حمـــایت دولــــت در این مقطع لازم بـــود/تـــداوم سبــزپــوشی بازار سهـام منـــوط به ایــــجـــاد تغییـــــرات بـــــــزرگـــی در ساختارهاست/ نبود شفافیت بازار را نزولی می‌کنــد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سیاست‌گذاری‌ها صرفا بر اساس حمایت‌های موقت و مقطعی پیش برود و هیچگونه شفاف سازی در بحث قیمت‌ها و دیگر ابهامات شکل نگیرد، طبیعتا روند صعودی بازار سهام دوام پیدا نمی‌کند و مجددا با اوضاع سابق رو به رو می‌شویم چراکه منابع محدود بوده و از یک قسمتی به بعد دولت هم توان حمایت را ندارد.بنابراین در کنار اقدامات فوری و عاجل کوتاه مدت باید سیاست‌گذاری‌های اصولی و پایداری نیز اعمال شود.

محسن تارتار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در ماه‌های گذشته روند نزولی شدیدی را تجربه کرد و این موضوع باعث نارضایتی سرمایه گذاران شد. در همین بین بخش عمده‌ای از سهامداران از بازگشت بازار به روند صعودی نا امید شدند و همین موضوع باعث شد تا مدت و شدت این ریزش بیشتر شود.

تارتار اضافه کرد: با شرایط به بار آمده و سابقه ریزش شدید بازار سهام از مرداد ماه در سال گذشته، دولت فشار و هجمه‌ای را از سوی سرمایه گذاران متحمل بود و نیاز به دخالت آن در متعادل سازی بازار احساس می‌شد. خوشبختانه حمایت‌های دولت و متولیان بازار سرمایه تاکنون نتیجه‌بخش بوده و طی هفته سپری شده شاهد سبزپوشی بازار سهام شدیم.

وی تشریح کرد: در این میان عده‌ای گمان می‌کنند که هرگونه حمایت و یا به اصلاح دخالتی اشتباه است، در صورتی که این فرض برای تمام شرایط حاکم نیست.  در حالت عادی بازار هرگونه دخالت دولت باعث بدتر شدن بازار می‌شود و نباید به اصلاح بازار را دستکاری کند اما در شرایط خاص همانند وضعیتی که در چند هفته اخیر با آن مواجه بودیم، دخالت دولت نه تنها بد تلقی نبود بلکه نیاز هم بوده است. دولت با این حمایت به سهامداران اطمینان خاطر می‌دهد که بازار سرمایه به حال خود رها نشده و در شرایط ویژه به عنوان حافظ منافع ملت وارد عمل می‌شود.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ در شرایط عادی روند سهام بر اساس سودسازی فعلی شرکت‌ها و چشم‌انداز آینده آنها شکل گرفته و قیمت و ارزش آن تعیین می‌شود اما در حالت هفته‌های گذشته چنین وضعیتی را نداشتیم و به عبارتی تمام نمادها همزمان باهم صف فروش می شدند. این موضوع به خودی خود حاکی از خروج بازار از حالت تحلیلی و منطقی بود و نشان می‌داد که بازار متلاطم بوده و سهامداران رفتارهای توده‌وار و هیجانی دارند.

تارتار در تکمیل سخنان خود افزود: در چنین وضعیتی نیاز به ورود دولت بود تا با حمایت خود بازار را به سمت شرایط منطقی هدایت کند. البته تنها این حمایت کفایت نمی‌کند و برای اینکه روند صعودی بازار سهام که در این هفته شاهد بودیم در آینده تداوم پیدا کند، نیازمند تغیرات بزرگی در ساختارهای بازار هستیم که از مهمترین آن می‌توان به رفع ابهامات موجود در بازار اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که بازار با ابهامات متعددی رو به روست نمی‌توانیم انتظار ورود پول سهامداران حقیقی باشیم؛ گفت: رفع ابهامات موجود در اقتصاد کلان و مسائل متعدد بازار سرمایه، مهمترین اقدامی بوده که برای تداوم روند صعودی بازار و ایجاد جوی مثبت نیاز است. از جمله این ابهامات می‌توان به بحث قیمت گذاری دستوری اشاره کرد که بازار سهام را با چالش‌های متعددی رو به رو کرده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مدل تعیین نرخ و قیمت گذاری‌ها یکی از ابهامات و ریسک‌های بازار به حساب می‌آید. در حال حاضر مشخص نیست که در آینده قیمت‌ گذاری فلزات به چه شکلی خواهد بود و یا شفافیتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها وجود ندارد و اینکه در آینده چه نرخی را برای آن در نظر گرفته می‌شود، مبهم است. از طرفی دائما با اخبار متنوعی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری و دیگر قوانین مربوط به آن مواجه می‌شویم که این امر مطلوبی نیست و باید قوانین با ثباتی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: به بیان دیگر باید در کنار اصول و ساختار کلی بازار سرمایه، قواعد مشخصی نیز برای فلزات، پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها و دیگر مسائل مربوط به آن در نظر گرفته شود. بر طرف کردن موانع موجود امری ضروری برای توسعه بازار سهام بوده و بدون توجه به این اهم نمی‌توان انتظار بازاری پویا را داشته باشیم.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ با ایجاد ساختاری مدون و برطرف سازی ابهامات، بازار در طولانی مدت روند منطقی خود را حفظ می‌کند و به رشدی پایدار و معقول دست پیدا خواهد کرد و در چنین حالتی پول پرقدرت جذب بازار سهام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر سیاست‌گذاری‌ها صرفا بر اساس حمایت‌های موقت و مقطعی پیش برود و هیچگونه شفاف سازی در بحث قیمت‌ها و دیگر ابهامات شکل نگیرد، طبیعتا روند صعودی بازار سهام دوام پیدا نمی‌کند و مجددا با اوضاع سابق رو به رو می‌شویم چراکه منابع محدود بوده و از یک قسمتی به بعد دولت هم توان حمایت را ندارد؛ بنابراین در کنار اقدامات فوری و عاجل کوتاه مدت باید سیاست‌گذاری‌های اصولی و پایداری نیز اعمال شود. به طور کلی تصمیم دولت و سیاست‌گذاری‌های آن می‌توان نقش سرنوشت‌سازی در آینده بازار سهام داشته باشد.

تارتار گفت: اگر نرخ دلار افزایش پیدا کند و قیمت‌های جهانی ریزشی که در یک الی دو هفته اخیر داشته را جبران کند و همچنین قواعد مشخصی در خصوص خرید و فروش سهامداران حقوقی، بازارگردان‌ها ایجاد شود و شفافیت بیشتری درمورد قیمت گذاری ها به وجود بیاید، می‌توانیم انتظار روند صعودی بلد مدت را برای بازار سرمایه داشته باشیم.

۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 21631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha