کدام بانکها ریسک نقدینگی بالاتری دارند؟+جدول

مصارف مشاع به بیان ساده یعنی منابعی که بانک و سپرده گذار تجمیع کرده اند را بانک در چه راه هایی مصرف می کند.(اقلام سمت ترازنامه که سپرده گذاران در سود ناشی از بکارگیری آنها شریکند) کلمه ی مشاع نیز از نقش وکالت بانک در هدایت منابع سپرده گذاران ذیل بانکداری اسلامی گرفته شده است

                                                        

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امیررضا طاهری; یکی از اقلام کلیدی در ترازنامه بانکها اقلام مصارف مشاع است که نشانگر وضعیت بانکها از حیث ریسک نقدینگی می باشد.اقلام مصارف مشاع در بانک ها شامل موارد زیر می باشد :۱- خالص مصارف مربوط به تسهیلات و مطالبات ۲- خالص مصارف مربوط به سپرده گذاری نزد بانک ها ۳- خالص مصارف مربوط به سرمایه گذاری ها در سهام و سایر اوراق بهادار

مصارف مشاع به بیان ساده تر یعنی منابعی که بانک و سپرده گذار تجمیع کرده اند را بانک در چه راه هایی مصرف می کند.(اقلام سمت ترازنامه که سپرده گذاران در سود ناشی از بکارگیری آنها شریکند) کلمه ی مشاع نیز از نقش وکالت بانک در هدایت منابع سپرده گذاران ذیل بانکداری اسلامی گرفته شده است.

سپرده های سرمایه گذاری پس از کسر سپرده قانونی را منابع آزاد سپرده های سرمایه گذاری می نامند که در اختیار بانک قرار می گیرد تا آن را به سمت راست ترازنامه انتقال دهد. جمع منابع آزاد سپرده گذاران و بانک برابر با مصارف مشاع می باشد. سهم یک بانک از مصارف مشاع می تواند پیامد های خاصی را به دنبال داشته باشد :

۱- زمانی که سهم بانک از مصارف مشاع افزایش می یابد، بهای تمام شده پول به جهت نیاز کمتر بانک به دریافت سپرده ها با نرخ بالاتر کاهش می یابد.

۲- افزایش این نرخ نشان از کاهش ریسک نقدینگی یک بانک دارد زیرا طی سالیان گذشته روند سودآوری را دنبال کرده اند.

۳- سهم یک بانک زمانی صفر می شود که نه تنها منابعی از طرف خود بانک با منابع آزاد سپرده گذاران تجمیع نشده که بخشی از آن صرف زیان های گذشته فرایند های بانک  می شود.

نسبت هایی که در جدول زیر نشان داده شده است لزوما دلیلی بر عملکرد خوب یا بد یک بانک نیست زیرا ممکن است یک بانک جهت گسترده کردن فعالیت های خود یا رقابت بیشتر با دیگر بانک ها نیاز به نقدینگی حتی با هزینه بالاتر از نرخ معمول داشته باشد و در کوتاه مدت سودآوری ویژه ای را مدنظر قرار ندهد.

پست بانک و بانک خاورمیانه بیشترین سهم و بانک دی و پارسیان بدترین عملکرد در سهم خود از مصارف مشاع داشته اند. (این اطلاعات مربوط به دوازده ماهه ۹۸ می باشد)

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 2151

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha