برای ما که به دنبال صعود به جام جهانی هستیم هیچ حریفی ساده نیست!

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تیم ملی فوتبال در هفته پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از ساعت ۱۵:۳۰ پنجشنبه هفته جاری (۲۰ آبان‌ماه) میهمان لبنان خواهد بود. آخرین دیدار ایران در دور رفت مرحله گروهی که به میزبانی بیروت برگزار می‌شود، تا یازدهمین تقابل دو تیم رقم بخورد این در حالی است که فوتبال کشورمان در ۲۵ سال اخیر، ۱۰ تقابل با لبنان داشته که آمار خوبی در تقابل با تیم ملی این کشور به ثبت رسانده است.

در ۱۰ تقابل قبلی، ۸ دیدار با برتری ایران رقم خورده، یک دیدار به تساوی انجامیده و تیم ملی فقط یک بار نتیجه را به لبنان واگذار کرده است.

دو تیم ایران و لبنان اولین دیدار خود را ۲۳ آبان ۱۳۷۵ در بیروت برگزار کردند. دیداری دوستانه که با تساوی بدون گل خاتمه یافت و پس از آن ۵ دیدار پیاپی ایران موفق شد پیروز شود. در تمام این دیدارها لبنان یک بار هم نتوانست دروازه ایران را باز کند و تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدارهایی یک طرفه، به پیروزی رسید.

دومین دیدار ۲۱ مهرماه ۱۳۷۹ بود و ایران با نتیجه ۴ بر صفر لبنانی را در جام ملت‌های ۲۰۰۰ شکست داد که میزبان بود. ۱۲ شهریور ۱۳۸۳ دو تیم در چارچوب مسابقات قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۲ سوریه به مصاف هم رفتند که تیم کشورمان ۲ بر صفر به برتری رسید.

برتری ۳ بر صفر ایران مقابل لبنان در دیدار رفت مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین در بیروت و برتری یک بر صفر در بازی برگشت در تهران که ۲۸ آبان و ۷ آذر ۱۳۸۲ برگزار شده، حاصل کار در تقابل چهارم و پنجم دو تیم بود. تیم ملی ایران ۲۸ خردادماه ۱۳۸۳ بار دیگر با لبنان در مسابقات قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۴ به میزبانی ایران روبه‌رو شد و پیروزی قاطع ۴ بر صفر در بازی ششم رقم خورد.

هفتمین دیدار ایران و لبنان اما با یک طلسم شکنی همراه بود. تیم ملی در شرایطی که با هدایت کارلوس کی‌روش برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تلاش می‌کرد، برای اولین بار در تاریخ از لبنان یک گل دریافت کرد و شکست خورد. دیداری که ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ در بیروت برگزار شد تا خاطره‌ای تلخ برای فوتبال ایران به جا بماند. ایران ۵ ماه بعد، ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تهران با لبنان در مسابقات انتخابی جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا روبه‌رو شد و با نتیجه پرگل ۵ بر صفر به برتری رسید.

چهار ماه بعد، یعنی ۲۱ خردادماه ۱۳۹۲ نیز دیدار برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در تهران برگزار شد که ملی‌پوشان کشورمان با نتیجه ۴ بر صفر به برتری رسیدند. ۲۸ آبان ۱۳۹۲ نیز دیدار برگشت انتخابی جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا به میزبانی بیروت برگزار شد که برتری ۴ بر یک ایران، نتیجه دهمین تقابل دو تیم بود.

به این ترتیب در تقابل دو تیم در ۱۰ مسابقه تیم ملی ایران ۲۷ بار موفق شده دروازه لبنان را باز کند و فقط دو بار دروازه‌اش باز شده است. با این حال دو تیم در شرایطی متفاوت پس از ۸ سال از آخرین تقابل خود بار دیگر در بیروت به مصاف هم خواهند رفت. لبنان برای حفظ شانس خود جهت صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ یا پلی‌آف آن، باید مقابل ایران به پیروزی برسد تا ضمن کم کردن فاصله‌اش با ایران، خود را به یکی از شانس‌ها تبدیل کند، از طرفی ایران نیز برای اینکه صعود خود را پیش بیاندازد، چاره‌ای جز پیروزی در یازدهمین تقابلش با لبنان ندارد.

برنامه کامل مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در قاره آسیا + جدول و نتایج

رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان در وب سایت رسمی فیفا

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 21837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha