بازار سرمایه بجای اینکه بر پایه تولید پیش برود، تورم محور رشد می‌کند/ ساختارهای اقتصادی شکننده است/ لزوم تامین مالی ارزان برای صنایع دارای مزیت نسبی

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک سپه گفت: برای اینکه بازار سرمایه تولید محور باشد، باید صنایعی که دارای مزیت‌های اقتصادی و رقابتی هستند شناسایی شوند و در گام بعدی میزان فاصله‌ای که تا بهره‌برداری دارند، ملاک قرار گیرد و در راستای تکمیل آن اقدام شود. این امر می‌تواند موجب افزایش اشتغال، کنترل تورم و قیمت‌ها، رشد اقتصادی و همچنین قرارگیری بورس در ریل صحیح خود و دوری از تورم زدگی شود.

عظیم ثابت مدیرعامل سابق کارگزاری بانک سپه و رئیس هیئت مدیره سبدگردان البرز در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: متاسفانه بازار سرمایه در عوض اینکه بر پایه تولید پیش برود، تورم محور رشد می‌کند و این معضلی برای بازار سهام و حتی دیگر بخش های اقتصاد است. تمام بخش های اقتصادی کشور باید تولید محور باشد؛ اکنون جا به جایی سریع قیمت ها و واکنش زودهنگام سرمایه‌گذاران به علت کسب منافع در جهت حفظ پول و ارزش دارایی است که اگر اقتصاد تولیدمحور بود سرمایه‌گذاران دست به چنین اقداماتی نمی‌زدند.

ثابت بیان کرد: اگر به تولید توجه شود، دیگر بحث سفته‌بازی از بازار سرمایه و دیگر بازارهای مالی به کنار می‌رود. بنابراین اگر خواهان اصلاح ساختارهای اشتباه فعلی هستیم، باید بر اساس برنامه چشم‌انداز توسعه‌ای ۲۰ ساله اقتصاد، صنایعی که دارای مزیت نسبی هستند را در اولویت‌ها قرار دهیم. به بیان دیگر صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی، معدن، فلزات که دارای مزیت نسبی هستند، باید تقویت شوند و انرژی ارزانی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد باید به شکل مشخص و هدفمندی استفاده شود.

وی ادامه داد: تورم افسارگسیخته و مزمنی که با آن رو به رو هستیم باعث شده تا به خوبی شاهد رشد اقتصادی نباشیم و یا دارای رشد محدود و ناچیزی باشیم. از طرفی تحریم های ۲۰ ساله ساختارهای اقتصادی را شکننده کرده و بخش بورسی‌ما نیز به نوعی درگیر این مشکل شده است. اگر خواهان رشد اقتصاد بر اساس GDP (تولید ناخالص داخلی) هستیم، قطعا باید تقویت تولید را راس سیاست‌گذاری‌ها قرار دهیم.  

ثابت تشریح کرد: مهمترین لازمه برای دست یابی به رشد اقتصادی  مربوط به تامین مالی می شود. باید امکان دست‌رسی آسان به منابع و تامین مالی ارزان برای صنایع وجود داشته باشد. علاوه بر این موضوع نرخ سود بانکی نیز نباید افزایش پیدا کند چراکه در اوایل و اواسط دهه ۹۰ تجربه مخرب این موضوع بر اقتصاد به ویژه بخش تولید به خوبی دیده شد، در نتیجه تکرار آن صدمات را دوچندان می‌کند.

به گفته وی، پروژه‌های ناتمام زیادی داریم که با تزریق ۱۰ الی ۲۰ درصد کل منابع آن، به اتمام رسیده و قابل بهره برداری می‌شود. دولت باید به ثمر رساندن این طرح‌ها را در اولویت خود قرار دهد و نرخ سود بانکی پایینی را برای توسعه بهره‌برداری‌ها در نظر بگیرد. در این زمینه صندوق توسعه ملی هم می تواند کمک شایانی داشته باشد.

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک سپه مطرح کرد: البته صرف تزریق منابع به پروژه‌ها کافی نیست و باید نظارت صحیحی بر شناسایی پروژه‌ها و همچنین نحوه استفاده آن وجود داشته باشد. در حال حاضر سیستم نظارتی قوی در این زمینه نداریم.

ثابت بیان کرد: متاسفانه مشکلات کنونی دولت باعث شده تا تامین مالی شرکت‌ها و صنایع محدود شود و دولت درگیر چالش‌هایی نظیر تامین کسری بودجه است اما در کنار همه چالش‌ها باید انضباط مالی دولت بیشتر شود تا فضای مناسبی برای تامین مالی بخش خصوصی و شرکت‌های بورسی فراهم شود. بنابراین برای اینکه بورس از تورم محوری خارج شود و به پایه صحیح تولید رشد داشته باشد، باید تقویت واحدهای تولیدی و برطرف کردن نیازهای ضروری آنها در راس سیاست‌ گذاری‌ها قرار بگیرد. با افزایش تولید، تورم افسارگسیخته نیز که یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی اقتصاد بوده به خودی خود کاهش و به حد منطقی می‌رسد.

وی تصریح کرد: گاهی شاهد چاپ پول بی‌پشتوانه هستیم که این امری مخرب بوده و در حقیقت تنها تولید پشتوانه اقتصاد است. از این رو باید به صنایع بورسی که دارای طرح‌های توسعه هستند، توجه بیشتری داشته باشیم و منابع ارزان قیمت در اختیارشان بگذاریم تا این بنگاه‌ها توان رقابتی شدن را پیدا کرده و در امر تولید که هر ساله مورد تاکید مقام معظم رهبری است، موفق عمل کنند.

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک سپه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال نیز بر موضوع "رفع موانع" تاکید بسیاری دارند و این مسئولیت ایجاد می‌شود که هر یک از مدیران اقتصادی تلاش خود را در تسهیل این موضوع به کار بگیرند.

ثابت در تکمیل سخنان خود گفت: به طور کلی در گام نخست باید اولویت‌بندی صحیحی وجود داشته باشد و صنایعی که دارای مزیت‌های اقتصادی و رقابتی هستند شناسایی شوند و در گام بعدی میزان فاصله‌ای که تا بهره‌برداری دارند، ملاک قرار گیرد و در راستای تکمیل آن اقدام شود. این امر می‌تواند موجب افزایش اشتغال، کنترل تورم و قیمت‌ها، رشد اقتصادی و همچنین قرارگیری بورس در ریل صحیح خود و دوری از تورم زدگی شود.

۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 21261

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha