چرا شاخص بورس منفی شد؟ | بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند!

شاخص بورس امروز افت زیادی را تجربه کرد و به نظر می رسد ریزش های اخیری که در بازار آغاز شده است، تمامی ندارد. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار،‌انتظار داشتند با تغییر دولت و حمایت مسئولان از بورس‌،‌ بازار روزهای بهتری را در نیمه دوم سال جاری تجربه کند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، امروز شاخص بورس بیش از ۳۲ هزار واحد،‌ افت کرد و به این ترتب شاخص به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نزدیک تر شد. در عین حال ریزش بیش از ۹ هزار واحدی شاخص کل (هم وزن)  نیز از وضعیت نامطلوب اکثر نمادها در بورس اوراق بهادار حکایت دارد.  

شاخص بورس امروز افت زیادی را تجربه کرد و به نظر می رسد ریزش های اخیری که در بازار آغاز شده است، تمامی ندارد. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار،‌انتظار داشتند با تغییر دولت و حمایت مسئولان از این بورس‌،‌ بازار روزهای بهتری را در نیمه دوم سال جاری تجربه کند.

ابهام در وضعیت اقتصادی کشور که بسیاری آن را ناشی از وضعیت مبهم احیای برجام می‌دانند یکی از عواملی است که موجب بی اعتمادی به بازار سرمایه شده است. در عین حال به نظر می رسد مردم دیگر نمی توانند به راحتی به بازاری که چندی قبل،‌ موجب از بین رفتن سرمایه آنها شده است، اعتماد کنند و برخی از اقدامات از جمله معاملات گسترده اوراق دولتی نیز براین وضعیت دامن می زند. 

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه درباره علت منفی شدن شاخص کل بورس گفت: گر بخواهیم دلایل اصلی وضعت فعلی بازار را تشریح کنیم دو دلیل کمبود نقدینگی و بی‌اعتمادی از عوامل عمده در جا زدن بازار هستند.

خبری‌زاد با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه ادامه داد: بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند و یکی از دلایل اصلی آن روند استفاده دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان یک بنگاه تامین مالی است. انتشار و فروش اوراق دولتی در شهریور ماه، کاملا بازار سرمایه را خالی از پول کرده و در کنار آن عرضه‌های اولیه صورت گرفته و پذیره‌نویسی‌های اخیر ، ضربه نهایی را بر پیکر بی‌جان بازار وارد کرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری به تجارت نیوز گفت: همین اتفاقات و ادامه‌دار بودن روند منفی بازار باعث بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران حقیقی و خروج پول توسط این افراد از بازار با وجود ارزنده شدن اکثریت نمادها در روزهای اخیر است.

خبری‌زاد در این باره افزود: تغییرات رخ داده شده در نرخ بهره اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه و تغییرات در نرخ بهره بین‌بانکی نیز در ادامه سیاست‌های قبلی دولت بوده که کار را از نظر روانی برای بازار بدتر از قبل کرده است. وضعیت این روزهای بازار نشان می‌دهد، دولتمردان بعد از انتخابات کاملا بازار سرمایه را به حال خود رها کرده اند و بازار سرمایه از اولویت آنها خارج شده است.

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 21447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha