ارزش معاملات ارز دیجیتال در ایران از بورس بیشتر شد!

ارزش معاملات بورس ایران در چهار هفته پیش بین ۳/۴ تا ۳/۷ هزار میلیارد تومان نوسان داشته و این درحالیست که مدیرعامل بیتستان ادعا می‌کند تراکنش روزانه رمزارزها حدود ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  تجارت‌نیوز، ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری محبوب در میان ایرانی‌ها است و برآوردها نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کردند. مدیر اجرایی یک صرافی ادعا می‌کند که اکثر سرمایه‌گذاران رمزارزها در ایران صرافی‌های محلی را ترجیح می‌دهند.

با اینکه معامله رمزارزها در ایران قانونی نیست و دولت هم موضع خود در مقابل این موضوع را مشخص نکرده اما به گفته حامد میرزایی، مدیرعامل بیتستان ۷ تا ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند. قبلا هم اتاق بازرگانی ایران در تحقیقی تعداد فعالان بازار رمزارزها را ۱۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

میرزایی گفته است تراکنش روزانه ایرانی‌ها در بازار رمزارزها چیزی حدود ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۱۸۱ میلیون دلار است و ۸۸ درصد این تراکنش در صرافی‌های داخلی انجام می‌شود.

میرزایی در یک نشست ادعا کرد مبلغ تراکنش ارز دیجیتال از مجموع معاملات بازار سرمایه در ایران بیشتر است.

اظهارات میرزایی از آنجا قابل توجه است که مقامات ایرانی در اوایل سال جاری نگرانی خود را در مورد جذب سرمایه به رمزارز ابراز کردند.

ارزش معاملات بورس ایران در زمان نوشتن این گزارش حدود ۳/۴ هزار میلیارد تومان است و ارزش معاملات رمزارزها در ایران بعد از ریزش سنگین بورس و کاهش اعتماد عمومی از بورس پیشی گرفته است.

ریزش بورس عامل رونق رمزارزها؟

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها از زمان ریزش بورس شدت گرفت و حتی صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی به سواستفاده از نوسان بازار سهام متهم شدند.

به گفته روابط عمومی صرافی نوبیتکس سیل سرمایه‌گذاران به قدری شدت گرفت که این صرافی مجبور شد مدتی احراز هویت خود را متوقف کند تا بتواند زیرساخت خود را گسترش دهد.

بانک مرکزی ایران اما به شهروندان توصیه کرده در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنند و عواقب این سرمایه‌گذاری به عهده خود فرد است.

حتی رئیس مجلس از سازمان امور مالیاتی خواست تا مشخصات صاحبان صرافی‌های ارز دیجیتال را تهیه کند و به مجلس ارائه دهد. محمدباقر قالیباف در این رابطه گفت: ممنوعیت معامله رمزارزها کافی نیست و باید بانک مرکزی مقررات دقیقی در این رابطه تدوین کند.

شرکت‌های فین‌تک ایرانی امسال با تلاش‌های دولت در محدود کردن فعالیت صرافی‌های کریپتو مخالفت کردند و در ادامه بانک مرکزی به صرافی‌ها و شرکت‌های استخراج اجازه داد تا از ارزهای دیجیتال استخراج شده برای پرداخت هزینه‌های واردات استفاده کنند.

استارتاپ‌ها عقیده دارند فعالیت در بازار رمزارزها غیرقانونی نیست و برای کشور ما در شرایط تحریم مفید هم هست.

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 21518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha