حمله پهپادی به منزل «کاظمی» نخست وزیر عراق/پروژه متهم سازی مقاومت کلید خورد

​​​​​​​ شواهد حاکی از آن است که حمله پهپادی مشکوک به منزل نخست وزیر عراق یک پروژه خارجی برای متهم سازی گروههای مقاومت است. تحولات پس از انتخابات عراق و بویژه جمعه خونین این حادثه را مشکوک تر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: بامداد امروز یکشنبه خبری مبنی بر حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق منتشر شد. در ابتدا رسانه‌ها از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز عراق خبر دادند. پس از مدتی اعلام شد که صداهای شنیده شده از منطقه سبز با یک حمله پهپادی که منزل الکاظمی را هدف قرار گرفته است، مرتبط است.

پس از این حمله، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق یک فایل ویدئویی از خود منتشر کرد. وی در این فایل ویدئویی اعلام کرد که سالم است و در جریان حمله انجام شده آسیبی ندیده است. الکاظمی همچنین در سخنانی خود را فدایی ملت عراق خواند!

حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» واکنش‌های متعددی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشتاین حادثه واکنش‌های متعددی را در عراق به دنبال داشت. «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به طرح سو قصد به جان نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد. العسکری طرح ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را یک حرکت نمایشی خواند و نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است.


به گفته العسکری، براساس اطلاعات موثق و غیرقابل انکار، در عراق هیچ کسی حاضر نیست برای هدف قراردادن نخست وزیر سابق یک پهپاد را هزینه کند، اگر هم کسی بخواهد آسیبی برساند، راه‌های بسیار با هزینه کم‌تر و مطمئن‌تری وجود دارد. مسئول گردان‌های حزب الله عراق در ادامه گفت: مسخره تر اینکه او ملت را به خویشتنداری و آرامش دعوت می‌کند، معلوم نیست چه کسی نگران شده است؟

فتنه خارجی در عراق با حمله به منزل «کاظمی»/پروژه متهم سازی مقاومت

در همین حال، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

وی گفت: نیروهای امنیتی باید زمام امور را در دست گیرند تا وضعیت عراق بهبود یابد. صدر همچنین بر لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق تأکید کرده است.

صدر سو قصد به جان مصطفی الکاظمی را هدف قرار دادن عراق و ملت عراق عنوان کرده است.

از سوی دیگر، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز در سخنانی تأکید کرد که حمله پهپادی به منطقه سبز، صلح و ثبات عراق را به مخاطره می‌اندازد. علیرغم حمله پهپادی انجام شده به نظر می‌رسد که اوضاع امنیتی در منطقه سبز باثبات است. در همین ارتباط، «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که اوضاع امنیتی در منطقه سبز در حال کنترل است و در حال حاضر مشکلی در این منطقه وجود ندارد.

یکی از اهداف اصلی فتنه جدید در عراق که در قالب حمله به منزل الکاظمی بروز پیدا کرد، ناامن‌سازی این کشور استآنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که عراق در حال حاضر با یک پروژه خارجی مواجه است؛ پروژه‌ای که یکی از اهداف اصلی و اساسی آن ایجاد نا امنی و هرج و مرج در این کشور است.

حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی درست مشابه سلسله حملاتی است که گاه و بی گاه منطقه سبز و اماکن دیپلماتیک در این منطقه را هدف قرار می‌دهند. در طول مدت زمان گذشته طرف‌های خارجی و در رأس آنها آمریکایی‌ها به عنوان متهمان ردیف اول حملات به اماکن دیپلماتیک در بغداد معرفی شدند.

بنابراین، اکنون نیز حمله به منزل الکاظمی نمی‌تواند با نقش آفرینی طرف‌های خارجی و دستگاه‌های اطلاعاتی وابسته به آنها بی ارتباط باشد. همانطور که گفته شد، یکی از اهداف اصلی این پروژه نا امن سازی عراق است. البته اظهارنظرهای گروههای عراقی را باید در تحلیل این حادثه مورد تأمل قرارداد که براین باورند کاظمی به دنبال یک نمایش برای افزایش محبوبیت خود و نیز انحراف افکار عمومی از اعتراضات به نتایج انتخابات است. واکنش سریع برخی جریان‌های غربگرا در محکوم کردن حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام نیز جای تأمل دارد و به تردیدها در این باره دامن می‌زند.

فتنه خارجی در عراق با حمله به منزل «کاظمی»/پروژه متهم سازی مقاومت

از جمله دیگر اهداف فتنه در عراق، منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور است. بدیهی است کسانی که در اتاق‌های فکر خارجی تصمیم به اجرای سناریوی حمله پهپادی به منزل الکاظمی گرفتند، به دنبال آن بودند تا اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات را به حاشیه رانده و آن را تحت الشعاع یک حادثه بزرگ‌تر قرار دهند تا مبادا این اعتراضات به نتیجه مطلوب خود برسد.

شاید بتوان گفت که مهمترین هدف از اجرای سناریوی حمله به منزل الکاظمی تلاش برای متهم سازی گروه‌های مقاومت به انجام این حمله بوده استافزون بر این، هدف مهم دیگری که توسط طرف‌های خارجی و مزدوران داخلی آنها از ورای حمله پهپادی به منزل الکاظمی دنبال می‌شود و شاید بتوان از آن به عنوان مهمترین و اصلی ترین هدف یاد کرد، پیاده سازی پروژه متهم سازی گروه‌های مقاومت است. این همان سناریویی است که سال‌ها پیش با ترور از پیش برنامه ریزی شده رفیق الحریری نخست وزیر وقت لبنان، رخ داد و در پی آن، مقاومت به نقش آفرینی در عملیات ترور متهم شد.

ناگفته پیداست که در سناریو و فتنه خارجی حمله به منزل الکاظمی، افزایش فشارها علیه گروه‌های مقاومت عراقی و یا همان «حشد شعبی» در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در طول ماه‌های گذشته حشد شعبی بارها و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده است که هیچگاه امکان دیپلماتیک در منطقه سبز را هدف قرار نداده و نمی‌دهد.

به هر حال، کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که سناریوی حمله به منزل الکاظمی از یک سو تلاش برای ناامن سازی عراق و تحمیل نتایج انتخابات پارلمانی به مردم این کشور است و از سوی دیگر، حربه‌ای برای متهم ساختن مقاومت و افزایش فشارها علیه آن است.

۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 21718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha