P/E  تاریخی بازار؛ فرصت خرید برای صبوران

در حال حاضر بازار از نظر قیمتی در شرایط مناسب و معقولی است و به نظر می‌رسد کلیت بازار و نه همه سهم‌ها برای خرید مناسب باشند، به شرط اینکه با سیاست­گذاری صحیح در بازار سرمایه اعتماد به خریداران برگردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ عباس گُمار مدیر ارزش گذاری تامین سرمایه «نوین» گفت: اگر بخواهیم از منظر سودآوری و مقایسه آن با ارزش بازار شرکت‌­ها به این موضوع بنگریم، در حال حاضر بازارسرمایه از نظر ویژگی P/E  تاریخی در حدود عدد ۶ تا ۷ مرتبه قرار دارد؛ موضوعی که نشان دهنده منصفانه بودن قیمت‌ها در بازار است. در این میان P/E برخی سهم ها حتی کمتر از این رقم است که به لحاظ قیمتی بسیار جذابیت دارند. صنایع فولاد، پتروشیمی و فلزات اساسی از مهمترین گروه‌ها با این ویژگی هستند.

گمار در بررسی ارزش روز بازار و مقایسه آن باخالص ارزش روز دارایی‌های آن بیان کرد: برخلاف شش ماهه منتهی به مرداد ۱۳۹۹ در می‌یابیم که نسبت ارزش بازار بسیاری از شرکت‌ها به خالص ارزش روز دارایی‌ها نیز در محدوده منطقی قرار دارد (به استثناء برخی از شرکت‌های کوچک).

تفاوت بین قیمت و ارزش سهم

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: البته توجه داشته باشید که بین قیمت و ارزش، تفاوت وجود دارد. به این معنی که قیمت به عرضه و تقاضای موجود در بازار باز می‌گردد، اما ارزش سهم به تحلیل بنیادین در خصوص دارایی‌ها، ترازنامه و سود و زیان شرکت و مسایلی از این قبیل مرتبط است؛ البته که به طور طبیعی و بعد از مدتی این دو به یکدیگر همگرایی داشته و نزدیک می‌شوند. این موضوع ضرورت اعتمادسازی در بازار با اتخاذ سیاست‌­های صحیح را آشکار می­‌کند.

عباس گمار اظهار کرد: در نگاه به ریسک سودآوری برای شرکت‌ها در سال‌های آتی باید در نظر داشت که شرایط برجام تاثیر زیادی در این خصوص دارد، به طوری که به نظر می رسد اکنون بازار در حالت ابهام به سر می برد و در انتظار نتیجه مذاکرات است؛ اما صرف نظر از برجام و سمت و سوی مذاکرات، صنایعی چون فلزات اساسی و پتروشیمی و حتی برخی شرکت­‌های IT محور همچنان با قیمت‌های جذاب و منطقی رو به رو هستند.

سیاست­گذاری صحیح در بازار سرمایه و کاهش ریسک سیستماتیک با احیای برجام

وی شرایط کنونی بازار را ناشی از ابهام در سیاست­گذاری در بازار و سایه شرایط تحریم و مذاکرات برجام بر بازار عنوان کرد و گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود بر جذابیت برخی صنایع افزوده می‌شود و فروش مقداری صنایعی چون خودرو و بانک‌­های تجاری افزایش می یابد و همچنین هزینه مبادلات این صنایع نیز کاهش یابد که هر دو  به افزایش سودآوری در شرکت­‌ها می انجامد.  

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: با رفع برجام ریسک سیستماتیک بازار کاهش پیدا کرده و در چنین شرایطی ارزش سهام در بازارسرمایه و در کنار سایر عوامل افزایش پیدا می کند، البته در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار ریزش دلار را به دلیل استمرار تورم دو رقمی در بلندمدت داشت، هرچند که ممکن است به طور هیجانی با نوساناتی رو به رو باشیم.

گمار با اشاره به کاهش قدرت خرید عموم مردم در پی افزایش قیمت دلار تاکید کرد: تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود به نتایج چشمگیری در خصوص کاهش قیمت دلار و افت تورم نخواهیم نرسید. احیای برجام فقط قیمت دلار را با سرعت و شیب ملایم‌تری افزایش می‌دهد که همین موضوع ارزش بازار سهام شرکت­‌ها را به علت افزایش سودآوری اسمی صنایع با رشد روبرو می‌کند.

وی گفت: با این حال با احیای برجام، صنایعی که فروش مقداری‌ شان ضربه دیده است و در تأمین قطعات خود با مشکل رو به روشده‌اند یا هزینه مبادلات‌شان بالا رفته است (مانند صنعت خودرو، بانک‌ها و صنایع حمل و نقل محور) قوت خواهند گرفت.  

یک توصیه

مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه «نوین» به سهامداران توصیه کرد: با توجه به قیمت بازار سهام شرکت‌ها در صورتی که شرکت از وضعیت بنیادی مطلوبی برخوردار است سهامداران بهتر است سهام خود را حفظ کنند مگر آن که قیمت آن بالاتر از ارزش ذاتی است. به نظر من اکنون زمان خرید سهام شرکت­‌ها با وضعیت بنیادی مطلوب است زیرا نسبت پاداش به ریسک برای آنها منطقی است.  

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 21445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha