آمادگی نصر تهران در طراحی پروژه‌های هوشمندسازی شهری

نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دیدار با عضو شورای شهر، پیشنهاداتی در زمینه‌ی همکاری‌های مشترک و رفع برخی از مشکلات اعضای صنف فاوا مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای استان تهران، در این دیدار حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره‌ی‌ نصر تهران ضمن معرفی این سازمان گفت: مهم‌ترین کار نصر تهران، مشاوره به اعضا ضمن حفظ امانت است. در این سازمان ۲۲ کمیسیون تخصصی داریم و در هر یک از آنها نخبگان هر حوزه حضور دارند.

او تعریف پروژه‌های جدید برای هوشمندسازی شهر و اجرایی کردن آنها را مهم‌ترین اقدامات مشترک بالقوه با شورای شهر تهران خواند و افزود: انجام چنین پروژه‌هایی نیازمند سرمایه‌گذاری است و بخش خصوصی در صورت بازگشت سرمایه‌ی مادی برای خود و سرمایه‌ی معنوی برای شهر در آنها ورود خواهد کرد.

رئیس نصر تهران ادامه داد: با توجه به تجربه و سابقه‌ی تخصص بخش خصوصی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌تواند به‌ عنوان مشاوری امین در طراحی پروژه‌های هوشمندسازی شهر، شورای شهر تهران را همیاری کند.

اسلامی همچنین به فراخوان نصر تهران برای دعوت از متخصصان حوزه‌ی فاوا در زمان انتخابات شورای شهر اشاره کرد و افزود: حوزه‌ی فاوا و فناوری‌های نوظهور حوزه‌ای است که باید در بالاترین حوزه‌های شورای شهر و شهرداری لحاظ شود.

او گفت: برای توسعه‌ی شهر هوشمند نیازمند فناوری هستیم و در این زمینه باید نگاهی عمل‌گرایانه و پیش‌برنده داشته باشیم.

ضرورت رگولاتوری شهر هوشمند

در ادامه‌ی این نشست، علیرضا کشاورز جمشیدیان دبیر نصر تهران با اشاره به سازمان‌های نصر استانی گفت: ماهیت صنف فاوا به گونه‌ای است که اغلب اقدامات این حوزه در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انجام می‌شود.

او ادامه داد: اقدامات شهرداری و شواری شهر دیگر به عمران شهری منتهی نمی‌شود. برای پروژه‌ی هوشمندسازی شهر از موضوع ترافیک گرفته تا امنیت، نیازمند رگولاتوری شهر هوشمند هستیم و در این زمینه علاوه بر دانش خوبی که در نصر تهران وجود دارد، تیم حقوقی کارآمدی نیز داریم.

کشاورز جمشیدیان همچنین با اشاره به چالش‌های موازی که ممکن است با سازمان‌هایی از جمله شهرداری، وزارت کشور و نیروی انتظامی به وجود بیاید، بیان کرد: به عنوان مثال اتحادیه‌ی فناوران شهر تهران با استناد به قانون اصناف از طریق پلیس اماکن برای اعضای نصر اخطاریه‌ی پلمپ می‌فرستد و امیدواریم این موضوع با همکاری شما و تهمیداتی که در این زمینه می‌اندیشید، مرتفع شود.

زمینه‌های همکاری رسته‌ی خدمات فناوری اطلاعات

محمدرضا قلعه‌نوی، عضو هیأت مدیره‌ی نصر تهران نیز در سخنانی با اشاره به سیاست هیأت مدیره‌ی دوره‌ی ششم مبنی بر نزدیک‌تر کردن بدنه‌ی صنف با هیأت مدیره توضیحاتی در زمینه‌ی ایجاد سه رسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار، سخت افزار و ارتباطات و خدمات فناوری اطلاعات ارائه کرد.

رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات با اشاره به ۹ کمیسیون زیر مجموعه‌ی این رسته گفت: در حوزه‌ی مشاوران، خدمات ابری و زیرساخت‌ها، سرویس‌های امنیت در فضای تبادل اطلاعات و همچنین در زمینه‌ی خدمات حمل و نقل، پسماند و سایر زیر مجموعه‌های شهرداری می‌توانیم ورود کنیم و خدماتی ارائه دهیم.

او نیز ضمن اشاره به موضوع هوشمندسازی شهر، به موضوع کلان داده‌ها و هوش مصنوعی در پیشبرد خدمات نوین شهری در کمیسیون‌های مربوطه اشاره کرد و افزود: نصر تهران این قابلیت را دارد که در زمینه‌ی فناوری‌های مالی نیز متخصصان توانمندی را معرفی کند.

پیشنهاد تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات

در بخش دیگری از این نشست، مجید اورعی، عضو دیگر هیأت مدیره‌ی نصر تهران با طرح موضوع مشارکت بیشتر دو نهاد، گفت: پس از مجلس شورای اسلامی، شورای شهر وظیفه‌ی قانون‌گذاری و سازمان نصر وظیفه‌ی ساماندهی فعالان حوزه‌ی فاوا را به‌عهده دارد. شهرداری تهران نیز خدمات حوزه‌ی فاوا را از اعضای نصر تهران دریافت می‌کند.

او پیشنهاد تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات در شورای شهر را مطرح کرد و افزود: با توجه به اینکه امروزه توسعه‌ی رفاه مردم بدون فناوری ممکن نیست خوب است که کمیسیون فناوری اطلاعات در شورا شکل بگیرد و در این کمیسیون به منظور حفظ تعامل پایدار، کرسی‌های مشترکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران داشته باشیم.

رئیس رسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار نصر تهران ادامه داد: فناوری به قدری با نوآوری گره خورده است که به صورت مرتب نیازمند به‌روز رسانی است.

او با بیان اینکه سازمان نصر تهران این قابلیت را دارد که به‌عنوان بازوی کارشناسی و مشورتی شورای شهر عمل کند، افزود: به‌عنوان مثال چندی پیش، پیش‌نویس طرح تحول و برنامه‌ی ملی هویت فضای مجازی توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انجام شد. تدوین اسناد رگولاتوری دولتی توسط یک سازمان صنفی و پیشنهاد آن به دولت برای نخستین بود که انجام می‌شد و پس از تصویب، به کل کشور ابلاغ خواهد شد.

اورعی ادامه داد: طبیعتا با کمک و همراهی اعضای شورای شهر تهران، می‌توانیم اقدامات مشابهی را توسط دو مجموعه انجام دهیم.

توسعه‌ی فناوری؛ تسهیلگری و شفافیت

احسان زرین‌بخش، عضو دیگر هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با بیان اینکه امروزه فناوری با زندگی مردم عجین شده‌ است، گفت: هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد از جمله هک شدن پمپ بنزین‌ها در روزهای گذشته، وجهی از آن به تکنولوژی بازمی‌گردد. ضمن اینکه تمام پروژه‌های حوزه‌ی فاوا توسط صنف انجام می‌شود.

او همچنین به برخی از مشکلات اعضای صنف فاوا اشاره کرد و افزود: برخی از تجهیزاتی که به حوزه‌ی فناوری اطلاعات مربوط است، به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ی آنها از پس از انقلاب تحریم است و ربطی هم به برجام ندارد.

زرین‌بخش ادامه داد: در این وضعیت بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تجهیزات زیرساختی را وارد کنند و به دلیل مشکلات ارزی با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شوند. مهم‌تر اینکه ما بسیار دیر متوجه می‌شویم که عدم ورود و تأمین این تجهیزات چه آسیبی به ما می‌زند.

عضو هیأت مدیره‌ی نصر تهران تأکید کرد: هرچه فناوری اطلاعات بیشتر با زندگی مردم عجین شود، هم تسهیلگری اتفاق می‌افتد و هم شفافیتی که مد نظر شورای شهر تهران است. در این شرایط است که مردم هم می‌توانند زندگی بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشند.

انجام پروژه‌ها نیازمند مستندسازی است

در انتهای این نشست، احمد صادقی عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: پیشنهادات مختلفی مطرح شد اما برای اجرای هر یک از آنها انجام اقدامات زیربنایی نیاز است.

او ادامه داد: صنف فاوا زمانی که با نهادهای حاکمیتی وارد مذاکره می‌شود، باید بتواند آنها را به چالش بکشد و این مسئله نیازمند مستند سازی بسیاری از موضوعات است. چرا که در غیر این صورت پروژه‌ها با علایق و سلایق مدیریتی مختلف انجام خواهد شد.

رئیس کمیته‌ی شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به سازمان فناوری شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر این سازمان به نوعی رقیب استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه‌ی فناوری شده است و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

در نهایت توافق شد پوروپوزال برخی از پیشنهادات طرح شده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به صورت مستند تهیه شود تا از این طریق زمینه‌ی اقدامات مشترک میان دو نهاد فراهم شود.

۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 21479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha