علت واکنش های زیاد بـــازار بـــورس به نـوسانات دلار چیست؟/بورس تا دو هفته دیگر نوسانی است /نبود حمایت‌های مدون و فقر تحلیل باعث واکنش‌های سطحی بازار به متغیرها می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال‌هایی که تناسب و تعادلی میان قیمت سهام و دلار وجود داشته، تاثیرگذاری دلار بر بازار نیز افزایش پیدا کرده است اما من معتقدم در این برهه زمانی تعادلی میان دلار و قیمت سهام وجود ندارد و به علت نبود سیگنالی از سمت سیاست گذار، بازار به نوسان‌های ارزی واکنش نشان می‌دهد.در حال حاضر بازار سهام نسبت به دلار بسیار ارزان است.

سید علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: علت دلاریزه شدن بازار سهام پویا نبودن آن است. در حقیقت افراد کمی با تحلیل و دیدگاه مشخصی اقدام به معامله می‌کنند و بیشترین تکیه بازار سرمایه بر تصمیمات و حمایت‌های مدیران بازار (از وزارت اقتصاد تا سازمان بورس و...) بوده و سهامداران دیدگاه تحلیلی مشخصی ندارند.

طباطبایی ادامه داد: از آنجایی که در ماه‌های اخیر تمرکز مدیران بر بازار نبود و مسائلی همچون تغییر سمت و جایگاه‌ها برای آنها بحث برانگیز شد، حمایت مشخص و مدونی نیز از بازار صورت نگرفت؛ به بیان دیگر طی این برهه زمانی حمایت از شاخص کل بورس و بازار دغدغه اصلی مدیران ارشد اجرایی نبوده و قالب گفتمان‌ها در جهت تغییر سمت‌ها شکل گرفته و در واقع در چند ماه گذشته به خوبی شاهد پشتیانی وسیگنالی که معمولا از سوی مدیران ارشد در خصوص صورت‌های مالی دریافت می شود، نبودیم.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نبود حمایت‌های مدون و فقر تحلیل باعث شده تا بازار به خبرهای سطحی و تغییرات کوچک در دلار و یا محصولات پایه و غیره واکنش نشان بدهد. در صورتی که اگر بازار پویایی داشته باشیم، سیاست‌گذاری‌های هدفمندی برای هدایت توجهات و تمرکزات به سوی بازاری تحلیل پذیر و منطقی انجام می‌شود. فکر می‌کنم با تغییر و تحولات پیش رو بازار به پویایی لازم برسد.

طباطبایی با اشاره به علت تاثیرات منفی نرخ ارز بر بازار سهام، گفت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر بازار پویایی را نداشتیم و تغییرات کوچک عواملی همچون نرخ دلار و غیره به سرعت بر بازار اثر می‌گذاشت. در روزهای اخیر تنها ابعاد منفی نرخ ارز بر بازار سهام اثرگذار بود؛ به طوری که اگر دلار کاهش قیمتی پیدا می کرد، بازار هم روند اصلاحی پیش می گرفت اما با رشد قیمت آن، بورس صعودی نمی‌شد. گمان می کنم ضمن تثبیت شرایط کلی، بازار تا پایان سال به پویایی برسد و تنها شاهد اثرگذاری‌های مثبت اهرم‌های اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه احتمال وجود بازاری نوسانی تا دو هفته آینده وجود دارد و پس از آن انتظار می رود تا پایان سال بازار با رونق بیشتری همراه شود؛ مطرح کرد: اکنون با تغییرات مدیریتی در اعضای شورای عالی بورس و ریاست سازمان بورس اوراق بهادار رو به رو شدیم که فکر می کنم با این تحولات دیگر لایه‌های مدیریتی نیز تا پنج الی ده روز آینده مشخص و تثبیت بشود. با پایدار شدن شرایط کلی، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سهامداری پیدا کرده و همچنین سیاستگذاران مبنای مشخصی برای استراتژی بهبود و رونق بازار پیش خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ قالب نمادها در پایین‌ترین سطح قیمتی قرار دارند و ارزش بازاری آنها در تناسب با نرخ فعلی دلار، کمتر است اما بازار هنوز این مهم را درک نکرده است. اگر سیاست گذار اقدامی در جهت درک شدن این قیمت‌ها انجام بدهد، تاثیر نوسانات ناچیز چند تومانی دلار بر بازار نیز کاهش پیدا می کند.

وی افزود: با توجه به تغییرات رخ داده شده، احتمال دارد طی هفته جاری با بازار مثبتی را تجربه کنیم و از اواخر این هفته و پس از اینکه لایه‌های مدیریتی دیگر نیز تغییر کرد، مجدد با یک تلاطم رو به رو شویم. شاید بعد از شاخص یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد شاهد استارت خوب و قوی در بازار باشیم. در آن برهه زمانی مدیران میانی تعویض شده و تغییرات کلی اعمال شده است و تمرکز اصلی فعالان به سوی بازار جلب می شود. به هر میزان که به پایان سال نزدیک می شویم احساس نیاز به بازاری پر رونق بیشتر احساس می‌شود و گمان می کنم با شفافیت بیشتر در موضوعات یاد شده، بازار سهام رونق بیشتری پیدا کند.

طباطبایی درمورد این سوال خبرنگار مبنی بر اینکه دلاریزه شدن بازار سهام مربوط به مقطع کنونی بوده و یا در سال‌های اخیر نیز با این پدیده مواجه بودیم؟ پاسخ داد: در سال‌هایی که تناسب و تعادلی میان قیمت سهام و دلار وجود داشته، تاثیرگذاری دلار بر بازار نیز افزایش پیدا کرده است اما من معتقدم در این برهه زمانی تعادلی میان دلار و قیمت سهام وجود ندارد و به علت نبود سیگنالی از سمت سیاست گذار، بازار به نوسان‌های ارزی واکنش نشان می‌دهد. احتمال صعودی شدن و رشد قیمت سهام بعد از به ثبات رسیدن شرایط بازار وجود دارد. در حال حاضر بازار سهام نسبت به دلار بسیار ارزان است.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 21011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha