۲ سناریو پیش روی بازار سرمایه/ بازار سهام در کوتاه مدت تحت تاثیر ورود نقدینگی است/ به حاشیه رفتن بازارهای مالی با افت دلار

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: اگر با اجرای توافقات برجام درآمد ارزی کشور تقویت شود و منابع ارزی و بلوکه شده به راحتی در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار بگیرد، نرخ ارز نیز کاهش می‌یابد و در فضایی که اوراق با نرخ بهره بالایی عرضه می‌شود احتمالا بسیاری از بازارهای سرمایه گذاری از جمله بورس به حاشیه برود. در صورتی که تحول سیاسی ویژه‌ای را در پیش نداشته باشیم، با توجه به تراز ارزی کشور و وضعیت تورمی موجود به نظر می رسد که روند قیمتی دلار صعودی و رو به رشد باشد و در نهایت رشد دلار نیز موجب سودآوری بیشتر شرکت‌های بورسی و بازدهی بیشتر آنها می شود.

شاخص کل بورس بعد از یک رشد ۴۰ هزار واحدی که اکثر نمادها صف خرید بودند به یکباره روز یک شنبه همه نمادها صف های خود را عرضه کردند تا نزدیک به ۱۲ هزار واحد افت کند و از یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد به حدود یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد برسد، در واقع این نخستین واکنش شاخص به موج جدید صعودی خود بود. همچنین باید گفت که در هفته جاری قیمت ارز نسبت به هفته گذشته کمی روندی صعودی داشت و بازار رمزارزها هم تا حدودی نوسانی بود، به همین دلیل می توان گفت که بازار های موازی بورس ایران در اوج قیمت هستند و ورود به معاملات این بازارها می تواند ریسک بالایی به همراه داشته باشد، به همین علت بسیاری از فعالان این حوزه انتظار تداوم ورود سرمایه به بورس را دارند، چراکه در چند روز اخیر حجم معاملات خرد هم کمی بهبود پیدا کرده، اما این حجم با شرایطی که بازار در اوج رونق تجربه کرده بود بسیار متفاوت است و این مساله تا حدودی تحت تاثیر انتشار اوراق و سایر عوامل است که بخشی از سرمایه حقوقی ها و ... وارد بازار بدهی شده به همین دلیل میزان معاملات کاهش پیدا کرده است. در ادامه به بررسی وضعیت کلی بورس و پیش‌بینی آینده این بازار می‌پردازیم.

نوید قدوسی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: طی یک هفته اخیر بازار سهام روند صعودی را پیش گرفت و در واقع افت روز گذشته استراحتی برای این روند به حساب می‌آمد. البته شاخص کل بورس نیز با مقاومت تکنیکالی خود رو به رو بود که این امر نیز باعث افزایش عرضه‌ها و در نهایت افت بازار سهام شد. سهامداران و نوسان‌گیرهایی که در سود بودند با رصد مقاومت تکنیکالی شاخص کل اقدام به عرضه کردند و افزایش فروشنده‌های بازار جوی منفی به کلیت بازار تراوش کرد.

وی درمورد پیش بینی خود از آینده بازار سرمایه، گفت: در بلند مدت ارزندگی سهام تعیین کننده آینده بازار سهام است و نمادهایی که در سطح قیمتی ارزنده‌ای قرار دارند و یا با توجه به تحولات پیش آمده کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، می توانند در آینده بازده خوبی را داشته باشند اما در کوتاه مدت تمام ماجرا به ارزندگی نماد ختم نمی‌شود و بازار تحت تاثیر خروخ و حرکت نقدینگی پیش می‌رود. به طوری که با ورود نقدینگی به در یک سهام، آن نماد می‌تواند رشد خوبی را داشته باشد و این موضوع تحلیل مختص به خود را دارد.

قدوسی تشریح کرد: درمورد سودده بودن یا نبودن بازار باید ببینیم چه فضایی در نظر داریم چراکه در حال حاضر اقتصاد ما تحت تاثیر تحولات سیاسی همچون مذاکرات هسته‌ای و برجام و غیره است اما به طور کلی نمادهای ارزنده همیشه خود را اثبات کرداه ند و برای سرمایه گذاری مناسب هستند.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان معتقد است؛ اگر با اجرای توافقات برجام درآمد ارزی کشور تقویت شود و منابع ارزی و بلوکه شده به راحتی در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار بگیرد، نرخ ارز نیز کاهش می‌یابد و در فضایی که اوراق با نرخ بهره بالایی عرضه می‌شود احتمالا بسیاری از بازارهای سرمایه گذاری از جمله بورس به حاشیه برود.

وی افزود: همچنین باید گفت که نرخ دلار یکی از عوامل مهم و اثرگذار در بازارهای مالی است. اگر نرخ دلار کاهش پیدا کند و یا رشدی را در پیش نداشته باشد، بازارهای سرمایه گذاری کم رونق شده و به حاشیه می‌روند و در واقع در چنین شرایطی باید بازارهای مختلف را از منظر میزان بازدهی با یکدیگر مقایسه کنیم.

قدوسی بیان کرد: اگر تحول سیاسی ویژه‌ای را در پیش نداشته باشیم، با توجه به تراز ارزی کشور و وضعیت تورمی موجود به نظر می رسد که روند قیمتی دلار صعودی و رو به رشد باشد و در نهایت رشد دلار نیز موجب سودآوری بیشتر شرکت‌های بورسی و بازدهی بیشتر آنها می شود.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: رشد دلار علاوه بر افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی، امتیازهای دیگری همچون مزیت و ارجحیت سرمایه گذاری در صنایع بورسی نسبت به بازارهای موازی را دارد.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تصریح کرد: ارز مورد استفاده شرکت‌های بورسی، دلار نیمایی است و نرخ آن تقریبا ۲۰ درصد کمتر بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. اگر بنا بر هر دلیلی تصمیم بر این باشد که نرخ آن به بازار آزاد نزدیک شود و تقارنی بین آنها وجود داشته باشد، شرکت‌های بورسی منتفع شده و سودآوری خوبی برای آنها به وجود می‌آید.

قدوسی گفت: دولت نیز در ماه‌های اخیر سیگنال‌های مثبتی ازجمله حذف قیمت گذاری دستوری و غیره را به بازار داده است که در صورت عملیاتی شدن این امر کمک شایانی به سودآوری شرکت‌ها و شفافیت در عملیات آنها شده و قیمت سهام مربوطه رشد خوبی را در پیش خواهند گرفت.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: 21752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha