عجیب‌ترین تیم منتخب تاریخ  فوتبال ایران + تصاویر

انتخابی جالب ولی بر اساس آمار و نه لزوما معرف بهترین‌ها و یا بهترین ترکیب یازده نفره از تاریخ فوتبال ایران.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، سایت تاریخ و آمار فوتبال جهان در ادامه معرفی بهترین تیم‌های ملی تاریخ فوتبال براساس حروف الفبا به سراغ تیم ملی فوتبال ایران رفته است و برترین تیم تاریخ فوتبال ایران را انتخاب کرده است.

بر این اساس تیم منتخب تاریخ فوتبال ایران به شرح زیر هستند:

دروازه‌بان

 ناصر حجازی

مدافعان

مهدی مهدوی کیا

 جواد زرینچه

محمد خاکپور

رحمان رضایی

آندرانیک اسکندریان

هافبک‌ها

 کریم باقری

 علی پروین

علی کریمی

مهاجم ها

 علی دایی

خداداد عزیزی

شاید اگر به انتخاب بهترین ترکیب یازده نفره در فوتبال ایران باشد، انتخاب سیستمی که در آن از تعداد مدافعان کم شود و به هافبک‌ها و مهاجمان بیشتری فرصت حضور در ترکیب را بدهد برای فوتبال‌دوستان ایرانی جذاب‌تر باشد. اما همین ترکیب یازده نفره نیز در خود نام‌هایی جا داده که به گواه بسیاری بهترین‌ها در پست‌های خود بوده‌اند.

۱- تمامی بازیکنان انتخاب شده برای تیم تاریخ ایران، سابقه بازی در جام جهانی را دارند. و نکته مهم اینکه از این جمع یازده نفره شش بازیکن در جام جهانی ۹۸ عضو تیم ملی بوده‌اند. یعنی بیش از نیمی از بازیکنان این فهرست عضو تیم نود و هشتی بوده اند که به گواه بسیاری بهترین تیم تاریخ ایران بوده است.

۲- اینکه همه بازیکنان انتخاب شده در جام جهانی بازی کرده‌اند، اهمیت حضور در این رقابت‌ها را به بازیکنان فعلی یادآور می‌شود. وقتی در این فهرست نامی از پرویز قلیچ‌خانی، همایون بهزادی، علی جباری، ناصر محمدخانی، مجید نامجومطلق، فرشاد پیوس، سیروس قایقران و ... دیده نمی‌شود باید دوباره حسرت نرفتن این ستاره‌ها به جام جهانی را یادآور شد.

۳- اگر قرار به حضور مهدی مهدوی‌کیا در ترکیب خط دفاع باشد معمولا او در یک رقابت دائمی با جواد زرینچه قرار خواهد گرفت. اما نکته عجیب این فهرست قرار گرفتن نام مهدوی‌کیا در پست دفاع است آن هم در حالی که در دو جام جهانی او در پست هافبک راست برای ایران بازی کرد. چه بسا اگر مهدوی‌کیا به خط میانی آورده می‌شد و سیستم چهار چهار دو برای این ترکیب انتخاب می‌شد، این انتخاب‌ها موثق‌تر و قابل اعتمادتر هم جلوه می‌کرد.

۴- ناصر حجازی از خیلی قبل‌تر توسط همین فدراسیون آمار و ارقام عنوان دروازه‌بان دوم برتر قرن آسیا را به خود اختصاص داده بود و بنابراین از قبل مشخص بود که او به احمدرضا عابدزاده‌ای که همیشه یک رقابت دائمی در اذهان فوتبال‌دوستان ایرانی بر سر انتخاب بهترین دروازه‌بان تاریخ ایران داشته ترجیح داده می‌شود.

۵- خداداد عزیزی با آمار یازده گل ملی و بدون گل زده در جام جهانی در لیست بهترین مهاجمان ایران قرار گرفته است. اما ظاهرا آن گل مهم مقابل استرالیا باعث شده تا او بالاتر از حسن روشن که سابقه گلزنی در جام جهانی را دارد و یا مهاجمانی چون فرشاد پیوس، حمید علیدوستی و ناصرمحمدخانی که بیشتر از خداداد گل ملی دارند در این لیست در کنار علی دایی قرار بگیرد.

۶- رحمان رضایی با حضور در سه بازی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ در لیستی قرار گرفته که امثال محمد پنجعلی، مهدی پاشازاده، نادر محمدخانی و سیدجلال حسینی و ... داعیه‌دار حضور در آن هستند.

۷- از تیم‌های ملی بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ هیچ بازیکنی در این لیست حضور ندارد. بخشی از این اتفاق می‌تواند ناشی از خالی شدن فوتبال ایران از ستاره‌های بین‌المللی در بین جام‌های جهانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ باشد و بخشی از آن نیز به این خاطر که ستاره‌هایی چون علیرضا بیرانوند با آن درخشش خیره کننده در جام جهانی ۲۰۱۸ یا ستاره‌هایی چون جهانبخش،طارمی، سردار آزمون و ... هنوز مشغول بازی هستند. چه بسا اگر دوران بازی این ستاره‌ها تمام شده بود شانس حضور در این لیست را داشتند.

۸- در بین این یازده بازیکن، فقط علی پروین سابقه بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی در جام جهانی را داشته و بنابراین اگر قرار به انتخاب کاپیتان برای این تیم باشد او بر همه مقدم است.

۹- یک خط میانی رویایی با حضور کریم باقری، علی پروین و علی کریمی. حیف که فقط می‌توان روی کاغذ به این ترکیب در خط میانی رسید. اما سبک مشابه بازی پروین و کریمی هم باعث نشده تا بتوان از نام یکی در رقابت با دیگری چشم‌پوشی کرد. دو تن از فنی‌ترین و خوش‌تکنیک‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که بر سر انتخاب تکنیکی‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران یک رقابت دائمی خواهند داشت.

۱۰- در این جمع آندرانیک اسکندریان و مهدی مهدوی‌کیا سابقه گلزنی در جام‌های جهانی را دارند و بقیه گلزنان ایران در جام‌های جهانی از این لیست بیرون مانده‌اند.

رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان در وب سایت رسمی فیفا

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 21831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha