فروش اوراق دولتی عامل اصلی خروج سرمایه از بازار است/ بازار سهام مشکل بنیادی ندارد/به طور حتم بازار سهام به این شکل باقی نمی‌ماند!

کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک‌هایی همچون فروش اوراق دولتی در بازار سهام وجود دارد که منجر به خروج سرمایه می‌شود و این عامل جذابیت خرید سهام را برای حقوقی‌های بزرگ بازار کم کرده است. حال باید دید با توجه به سخنان ضد و نقیضی که در بازار سرمایه وجود دارد، این ریسک طی یک الی دو ماه آینده برطرف خواهد شد و یا اینکه بازار ناچار به تحمل این موضوع است.به طور حتم بازار سهام به این شکل باقی نمی‌ماند. این فنری که طی این روزها فشرده شده است در نهایت بازار آن را رها خواهد کرد و می‌توان انتظار بازگشت روند صعودی را داشته باشیم. البته بازگشت بازار سهام به روند رو به رشد دیگر همانند رخدادهای سال گذشته و رشد شارپی آن نخواهد بود.

نیما میرزایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد:  بازار سهام در روزهای اخیر وضعیت با ثباتی را داشته و از نظر بنیادی دچار مشکل خاصی نیست و تنها ترس ریزش دلار به عنوان عاملی تهدید کننده وجود دارد. اما و اگرهای نرخ دلار پیرو موضوع برجام بوده و در نهایت حتی اگر توافقی نیز شکل بگیرد ریزش معناداری در نرخ ارز (به خصوص دلار نیمایی) اتفاق نمی‌افتد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بنابراین بازار سهام با توجه به پارامترهای بنیادی همچون گزارشات خوب ۶ ماهه شرکت‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است . در حال حاضر شاهد کاهش  P/E(TTM) بازار هستیم که این موضوع منجر به افزایش جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران می‌شود.

میرزایی ادامه داد: البته ریسک‌هایی همچون فروش اوراق دولتی در بازار سهام وجود دارد که منجر به خروج سرمایه می‌شود و این عامل جذابیت خرید سهام را برای حقوقی‌های بزرگ بازار کم کرده است. حال باید دید با توجه به سخنان ضد و نقیضی که در بازار سرمایه وجود دارد، این ریسک طی یک الی دو ماه آینده برطرف خواهد شد و یا اینکه بازار ناچار به تحمل این موضوع است.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ اگر طی ماه‌های آینده فروش اوراق دولتی متوقف و یا به درستی مدیریت شود، می‌توان امید به حفظ شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی را داشته و شاهد نوسانات مثبتی در همین بازه و یا در بالای این محدوده باشیم.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به عدم واکنش بازار به اخبار مثبت، می‌توان انتظار بهبود اوضاع در روزهای آینده داشت؟ پاسخ داد: به طور حتم بازار سهام به این شکل باقی نمی‌ماند. این فنری که طی این روزها فشرده شده است در نهایت بازار آن را رها خواهد کرد و می‌توان انتظار بازگشت روند صعودی را داشته باشیم. البته بازگشت بازار سهام به روند رو به رشد دیگر همانند رخدادهای سال گذشته و رشد شارپی آن نخواهد بود. سهام شاخص بازار سرمایه زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود و این موضوع نمی‌تواند برای بلندمدت پایدار باشد.

میرزایی گفت: سهامی که P/E کمی را دارند و کمتر از میانگین سال‌های اخیرشان هستند، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند که این ویژگی‌ها در گروه معدنی دیده می‌شود. برخی از نمادهای گروه فلزات اساسی و همچنین پتروشیمی‌ها علی‌رغم رشدهای خوبی که پشت‌سر گذاشتند بازهم پتانسیل بازدهی خوبی را دارند. و در واقع می‌توان انتظار پیش‌رویی بیشتری در آینده از سوی این گروه‌ها باشیم.

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 21439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha