حل مشکل بورس در گرو سه اقدام/ تکلیف سود سپرده‌های بانکی روشن شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‎رسد سهامداران عمده هیچ انگیزه‌ای برای سهامداری ندارند و همین امر سبب شده است با عرضه بیش از حد سهام، وضعیت بازار را به هم بریزند .

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی صفاری، در کلاب‌هاوس خبرانلاین با این موضوع که مگر قرار نبود مشکل بورس سه روزه حل شود، گفت: عرضه سهام از سوی سهامداران عمده از یک سو و صحبت‌هایی که درباره ضرورت قیمت‌گذاری دستوری از سوی وزیر صمت و دیگر مقامات صورت می‌گرفت از سوی دیگر نوعی بلاتکلیفی را بر بازار سرمایه حاکم کرده بود و سبب شد دو هفته بسیار سخت بر این بازار و سهامداران آن بگذرد.
وی با اشاره به اینکه مشخص نبودن مساله مذاکرات نیز عامل سیاسی مهم دیگر بود که این بلاتکلیفی را تشدید می‌کرد، ادامه داد: سیگنال‌ها نشان می‌دهد کم کم در حال نزدیک شدن به نوعی ثبات هستیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد دستور آقای رییسی به وزیر اقتصاد هستیم مبنی بر محدود شدن فروش اوراق که این اتفاق بسیار مهمی است.

 وی تاکید کرد: مقرر شده است ۳ تا ۵ درصد سپرده‌های بانکی اوراق فروخته شود، به عبارت دیگر مانند تمام  کشورها، حجم  اوراق باید ۳۰ درصد و حجم سپرده‌ها ۷۰ درصد باشد.  
صفاری با اشاره به اینکه با این تصمیم هلدینگها، فروش اوراق را از دستور کار خارج کردند. از سوی دیگر زمزمه‌هایی درباره آزادسازی قیمت خودرو و حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز روند این بازار را تغییر می دهد.

بورس

اقتصاد دولتی بورس دولتی دارد

 صفاری مشکل بورس را فراتر از مساله بورس دانست و گفت: برای حل مشکل بازار سرمایه باید مشکلات کلان اقتصاد را حل کرد . به عبارت دیگر وقتی اقتصاد دولتی است، بورس هم طبیعتا دولتی می شود و هر تصمیمی بر وضعیت شاخص تاثیر می‌گذارد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر سهم بازار آزاد در ایران ۱۰ درصد از کل بازارها است. پس می بینیم که این آمیختگی بسیار بالاست و در نتیجه وقتی شرایط اقتصادی دولتی به واسطه تحریم و ... مناسب نیست، بورس هم از شرایط مساعی برخوردار نخواهد بود .وی با اشاره به اینکه مشکلات بورس کاملا مشخص است ، به مواردی اشاره کرد که می تواند بورس را از وضعیت فعلی نجات دهد، گفت: متاسفانه برخی از بازارگردانها با معاملات الگوریتمی، ضربه‌های هنگفت به سهامداران زدند. خیلی از شرکتها، ۲۰ درصد بازار آزاد داشتند اما در ماه‌های گذشته ۱۰۰ درصد سهام معامله کرده اند، اتفاقا این بازارگردان‌ها شناخته شده هستند و باید با آنها برخورد شود . در ضمن لازم است هر چه سریع‌تر با افزایش سرمایه‌هایی که در سازمان بورس معطل مانده و موافقت نشده ، سریعا موافقت شود. در عین حال مهمترین نکته این است که دخالت در بازار باید کاهش یابد تا شاهد مثبت شدن و با ثبات شدن بازار سرمایه باشیم.

هشدار نسبت به طغیان بهمن نقدینگی

صفاری در بخش دیگری از سخنان خود به حجم عظیم نقدینگی در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: نقدینگی موجود در بازار باعث نهادینه شدن تورم شده است. این نقدینگی به هر بازاری بزند، آن را ویران خواهد کرد از این رو بهترین اقدام ایجاد شرایطی برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه است.
 وی پیش بینی کرد تا پایان سال بیشترین بازدهی در میان بازارها از آن بازار سرمایه باشد.به گفته وی اگر نقدینگی جذب شده در بازار اوراق، مدیریت شود، بازارسرمایه بی تردید مثبت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بورس هنوز زنده است، تاکید کرد: قرار نیست نرخ سپرده‌های بانکی افزایش یابد و در نتیجه همین مساله سبب شده است که ورود سرمایه به این بازار توجیه پذیر باشد از سوی دیگر چشم انداز آتی دلار مثبت نیست چرا که از یک سو میزان ورودی ارز طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی سه برابر شده و از سوی دیگر با نتیجه رسیدن مذکرات، دلار امکان رشد را از دست خواهد داد.

۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 21627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha