گسترش نهادهای مالی لازمه اصلی توسعه تامین مالی است/ خلاقیت در استفاده از جعبه ابزار بازار سرمایه وجود ندارد/  روش‌های افزایش‌ سرمایه نیاز به اصلاح دارد

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد گفت: توسعه فعالیت‌ها در بازار سرمایه با دو بال ابزارهای مالی و نهادهای مالی جدید رقم می خورد. در بازار بدهی اوراق خرید دین، رهنی، اجاره، مرابحه، تبعی و غیره را به عنوان ابزارهای جدید به بازار اضافه کردیم اما از طرف دیگر نهادهای مالی که شامل شرکت‌های رتبه بندی مالی، بازارگردانی، صندوق‌های سرمایه گذاری و تامین مالی و مشاورهای سرمایه گذاری و غیره را توسعه ندادیم. برای توسعه نظام تامین مالی بازار سرمایه باید موازی با ابزارهای موجود، نهادهای مالی نیز توسعه و افزایش پیدا کند.

محمد مهدی مومن زاه، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: تنگناهای مالی و مشکلات دست‌رسی به منابع یکی از دغدغه‌های مهم بنگاه‌های تولیدی بوده و عملکرد بازار سرمایه در تامین مالی بخش تولیدی کشور نسبتا موفق بوده است اما به نظر می رسد که بانک‌ها نقش پررنگ‌تری را در این مهم دارند که علت آن به فرهنگ نظام اقتصادی ما باز می گردد. از گذشته تاکنون اقتصاد کشور بانک محور بوده و شرکت‌ها همواره تامین مالی از بانک‌ها را ترجیح می‌دهند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد ادامه داد: تامین مالی در بازار سرمایه به دو دسته سرمایه ای و بدهی محور طبقه بندی می‌شود. در حوزه تامین مالی سرمایه ای باید اقدامات جدید و نوآورانه‌ای شکل بگیرد و افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده در سازمان بورس با روش‌های جدیدی در بازار سرمایه رقم بخورد.

مومن زاده ضمن اشاره به تامین مالی از بازار بدهی، تشریح کرد: در تامین مالی بدهی محور از ابزارهای متنوعی برخورداریم و به عبارتی جعبه ابزار بازار سرمایه برای تامین مالی از این طریق کامل است اما با توجه به بزرگ شدن بازار بدهی کشور و نیازهای متعدد شرکت‌ها، باید به دنبال نهادسازی برای تامین مالی (به ویژه در تامین مالی بدهی‌محور) پیش برویم. همان طور که ابزارهای متعددی وجود دارد، باید نهادهای متعدد و متخصصی نیز وجود داشته باشد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد در خصوص دیگر لازمه‌های توسعه تامین مالی از بازار سرمایه، بیان کرد: برای توسعه تامین مالی از بازار سرمایه و احیاء نقش اصلی بازار سهام در تامین نیاز بنگاه‌ها نیازمند مطالعات بین المللی و استفاده از تجربه جهانیان هستیم. اکنون ضعف‌هایی در بازار وجود دارد که با الگو برداری صحیح از تجربه‌ کشورهای پیشرو و پیشرفته و رفع و اصلاح خلاء های موجود می توانیم پویایی بیشتری را در این حوزه به وجود بیاوریم.

وی افزود: البته تمام ضعف‌ها به اصلاحات ساختاری بازار پول یا سرمایه ختم نمی‌شود و یک سوی این موضوع به شرکت‌ها بر می‌گردد. شرکت‌ها نیز برای جذب منابع باید زیرساخت و آمادگی لازم را داشته باشند. پرداختی‌ها در بازار سرمایه منظم است و دارندگان اوراق و سهام شرکت‌ها در قبال این تامین مالی انتظار دریافت منظم سود خود را دارند و یا اینکه نتیجه تامین مالی را در سود بنگاه‌ها مشاهده کنند؛ بنابراین شرکت‌ها نیز برای تامین مالی و استفاده از مزایای آن باید از نظر عملیاتی و نظم جریانات مالیشان آمادگی لازم را داشته باشند.

مومن زاده در تکمیل سخنان خود گفت: استحکام مالی بنگاه‌ها، خلق سود عملیاتی مناسب، ایجاد جریانات نقد در شرکت و غیره سبب کاهش موانع و ریسک کمتر تامین مالی می شود و شرکت‌ها باید از این نظر خود را تقویت کنند. در نظام بانکی مشکلات مربوط به استحکام مالی بنگاه‌ها کمتر دیده می‌شود چراکه در بازار پول فرصت و استمهال وام وجود دارد و شرکت‌ها برای تامین مالی از شبکه بانکی حساسیت کمتری در نظم مالی خود نسبت به بازار سرمایه نشان می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا تامین مالی از بازار سرمایه را سخت‌تر بدانند در حالی که این دیدگاه صحیحی نیست و این بازار نیز روش‌ها و ابزارهای متعدد و خوبی را برای تامین منابع مورد نیاز شرکت‌ها دارد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار که ایجاد نهادهای مالی متنوع و متخصص چگونه می‌تواند به منجر به توسعه بازار سرمایه و همچنین احیاء هدف اصلی آن شود؟ گفت: توسعه فعالیت‌ها در بازار سرمایه با دو بال ابزارهای مالی و نهادهای مالی جدید رقم می خورد. در بازار بدهی اوراق خرید دین، رهنی، اجاره، مرابحه، تبعی و غیره را به عنوان ابزارهای جدید به بازار اضافه کردیم اما از طرف دیگر نهادهای مالی که شامل شرکت‌های رتبه بندی مالی، بازارگردانی، صندوق‌های سرمایه گذاری و تامین مالی و مشاورهای سرمایه گذاری و غیره را توسعه ندادیم. برای توسعه نظام تامین مالی بازار سرمایه باید موازی با ابزارهای موجود، نهادهای مالی نیز توسعه و افزایش پیدا کند. در واقع ابزارها در کنار این نهادها، نظام تامین مالی بازار سرمایه را شکل می‌دهد.

مومن زاده گفت: اکنون ابزارهای مالی کامل است؛ گرچه نیازمند خلاقیت در استفاده از آنها هستیم اما در این برهه زمانی باید به نهادهای مالی که بازوان کمکی بازار سرمایه است، توجه بیشتری شود. با بررسی کشورهای توسعه یافته‌ خواهیم دریافت که توازن نسبی بین این دو موضوع وجود دارد، بنابراین برای اینکه بتوانیم نظام تامین مالی را در کشورمان گسترده‌تر کنیم باید از توازن و تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم.

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 21170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha