چند عامل مهم که شاخص بورس را تهدید می‌کند

کارشناسان بازار سرمایه علاوه بر آنکه افت قیمت ارز و کسری بودجه را جزو عوامل مهم افت شاخص بورس ارزیابی کردند دلایل مهم دیگری را هم برای ریزش شاخص بیان کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام با رشد شاخص بورس آغاز به کار کرده است. شاخص در نیمه اول معاملات با رشد شش هزار  واحدی در محدوده یک میلیون و  ۳۶۱ هزار واحد قرار گرفته است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر مثبت ریزش شاخص در سال گذشته گفت: سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه با وجود سود و زیانی که برخی از فعالان تجربه کردند، آموزه‌های ارزشمندی را نیز در برداشت که سیر تکاملی توسعه و تعالی فرهنگ بازار سرمایه و تعمیق آن را سرعت و قوت بیشتری داد.

وی با اشاره به ریزش شاخص در هفته‌های گذشته گفت: با در نظر گرفتن شاخص کل بورس در ابتدای سال ۱۴۰۰، تا پایان تیر روندی ثابت و بازدهی نزدیک به صفر داشت  و در مرداد ماه به بازدهی ۱۶ درصد رسید ولی تا ۱۰ آبان شاخص در مدار ۴ درصد بازدهی تنزل کرد و این در حالی است که در این بین برخی از صنایع و شرکت‌ها در بورس و فرابورس بیش از ۵۰ درصد بازدهی مثبت یا منفی داشتند.

آقابزرگی ادامه داد: چند عامل مهم روزهای آینده در روند بازار موثر هستند مثل عرضه‌های حجیم اوراق بدهی در بازار سرمایه که به دلیل جبران بخشی از کسری بودجه دولت صورت می‌گیرد، نرخ اوراق بدهی که روندی افزایشی تا ۲۲ درصد دارد و در آخر افزایش نرخ بهره بین بانکی تا آستانه ۲۰ درصد که می‌توانند روند بازار را از وضعیت فعلی هم بدتر کنند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: عرضه‌های بلوکی سهام عدالت هم می‌تواند در ایجاد صف فروش در بازار موثر عمل کنند. همچنین چشم‌انداز توافقات هسته‌ای و حصول نتیجه در مذاکرات برجام و احتمال کاهش نرخ ارز هم تهدیدهای دیگری هستند که برای بازار سرمایه وجود دارد.

آقابزرگی می‌گوید یکی از دلایلی که بازار سهام از آن تاثیر گرفته است افت تولید ناخالص ملی کشور است که از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸  به ۱۹۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است و در این میان  افزایش حجم نقدینگی در همین بازه زمانی به میزان ۱۵۰ درصد رسیده است.

این کارشناس بازار همچنین گفت:گمانه‌هایی از اعمال سیاست کنترل قیمت محصولات شرکت‌ها و صنایع در راستای کنترل تورم شکل گرفته است که با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ همتی در اقتصاد کشور احتمال افت شاخص بورس وجود دارد.

آقابزرگی می‌گوید، مقایسه روند بازدهی بورس در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که پس از یک دوره صعود شارپی، روند شاخص در سال بعد راکد و یا منفی بوده است.

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 21524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha