واکنش قیمت دلار به اظهارات یک وزیر

به نظر می رسد امروز بازار ارز بیشتر در گیر و دار بررسی شرایط تازه مذاکراتی باشد. اگر سیگنال مثبتی از سوی طرفین آمریکایی و اروپایی منتشر شود،‌احتمال افت بیشتر قیمت دلار وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دیروز در معاملات پشت خطی، اسکناس آمریکایی تحت تاثیر رفتارهای هیجانی معامله گران دچار نوسانات افزایشی و کاهشی سریع شد. بعدازظهر روز چهارشنبه، معامله گران ارزی در واکنش به صحبت های وزیر امور خارجه خریدهای خود را بالا بردند و به دنبال آن، اسکناس آمریکایی حتی توانست پس از هفته ها به حوالی خط ۲۷  هزار و ۸۰۰ تومانی صعود کند.

واکنش قیمت دلار به اظهارات یک وزیر

امیرعبداللهیان عنوان کرده بود، پس از ارزیابی مذاکرات باقری در بروکسل، تصمیم می‌گیریم چه زمانی وارد مذاکرات با ۱+۴ شویم، اما دیر نخواهد بود. این بخش از صحبت های او تفاوتی با گذشته نداشت و امید بازار برای شروع مذاکرات در آینده نزدیک را کمرنگ کرد.

در کنار این وزیر امور خارجه بار دیگر عنوان کرده بود که رئیس جمهور آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند. این صحبت نیز در حالی مطرح شد که آمریکایی ها قبل تر پاسخ مثبتی به این درخواست نشان نداده بودند. بر این اساس، معامله گران به یکباره پیرامون صحبت های وزیر امورخارجه جوسازی کردند،‌ به طوری توانستند به راحتی قیمت را به مرز ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان ببرند.

خروج موقت افزایشی ها با خبر باقری

کمی از اثر این خبر در بازار نگذشته بود که علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران از یک تحول تازه رونمایی کرد. وی بعد از ملاقات با انریکه مورا در بروکسل در حساب توییتری خود نوشت، توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم و تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد. این صحبت ها از آن جهت اهمیت داشت که بالاخره تاریخ تقریبی برای شروع مذاکرات مشخص شد. با انتشار این خبر، میزان خریدها کمی آرام گرفت.

وقت احتیاط در بازار ارز؟

به نظر می رسد امروز بازار بیشتر در گیر و دار بررسی شرایط تازه مذاکراتی باشد. اگر سیگنال مثبتی از سوی طرفین آمریکایی و اروپایی منتشر شود،‌احتمال افت بیشتر دلار وجود خواهد داشت. با این حال،‌ دیشب واکنش ها محتاطانه بود و به همین دلیل احتمال دارد، در روز جاری، بازیگران ارزی  زیاد خود را به زحمت نیاندازند.

عده ای اعتقاد دارند، همین اعلام زمان آغاز مذاکرات موجب خواهد شد که خریداران از بازار به صورت موقت خارج شوند و فروشندگان جدیدی حضور پیدا کنند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند،‌ سطح اختلاف ها و تفاوت زاویه دیدها به اندازه ای است که احتمال دسترسی سریع به توافق وجود ندارد. از نگاه گروه دوم، با برجسته شدن این اختلاف ها و آشکار شدن بیشتر اثرات کسری بودجه دولت،‌ نوسانات صعودی قیمت دلار افزایش پیدا خواهد کرد

۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 21355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha