۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 21182
اختصاصی/ رهایی در دقیقه ۹۰ /پارس جنوبی جم چگونه از خطر سقوط به لیگ دسته دو نجات پیدا کرد؟

چیزی نمانده بود دلار ۴۲۰۰ تومانی و استناد بانک های مرکزی اروپایی به این نرخ ، باعث خروج هشت برابری ارز از کشور و سقوط یک تیم بومی به لیگ دسته دوم شود.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تیم فوتبال باشگاه پارس جنوبی جم که به علت تحریم های بانکی و نرخ متفاوت ارز در کشور از سوی فیفا با محرومیت سنگین مواجه شده بود ، با ورود یک وکیل ایرانی و پیروزی در یک دعوای حقوقی فشرده و سنگین از خطر سقوط به لیگ دسته دوم نجات پیدا کرد.
باشگاه پارس جنوبی جم که سال گذشته به خاطر مشکلات متعدد فنی و مالی به لیگ دسته اول فوتبال باشگاههای کشور سقوط کرده بود به خاطر شکایت سه بازیکن خارجی خود در شرایط بحرانی عجیبی قرارداشت . این تیم که به علت برخی مشکلات مدیریتی و مالی در گذشته ، موفق به اجرای تعهدات خود در قبال بازیکنان خارجی خود نشده بود با احکام سنگین و قاطع فیفا ، از پنجره نقل و انتقالات داخلی و خارجی محروم شده بود و در آستانه سقوط به لیگ دسته دوم و یا حتی تعلیق تیم فوتبال قرار داشت که با ورود یک وکیل ایرانی توانست در دقیقه ۹۰ ، حکم لغو محرومیت ها را از فیفا بگیرد .
ماجرا از جایی آغاز شد که در هیاهوی مشکلات عدیده داخلی ، این باشگاه با شکایت کاخبر کاخاشویلی گرجستانی و عدم پرداخت تعهدات مالی ، با اخطار و تهدید فیفا از پنجره نقل و انتقال خارجی  محروم شد. بلافاصله مگنو باتیستا دا سیلوا بازیکن برزیلی هم از باشگاه پارس جنوبی جم به همین دلیل از باشگاه شکایت کرد و فیفا طی نامه هایی جداگانه ابتدا ، تیم ایرانی را از پنجره نقل و انتقال داخلی محروم کرد و با عدم پرداخت معوقات این دو بازیکن فیفا ، حکم قطعی محرومیت از هرگونه نقل و انتقال را ابلاغ نمود تا باشگاه پارس جنوبی جم ، در فصل انتقالات بازیکن ، نتواند هیچ بازیکن جدیدی را جذب نماید.
موضوع از آنجایی که حساس شد که قراردادهای این دو بازیکن خارجی ریالی امضا شده بود اما به علت عدم حضور مدیران وقت باشگاه در کمیته تعیین وضعیت فیفا ، فیفا حکم به پرداخت مطالبات در حساب های بین المللی خارجی صادر شده بود . حکمی قطعی و غیر قابل تغییر که به علت وجود تحریم های بانکی عملا هرگونه پرداختی را از مبدا ایران با ارز ریال به حساب بازیکنان خارجی غیر ممکن می کرد.
در این میان کاخابر کاکاشویلی گرجستانی که زمزمه های حضور مجددش در لیگ ایران شنیده می شود از موضع خود کوتاه آمد و با دریافت ریالی مبلغ مطالبات خود رضایت خود را اعلام کرد اما مشکل از جایی شروع شد که مگنو باتیستا برزیلی و وکیل زبده پرتغالی اش که از وکلای سرشناس فوتبال در اروپاست بر موضع خود اصرار کردند و هیچ کدام از ادله باشگاه مبنی بر تحریم و عدم امکان سپرده گذاری مبلغ ریالی در حساب یوریی را قبول نکردند. مگنو باتیستا و وکیلش حتی پیشنهادات متعدد باشگاه برای حل و فصل این پرونده را نیز رد کردند تا جایی که باشگاه پارس جنوبی جم که عمدتا از جوانان بوشهری عاشق فوتبال تشکیل شده و یک تیم بومی محبوب مستقر در شهرستان جم به شمار میرود حتی تا شروع لیگ دسته اول هم موفق به باز کردن پنجره و ثبت قرارداد بازیکنان جدید نشد .
اوضاع این پرونده در حالی به وخامت بیشتری رسید که ورود فدراسیون فوتبال هم نتیجه نداد و علیرغم مکاتبات متعدد و تایید موانع ناشی از تحریم ، فیفا همچنان بر موضع برتر وکیل پرتغالی و بازیکن برزیلی اصرار داشت . به همین دلیل تیم پارس جنوبی جم بازی اول خود برابر مس شهر بابک را از دست داد و بازنده اعلام شد.
این پرونده برای تسویه حساب ارزی هم با مشکل جدی مواجه بود از این جهت که وکیل پرتغالی با استناد به برخی منایع رسمی داخلی و همچنین نرخ ارز ریال برابر سایر ارزها در بانک های مرکزی اروپایی ، مدعی دریافت مبلغی ۸ برابر بیشتر از معادل ریالی قرار داد داشت . این وکیل پرتغالی مدعی بود چون نرخ ارز دولتی در ایران تفاوت چشمگیری با نرخ ارز در بازار آزاد دارد لذا ملاک محاسباتی تبدیل مبلغ مطالبه باید نرخ دولتی باشد . ادعایی که باعث می شد باشگاه برای فرار زا خطر سقوط به لیگ دسته دو مبلغی برابر با ۸ برابر بیشتر از بدهی را به این بازیکن برزیلی بپردازد.

فشار وکیل پرتغالی مگنو باتیستا و اصرار فیفا ، اما با ورود روزبه وثوق احمدی یکی از وکلای ایرانی مورد تایید فیفا جهت وکالت در پرونده های معاضدتی به عنوان وکیل باشگاه به یک دعوای حقوقی تبدیل شد . او که پیش از این عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران و یکی از اعضای کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود با استناد به احکام صادره قبلی فیفا و رجوع به نامه نگاری های صورت گرفته با بانک مرکزی ، ملاک تعیین نرخ محاسباتی ارز را تغییر داد . وی در مکاتباتی که با فیفا داشت مرجع نرخ تبدیل ارز برای ایرانی ها در فیفا را میانگین موزون نرخ بازار ارز دانست و در یک لایحه حقوقی مبلغ بدهی باشگاه را به عدد منطقی معادل تبدیل بدهی ریالی به نرخ ارز در بازار آزاد رساند.

به این ترتیب ، جمعه شب و در آستانه بازی دوم تیم پارس جنوبی جم علیرغم پافشاری فیفا در رای صادر شده ، نهایتا حکم صادره شکسته و پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه باز شد تا این تیم بومی از خطر سقوط نجات پیدا کند.

تیم فوتبال پارس جنوبی امروز می تواند با مجوز فدراسیون فوتبال ، برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید خود در سازمان لیگ فوتبال اقدام و در بازی فردا با ترکیب کامل به میدان برود.

رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان در وب سایت رسمی فیفا

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 21182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha