نخستین عرضه صادراتی ملی مس در بورس کالا

مس به عنوان رهبر فلزات پایه که اغلب، قیمت‌های آلومینیوم، نیکل، سرب و سایر کالاهای صنعتی از نرخ این فلز تاثیر می‌پذیرند و در میان شماری از تحلیلگران به دلیل تطابق شاخص تقاضا و قیمت آن با روند اقتصادی جهانی به «دکتر مس» شهرت دارد، فردا برای نخستین بار روی تابلوی تالار صادراتی بورس کالا در جزیره کیش می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کالاخبر؛ پس از عرضه‌های موفق پی وی سی در حوزه پتروشیمی و میلگرد و آلومینیوم در بخش صنایع فلزی به عنوان عرضه های جدید صادراتی بورس کالا، این بار نوبت به مس کاتد رسیده تا بتواند از سازوکار رینگ صادراتی برای ورود به بازارهای جهانی استفاده کند. به این ترتیب فردا چهارشنبه ۵ آبان ماه ۲ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران برای نخستین بار در تالار کیش روی تابلو معاملات می رود تا از این پس، مس تولیدی ایران از مسیری بورسی به بازارهای جهانی صادر شود.

مس کاتد در شرایطی فردا در تالار صادراتی عرضه می شود که از ابتدای سال شاهد از سرگیری معاملات میلگرد در تالار کیش و همچنین آغاز معاملات صادراتی آلومینیوم و پی وی سی در بورس کالا هستیم. آلومینیوم برای نخستین بار در ۲۵ فروردین ماه وارد تالار صادراتی بورس کالا شد و از ابتدای عرضه ۶۶۰۰ تن از این محصول مورد معامله قرار گرفته است.

معاملات میلگرد صادراتی نیز به تاریخ ۱۱ خرداد ماه باز می گردد و از آن تاریخ تاکنون ۱۵۱۸ تن میلگرد صادراتی از مسیر بورس کالا راهی بازارهای جهانی شده است.

یکی از جذاب ترین محصولات رینگ صادراتی بورس کالا پلی وینیل کلراید (PVC) بود که از ۲۵ مرداد ماه راهی بورس کالا شد و تاکنون ۱۲ هزار و ۴۹۶ تن از این محصول از سوی پتروشیمی آبادان و غدیر در رینگ صادراتی کیش مورد معامله قرار گرفته است.

نگاهی به معاملات داخلی مس کاتد

شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال تاکنون ۱۴۷ هزار تن مس کاتد در رینگ داخلی بورس کالا عرضه کرده که ۹۵ هزار و ۳۶۰ تن آن به ارزش ۲۰۱ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است. این شرکت از جمله شرکت های پیشتاز در بازار فیزیکی بورس کالاست و از ابتدای سال تاکنون با فروش انواع محصولات تولیدی خود توانسته در جایگاه های نخست بورس کالا قرار گیرد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال اخیر توانسته بود محصولات تولیدی خود را به جهت کیفیت مطلوب در بازارهای هدف صادر کند و اکنون با توجه به ظرفیت بالای رینگ صادراتی، تصمیم به صادرات از این مسیر گرفته است.

رهبر فلزات

مس از جمله فلزات استراتژیکی است که آن را رهبر فلزات پایه می‌دانند و اغلب، قیمت‌های آلومینیوم، نیکل، سرب و سایر کالاهای صنعتی از نرخ این فلز سرخ تبعیت می‌کنند. علاوه بر لیدری بازار فلزات، تقاضا و قیمت مس را می توان به عنوان یک شاخص معتبر برای وضعیت اقتصاد جهانی در نظر گرفت و سوابق قبلی شاخص قیمت و تقاضای مس نیز به درستی روند اقتصاد جهانی را نشان داده است؛ از این رو شمار زیادی از تحلیلگران به آن دکتر مس «Dr. Copper» می گویند.

کاربردهای گسترده‌ای که مس در اکثر بخش های اقتصادی از خانه ها و کارخانه ها گرفته تا الکترونیک و تولید برق و انتقال دارد باعث شده است تا تقاضا و قیمت مس را بتوان به عنوان یک شاخص معتبر برای وضعیت اقتصاد جهانی در نظر گرفت.

به طور کلی، افزایش قیمت مس حاکی از تقاضای شدید مس و از این رو، یک اقتصاد جهانی رو به رشد است در حالی که کاهش قیمت مس ممکن است نشان دهنده تقاضای کند و کندی قریب الوقوع اقتصادی باشد.

این فلز سرخ درسال جاری به واسطه تقاضای رو به رشد در دو برهه از مرز ۱۰ هزار دلار گذشت و عبور قیمت مس از این سطح سبب شد بالاترین رکورد خود در ۱۰ سال اخیر را جابجا کند.

۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 21287

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha