آدم‌های روی سکوها از کجا می‌آیند؟ / نورچشمی‌ها با بند "پ" در استادیوم‌های لیگ برتر!

در حالی‌که به گفته فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال مسئولان وزارت بهداشت مجوز حضور تماشاگران در استادیوم‌ها را صادر نکردند اما هر هفته شاهد حضور هواداران گزینش‌شده در ورزشگاه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، " زمان حضور تماشاگران در استادیوم‌ها" قطعا یکی از پرتکرارترین کلیدواژه های جستجوشده از سوی هواداران و از مهم ترین سوال‌های اهالی رسانه از مسئولان سازمان لیگ است اما هیچ پاسخ درستی برای آن وجود ندارد. مسئولان فدراسیون فوتبال پاسخ آن را به تصمیم ستادملی کرونا و وزارت بهداشت می‌سپارند، اما آن‌ها هم هیچ جواب روشنی به آن نمی‌دهند.

توپ دست فوتبالی‌ها نیست؟!

سه روز مانده به آغاز لیگ برتر بیست ویکم خداداد افشاریان رییس کمیته داوران و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالی درباره زمان حضور تماشاگران در استادیوم های لیگ برتر گفت: کرونا هنوز وجود دارد و وزارت بهداشت روی حضور تماشاگران در استادیوم ها حساسیت هایی دارد. از سویی فیفا برای بازگشت تماشاگر به استادیوم ها مقدماتی را فراهم کرده است که ما در پی اجرایی کردن آن در مسابقات هستیم و به نظر می رسد حتی پیش از شروع نیم فصل تماشاگران وارد استادیوم ها شوند.

سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر فوتبال درباره این موضوع گفت: به عنوان برگزارکننده مسابقات از حضور تماشاگران در ورزشگاه استقبال می‌کنیم اما سازمانی خارج از فوتبال باید مجوز صادر کند. مدیریت بهداشت کشور باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی، روش اجرایی آنها و محدودیت‌ها  را به ما ابلاغ کند. درباره حضور تماشاگران مشکلی نداریم و به دیده منت از آن استقبال می‌کنیم. خیلی دلمان برای طرفداران تنگ شده و آرزو می‌کنیم آنها را در ورزشگاه ببینیم.

مهدی در مراسم قرعه کشی لیگ برتر نیز تصریح کرد:‌ با پالس‌های مثبت معاون وزیر بهداشت دلگرم شده‌ایم و این روزها روند واکسیناسیون هم سرعت گرفته و ما هم سعی می‌کنیم در صورت صدور مجوز در زمینه حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها پیشرو باشیم.

اما یک هفته پیش حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال در مورد بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها برای مسابقات لیگ و ملی تصریح کرد: این در حال بررسی است و سازمان لیگ هم در حال بررسی است. دنبال این هستیم شرایط حضور هواداران را فراهم کنیم.

برخی از این اظهارنظرها در روزهای منتهی به آغاز لیگ صورت گرفت در حالی که که چند ماه پیش گفته می شد در آغاز لیگ هم تماشاگران می توانند سکونشین باشند!

نورچشمی‌ها با بند "پ" در استادیوم‌های لیگ برتر!

مسئولان وزارت بهداشت چه می گویند؟

با وجود اظهارنظر مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درباره لزوم صدور مجوز از سوی مسئولان بهداشت و درمان کشور اما به نظر می رسد با رعایت پروتکل ها و استفاده از حداقل ظرفیت سکوها مسئولان بهداشت کشور مشکلی با حضور تماشاگران نداشته باشند.

علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در تاریخ ۲۵ شهریور درباره زمان بازگشت هواداران به استادیوم ها گفته بود:" با روند نزولی بیماری کرونا در پایتخت و سرعت واکسیناسیون ، پیش بینی می کنم از اواخر مهرماه افرادی که دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند می توانند در استادیوم ها حضور پیدا کنند. البته با توجه به پروتکل هایی که وجود دارد در ورزشگاه های غیر سقف، اجازه حضور ۱۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه برای هواداران و تماشاگران وجود دارد.

نورچشمی‌ها با بند "پ" در استادیوم‌های لیگ برتر!

بعد از چندین اظهار نظر از سوی مسئولان وزارت بهداشت با این مضمون که هواداران واکسن زده تحت شرایط خاص می توانند در آینده نزدیک به ورزشگاه بیایند، سهیل مهدی اعلام کرد سازمان لیگ دو شرط دارد. او گفت: شرط اول ما این است بلیت فروشی حتما باید الکترونیکی باشد چون ما دیگر ساز و کاری برای بلیت فروشی دستی نداریم. دوم اینکه سامانه بلیت فروشی باید طوری طراحی شود که کسانی که ۲ دوز واکسن زده اند شناسایی شوند که این به سازمان لیگ مربوط نمی شود و این ساز و کار باید از طریق ایفمارک یا ستاد مبارزه با کرونا در ورزش طراحی شود.

تماشاگران بدون مجوز در استادیوم ها!

در پایان بازی استقلال و فجرسپاسی شیراز در هفته چهارم لیگ برتر فرهاد مجیدی سرمربی آبی پوشان به حضور تماشاگران روی سکوها معترض شد و درخواست کرد اگر مجوز حضور هواداران صادر شده این تیم هم در بازی های خانگی از تماشاگر بهره ببرد.

این اتفاق از زمان شیوع کرونا بارها تکرار شده و به نظر می رسد در فصل جاری لیگ برتر به اوج خود رسیده است. دیدار فولاد- پرسپولیس، مس رفسنجان- آلومینیوم در فصل جاری از جمله این دیدارها بوده است. با توجه به انتشار تصاویر مختلف از ورزشگاه ها می توان گفت هیچ بازی در فصل جاری بدون تماشاگر نبوده است!

در فصل گذشته نیز مهم ترین و جنجالی ترین حضور تماشاگران بدون مجوز در ورزشگاه نقش جهان بود. در جریان بازی سپاهان و سایپا در دقیقه چهار به خاطر تولد محرم نویدکیا کانون هواداران باشگاه آتش بازی به راه انداخت و همین مورد اعتراض تیم مهمان نیز قرار گرفت و در آن زمان گفته شد که ناظر بازی این اتفاق را گزارش داده اما نتیجه ای برای این بی نظمی و اقدام خلاف قانون اعلام نشد.

نورچشمی‌ها با بند "پ" در استادیوم‌های لیگ برتر!

در دربی ۹۵ پایتخت نیز هواداران به ورزشگاه آمدند؛ آن هم وقتی واکسیناسیون به اندازه امروز پیش نرفته بود. درواقع در آن زمان فرهاد مجیدی مشکلی با حضور تماشاگران خودی البته بدون مجوز در ورزشگاه نداشت!

سهیل مهدی درباره نحوه ورود تماشاگران در دربی ۹۵ به ورزشگاه آزادی، تصریح کرد: ورود تماشاگران دربی به عهده سازمان لیگ نبوده است؛ اما دربی آنقدر جذاب بوده که ورود افراد ملموس است. ما سعی کردیم تنش را کنترل کنیم و در نیمه دوم بعضی تماشاگران ورزشگاه را ترک کردند. برخی مهمانان با اسپانسرهای دو تیم و هیئت مدیره به ورزشگاه وارد شده و برخی هم مهمان بودند که نیمه دوم به بیرون هدایت شدند. صرف نظر از برخی مهمانان، افراد غیرمجاز با آرامش به بیرون هدایت شدند و مشکلی ایجاد نشد. 

مجوز تماشاگران بی مجوز رسمی از کجا می آید؟

شاید اظهارنظر سهیل مهدی درخصوص عدم دخالت سازمان لیگ در حضور تماشاگران درست باشد اما سوال اینجاست که مگر ناظر مسابقه و مسئولان مربوطه نباید قبل از مسابقه تمام شرایط اجرای بازی را بررسی کنند؟ همان شرایطی که بارها گفته شد فیفا فدراسیون ها را ملزم به رعایت آن در دوره کرونا کرده است.

تماشاگران حاضر که با پارتی بازی به استادیوم ها می روند عموما از خواص هستند. آشنایان مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و اسپانسر تیم ها، دوستان و آشنایان بازیکنان و اعضای تیم، افراد نزدیک به کانون هواداران از جمله کسانی هستند که اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا می کنند. این در حالی است که بر اساس قوانین سازمان لیگ تیم میزبان ۶ میهمان و تیم میهمان ۴ میهمان می‌تواند همراه خود به استادیوم ببرد که بازی های لیگ برتر را تماشا کنند!

با توجه به اینکه در هفته های اخیر تعداد این افراد افزایش یافته سوالی که پیش می آید این است که چرا حضور برای عموم مردم آزاد نمی شود؟ آیا ستاد مقابله با کرونا و وزارت ورزش مجوز حضور این افراد را صادر کرده است؟! اگر حضور تماشاگران منع قانونی دارد چرا مسئولان وزارت بهداشت واکنشی به این اتفاقات نمی کند؟

در واقع همین تناقض شائبه بی میلی مسئولان فداسیون به حضور تماشاگران را به وجود می آورد. با این شرایط به نظر می رسد وزارت بهداشت با شرایط خاص مشکلی برای حضور تماشاگران ندارد و این فوتبالی ها هستند که راضی به دیدار دوباره تماشاگران نمی شوند.

علت احتمالی بی میلی مسئولان به حضور تماشاگران

یکی از مشکلات این روزهای فدراسیون فوتبال با فیفا مسئله حضور زنان در استادیوم هاست؛ آن هم نه فقط مسابقات ملی بلکه تمام بازی های داخلی و بین المللی و در تمام شهرها. مسئولان تعهد دادند که بدون اعمال جریمه که سنگین ترین آن هم تعلیق است اجازه حضور خانم ها را در استادیوم می دهند و به هیچ وجه نمی توانند از این موضوع فرار کنند.

بنابراین اگر درهای استادیوم های داخلی برای بازی های لیگ به روی هواداران باز شود مسئولان چاره ای جز پذیرش حق ورود زنان را ندارند. پس ترجیح می دهند به مانند بازی ایران کره جنوبی ورزشگاه سردو بی روح باشد، امتیاز میزبانی از دست برود اما گرفتار حواشی و جنجال نشوند. حضور گزینشی زنان نه تنها اصلاح نشد بلکه حالا مردان هم گزینشی به استادیوم می روند!

الگو برداری از کشورهای موفق

با وجود واکسیناسیون گسترده در تمام دنیا و سرعت گرفتن آن در ایران اما همه می دانند که کرونا به این زودی ها دست از سر هیچ کشوری برنمی دارد بنابراین تمام مسئولان در هرزمینه به دنبال برگزاری برنامه های خود با استانداردهای بهداشتی و کمترین آسیب پذیری از کرونا هستند.

متاسفانه در فوتبال ایران هیچ یک از مدیران تلاشی برای ایجاد فضای مورد تایید وزارت بهداشت انجام نداده و اگر از آن ها درباره قدم هایشان برای جلب رضایت مسئولان پرسیده سود پاسخی واضح ندارند. مسئولان سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و همین طور باشگاه ها باید از کشورهای دیگر الگو گرفته و شرایط را برای حضور دوباره تماشاگران مهیا کنند؛ نه اینکه حاضر شوند با همین شیوه گزینشی استادیوم را پر کنند.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 21781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha