حذف دلار از بورس کالا بازی با کلمات است / تدوین بودجه ۱۴۰۱ ابهامی برای بازار سرمایه/پول محدودی در بازار سهام باقی مانده است

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه گفت: دولت جدید مستقر شده و به زمان تدوین بودجه ۱۴۰۱ نزدیک‌ می شویم، از آنجایی که امسال با کسری بودجه شدیدی مواجه بودیم و سیاست این دولت درمورد بودجه سال آینده مشخص نیست، ابهامات بازار تشدید شده و در عوض اخبار واقعی به شایعات واکنش نشان می‌دهد. فکر می‌کنم این ابهامات همچنان باقی بماند و در آینده نیز بازار نیز به تغییرات  ناچیز دلار واکنش نشان بدهد.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد:  بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی به‌خصوص مذاکرات ایران با ۱+۴ است و این موضوع بر روی قیمت ارز تاثیر بسیار زیادی دارد و این ابهام بزرگی برای بازار ارز به حساب می آید. در واقع هر خبری از این بحث می تواند منجر به واکنش سریع بازارهای مالی شود. اخباربین الملل و سیاسی بر نرخ ارز تاثیر گذاشته و با تغییرات  دلار مابقی بازارها از جمله بورس نیز عکس العمل نشان می‌دهد.

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه بیان کرد: از آنجایی که این موضوعات جهت مشخصی ندارد و به بیان دیگر یک روز خبرهای خوشی را میشنویم و گاهی نیز اخبار منفی دریافت میکنیم و به طبع، این سردرگمی‌ها باعث نوسان و ابهام بازار سرمایه می شود.

منتظری ادامه داد: از طرفی دولت جدید مستقر شده و به زمان تدوین بودجه ۱۴۰۱ نزدیک‌ می شویم، از آنجایی که امسال با کسری بودجه شدیدی مواجه بودیم و سیاست این دولت درمورد بودجه سال آینده مشخص نیست، ابهامات بازار تشدید شده و در عوض اخبار واقعی به شایعات واکنش نشان می‌دهد. فکر می‌کنم این ابهامات همچنان باقی بماند و در آینده نیز بازار نیز به تغییرات  ناچیز دلار واکنش نشان بدهد.

وی افزود: از جمله عوامل اثرگذار در افت بازار می توان به اظهارات ضد و نقیض درمورد نحوه قیمت گذاری در بورس کالا اشاره کرد و متاسفانه این روند ادامه دار بوده و عوامل یاد شده باعث می شود تا جریان پول به سمت بازار هدایت نشود. به بیان دیگر پول قدرتمندی که در ماه های نخست سال گذشته وجود داشت را دیگر شاهد نیستیم و پول محدودی در بازار سهام باقی مانده است. بسیاری از سهامداران از سال ۹۹ تاکنون در حال خروج هستند و همین خاطر باید انتظار تداوم صف‌های فروش و خرید ناگهانی باشیم.

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه تشریح کرد: تا زمانی که سیاست‌ها و ابهامات بازار برطرف نشود، نمی‌توان انتظار رشد را داشته باشیم. اینکه چه زمانی شفافیت لازم به وجود می‌آید نیز معلوم نیست چراکه این موضوع تحلیل ناپذیر بوده و نمی توان تصور صحیحی از نتایج آن داشت.

منتظری درمورد حذف دلار از قیمت گذاری‌های بورس کالا، اظهار کرد: برنامه مشخصی درمورد تغییر قیمت گذاری در بورس‌های کالایی وجود ندارد و این  باعث ازدیاد ابهام شده است. تجربه عرضه سیمان در بورس کالا برای وزارت صمت رضایت بخش بوده و به همین علت خواهان اجرای این سازوکارها برای دیگر کالاها و گسترش آن است؛ در صورتی که فضای اقتصادی و بازاری آنها یکسان نیست.

وی اضافه کرد: به عبارتی فضای بازاری و اقتصادی برای کالاهایی که قابل مبادله، قاچاق شدن و نگهداری و انبار کردن برای بلند مدت است با سیمان که هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد، فرق دارد. تا زمانی که دولت مشخصا برنامه خود را در این خصوص اعلام نکند، سخن گفتن درمورد آن به سردرگمی بازار دامن می زند اما به طور کلی می توان گفت که گاهی دولتی‌ها تصمیمی را می گیرند و پس از اجرای آن تاثیر و نتیجه مد نظر را اخذ نمی کنند و در نهایت به سیستم سنتی قبلی باز می گردند اما همین پروسه اجرا و مشخص شدن ایرادات آن و بازگشت به قبل تاثیرات زیاد و سریعی بر بازار می گذارد و می تواند قیمت و روند سهام را کاملا جا به جا کند.

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه تصریح کرد: برنامه مشخصی از این گفته دولت مطرح نشده اما آنچه که مبرهن است حذف کردن قیمت دلار از معاملات بورس کالا به نوعی بازی کردن با کلمات است چراکه به هر نحوی که قیمت کشف شود و همچنین به هر نحوی که در عرضه و تقاضا تغییری ایجاد شود، در نهایت قیمت جهانی ضرب در دلار می‌شود.

وی معتقد است؛ افزایش شدید عرضه در بورس کالا و اجبار شرکت‌ها به فروش محصولات خود در این بازار باعث می شود تعدادی خریدار از این فرصت سوء استفاده کنند و قیمت‌ها را در سطح حد پایینی بشکانند و سپس اقدام به صادرات کنند.

منتظری گفت: اگر قیمت کالایی با تغییر و دست‌کاری در عرضه و تقاضا، کاهش یابد (به طور مثال ۲۰ الی ۳۰ درصد زیر قیمت های جهانی معامله بشود) افراد سوء استفاده‌گر آن را از بورس کالا خریداری کرده و آن را انبار یا صادر می کند. بنابراین ایجاد چنین سازوکاری نیاز به تفکر عمیق و ایجاد بسته‌ای کامل دارد که سیاست‌های اجرایی آن پاسخی برای مدل قیمت گذاری در بورس کالا و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده و جا به جایی منافع از جیب سهامداران به دلالان را داشته باشد. در حال حاضر این ادعای دولتی‌ها در حد سخنانی زیبا بوده که هیچ بسته و برنامه‌ای در پس زمینه آن وجود ندارد.

۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 21216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha