بازار سرد زرگران در روزهای داغ طلا!

درحالی سرمایه گذاران این روزها بعد از بورس پول خود را وارد بازار طلا کرده اند که صنعت گران و زرگران این روزها کاسبیشان کساد است و فقط خرید و فروش طلای آب شده یا زیروآلات دسته دوم رونق دارد.

  گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ،این روزها که شاخص بورس اوراق بهادار روند نزولی به خود گرفته سهامدارانی که در طول ۶ ماه گذشته سود نجومی را به جیب زده اند سعی می کنند سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سمت بازارهای دیگر ببرند تا بتوانند در آنجا نیز سودی به جیب بزنند.

براساس بررسی های صورت گرفته بعد از بورس در طول ۱۶ سال گذشته بازار مسکن و خانه رونق داشته و پس از آن بازار طلا و جواهر؛ که البته ناگفته نماند قدرت نقد شوندگی در بازار طلا و جواهر بسیار بیشتر از بازار زمین و مسکن است.

در این گزارش اگرچه قصد داریم وضعیت بازار طلا و جواهر را مورد ارزیابی قراردهیم اما نگاهمان معطوف به صنعت گران و زرگرانی است که با زحمت بسیار یک مصنوع از جنس طلا را تولید و برای فروش عرضه می کنند اما شرایط فعلی بازار به گونه ای است که هم اکنون خریداری برای این زیورآلات نیست یا اینکه افراد بسیار کمی حاضر به خرید این مصنوعات هستند.

روند تورم در سالهای گذشته و از سوی دیگر کاهش شدید ارزش پول ملی در سالهای اخیر در ایران موجب شده است  طلا، سکه و تمامی مصنوعاتی که از این فلز باارزش ساخته می‌شود، نقش سرمایه فردی را در اقتصاد یک خانواده ایفا ‌کند. به‌عبارت دیگر داشتن طلا و مصنوعات آن برای یک خانواده ایرانی بیش از آنکه استفاده زینتی داشته باشد، به‌عنوان یک سرمایه، خریداری و اندوخته می‌شود.

*رونق خرید وفروش طلای آب شده به جای زیورآلات

صنعت طلای ایران قدمتی به اندازه تمدن این سرزمین کهن دارد و نه تنها افرادی خبره و با تجربه در این هنرصنعت پرورش یافته‌اند که عامه مردم نیز با سرمایه‌گذاری در این حوزه خو گرفته‌اند به طوری تا چندی پیش بسیاری از مردم به ویژه بانوان علی‌رغم روی کار آمدن بانک‌ها و سپرده‌گذاری‌های بانکی، باز هم طلا را به عنوان یک اندوخته‌ی مالی مطمئن خریداری و نگهداری می‌کردند.

اما همانطور که گفته شد در سال‌های اخیر تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید عموم مردم جامعه، عملا اجازه استفاده از زیورآلات ساخته‌شده از طلا را به بانوان ایرانی نمی‌دهد.

بنابراین باید گفت اگرچه این روزها بازار طلا رونق گرفته است ولی این سرمایه به سمت زیورآلات نرفته بلکه به سمت خرید سکه، طلای بدون اجرت و یا طلای آب شده رفته است بنابراین علی رغم تفکر مردم زرگران نیز مانند دیگر بخش های تولیدی این روزها حال و روز خوبی ندارند.

محمدجواد حیدری یکی از بنکداران و تولیدکنندگان زیورآلات به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: با خروج پول از بورس این روزها سرمایه گذاران به سمت خرید طلای کم اجرت روی اورده اند زیرا که می خواهند پول خود را بابت ارزش ذاتی طلا پرداخت کنند.

این سازنده زیورآلات ادامه داد: یکی از اتفاقت عجیبی که این روزها در بازار شاهدیم فروش طلای آب شده به مشتریان است که توسط برخی از هم صنفی ها صورت میگیرد که اساسا سازندگان طلا و جواهر اجازه چنین کاری را ندارند و اگر اتحادیه متوجه شود قطعا با آنها برخورد می شود.

حیدری گفت: خرید زیور آلات این روزها رونق ندارد که این مسئله موجب شده است تا کارگاه های سنتی دیگر تمایلی به فعالیت در این زمینه نداشته باشند و کسانی سرپا می ایستند که بتوانند تغییراتی را در تولیدات خود انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه قیمت طلا در جهان بالا رفته و به تبع آن قیمت طلا در ایران نیز که تابعی از انس جهانی و دلار است بالا رفته که این مسئله موجب شده تا مردم به سمت زیورآلات و مصنوعات نروند و یا اگر می خواهند طلا و جواهر زینتی خریداری کنند دنبال اجناس ارزان قیمت هستند.

این سازنده طلا و جواهر تصریح کرد: هم اکنون شرایط تولید طلا در داخل کشور به گونه ای است که می توان همان طرح های گذشته  را تولید کرد اما طلای به کار رفته در آن کمتر از قدیم است تا مشتری بتواند هزینه آن را پرداخت کند.

حیدری خاطرنشان کرد: قیمت مواد اولیه و تجهیزات ساخت طلا به شدت بالا رفته است و این مسئله موجب شده تا خروجی از این صنف بیشتر از ورودی به آن باشد که این موضوع آینده ساخت طلا را به خطر خواهد انداخت.

  *باخرید سکه حباب هم می خرید

امیر  معتمدی یکی دیگر از سازندگان طلا و جواهر به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: خرید سکه به‌جای مصنوعات طلا چند سالی است که میان قشری از جامعه که دارای سرمایه نقدی هستند، رواج پیدا کرده است و متاسفانه سیاستگذاران اقتصادی کشور نیز با اجرای سیاست‌های نادرست، این فرهنگ اشتباه را تشدیدکرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر شهروندان و متقاضیان خرید سکه بدانند که با خرید مصنوعات طلا به‌جای سکه علاوه‌بر استفاده و بهره‌مندی از فواید آن هنگام فروش نیز متضرر نخواهند شد، هرگز تمایلی برای خرید سکه به‌عنوان یک کالاهای سرمایه‌ای نشان نمی‌دهند.

معتمدی تصریح کرد:  در شرایط فعلی و براساس فرمول قیمت گذاری فردی که یک سکه هشت‌گرمی تمام را خریداری می‌کند باید بداند که با احتساب حباب سکه، بیش از یک‌میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی سکه پول پرداخت کرده است،  در حالی که اکنون طلاهای ساخته‌شده با اجرت بسیار کم در بازار و توسط طلاسازان ساخته می‌شود که خریدار می‌تواند با اجرت بسیار کم خریداری کند و هزینه اضافی هم پرداخت نکند.

وی ادامه داد: اگر این روند اصلاح شود چرخ صنعت طلاسازی نیز به گردش در می آید ولی روند نادرست سرمایه گاری در بازار طلا در سال‌های اخیر  موجب شده است  بسیاری از کارگاه‌های طلاسازی تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و صنعت طلاسازی کشور روزبه‌روز تضعیف می‌شود. 

بررسی خبرنگار رادار اقتصاد نشان می دهد در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر در صنعت طلا و جواهر فعالیت می‌کنند و صنعت طلاسازی به‌عنوان یکی از صنایع زودبازده شناخته می‌شود که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری و حمایت دولت از این صنعت، علاوه‌بر اشتغالزایی سالانه ۱۰۰ هزار نفر، می‌توان با صادرات مصنوعات طلا ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد.

 در حال حاضر ظرفیت‌های بالقوه‌ای در صنعت طلاسازی وجود دارد که تنها نیازمند حمایت دولت و توجه ویژه مسئولان است. کشورهایی مانند عراق، امارات متحده عربی، هندوستان، لیبی و به‌طور کلی کشورهای آسیای مرکزی طلای ساخته‌شده ایرانی را بیشتر از طلای ساخت ترکیه می‌پسندند.

*صنعت طلای ایران نمی تواند با هند وچین و ترکیه رقابت کند

آیت محمد ولی"، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در خصوص وضعیت صنعت طلاسازی کشور می گوید: صنعت طلا و جواهر ایران با توجه به قدمت بالایی که دارد، اگر مورد حمایت قرار می‌گرفت، می توانست طی ۱۰ سال، برای ۵۰۰ هزار نیروی کار اشتغال‌زایی کند.

او با اشاره به امکان بالای ارزآوری و صادرات این صنعت افزود: گردش مالی طلا و جواهر در دنیا  ۱۶۰۰ میلیارد دلار است که اگر حداقل ۱درصد آن هم به ایران تعلق می‌گرفت، ۱۶ میلیارد دلار ارز را وارد کشور می‌کرد.

این کارشناس و فعال بازار طلا و جواهر ادامه داد: استفاده کامل از ظرفیت‌های صنعت طلا و جواهر نیازمند حمایت متولیان امر در حوزه تولید و صادرات است و بی‌توجهی ۲۰ ساله باعث شده، ایران از میدان رقابت با رقبای قدری مثل ترکیه، هند، چین و ... عقب بماند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر، قدمت صنعت طلای ایران در کنار استفاده از تکنولوژی روز، این صنعت را قابل رقابت کرده اما نیازمند حمایت در حوزه قوانین تولید و صادرات است تا بتواند در بازار رقابتی دوام بیاورد.

وی افزود: بسیاری از صنایع از تسهیلاتی با سود یک رقمی استفاده می‌کنند اما صنعت طلا سود ۳ رقمی برای تسهیلات می‌پردازد و از حمایت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، عوارض بی‌بهره است که در این شرایط باید مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 2171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha