سردیس های دردسر ساز!/پشت پرده اصرار بر ساخت سردیس های بی شباهت چیست؟+تصاویر

اهالی ورزش در پی لقمه‌ای نان و از بی توجهی محض نالان ... این در شرایطی است که بخشی از بودجه ورزشی این روزها جای دیگر و به شیوه‌ای نامطلوب صرف می شود.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هفته پیش و در ادامه مراسم های زنجیره وار رونمایی از سردیس قهرمانان ورزشی ایران ، از سردیس مدال آوران المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن برگزار شد. این مراسم هم مثل مراسم قبلی با حضور  رضا صالحی امیری کیکاووس سعیدی  رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک و مهدی علی نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش و سید مصطفی ابطحی رئیس صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان در آکادمی ملی المپیک برگزار شد ضمن اینکه حمید سجادی وزیر ورزش هم با تاخیر  و در اواسط برنامه به مراسم آمد.  

 در این مراسم از سردیس حسین توکلی قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی وزنه برداری، علیرضا رضایی دارنده مدال نقره المپیک آتن،  علیرضا حیدری دارنده مدال برنز المپیک آتن و مسعود مصطفی جوکار نایب قهرمان المپیک آتن در بخش المپیک و زهرا جوانمرد در بخش پارالمپیک رونمایی شد که علیرضا حیدری  اعلام کرده بود به دلیل مشکل شخصی نمی تواند در مراسم شرکت کند.  همچنین مسعود مصطفی جوکار به دلیل مصدومیتی که در پا حین بازی والیبال پیش آمده، نتوانست در مراسم حاضر شود و برادرش میثم و پسرش در مراسم شرکت کردند. 

به عبارت ساده تر جوکار و حیدری در یکی از به یادماندنی ترین روزهای زندگی ورزشی شان ، غایب بودند تا نشان دهند حضور در این مراسم در اولویت برنامه هایشان نیست و یا نسبت به این روش تجلیل از قهرمانان اعتراض دارند کما اینکه پیش از این هم در تجلیل از قهرمانان المپیک آتلانتا ، نه تنها شاهد حضور رسول و یا امیررضا خادم نبودیم بلکه عباس جدیدی نیز به صراحت به انتقاد از وزیر ورزش پرداخت و از اینکه پشت در اتاق وزیر ورزش معطل مانده است انتقاد کرد. 





اما یکی از مورد بحث ترین موضوعات این مراسم ، خود سردیس قهرمانان ورزشی است. سردیس هایی که احتمالا به موجب یک قرارداد که ابعاد آن رسانه ای نشده است به عهده یک پیمانکار گذاشته شده است . این در حالی است که کار ساخت این سردیس ها هنوز تمام نشده و کمیته المپیک هر از چند گاهی ۵ نفر به ۵ نفر سردیس های آماده را که گویا با شتاب خاصی هم ساخته می شود به مراسم افتتاح تکراری می رساند . مراسمی پر طمطراق که تعداد بالای قهرمانان غایب نشان میدهد کمیته المپیک بیشتر به تکمیل موزه ورزش و حضور خود مسئولین در این مراسم و بازتاب رسانه ای آن دل بسته است تا دلجویی از ستارگان ورزش ایران و مدال آوران المپیک . 
نکته جالب این که کمیته المپیک اعلام کرد این مراسم به رونمایی از سردیس قهرمانان المپیک آتن و سیدنی تعلق دارد اما نه تنها ترتیب این موضوع رعایت نشد بلکه هنوز کسی نمی داند چرا افرادی مثل رسول خادم ، امیر خادم و حتی علیرضا دبیر سردیسی ندارند و یا اگر هم برای آنها سردیس ساخته شده چرا به مراسم رونمایی کمیته المپیک تن نداده اند . 
سردیس‌هایی که هیچ شباهتی با صاحبانش ندارد
موضوع شباهت سردیس ها با خود قهرمانان هم از دیگر نکات جالب توجه این مراسم است . اگر چه پیش از این هم سردیس های ساخته شده بعضا هیچ شباهتی با صاحب آن نداشته است اما این روند همچنان ادامه دارد و دستمایه طنز شبکه های اجتماعی هم شده است . 



این سردیس مسعود مصطفی جوکار برنده مدال نقره کشتی در المپیک آتن است که هیچ شباهتی به قهرمان ملایری ندارد و این در حالی است به نظر می رسد کمیته المپیک مبالغ هنگفتی برای ساخت این سردیس ها هزینه می کند مبالغی که شاید هزینه کرد آنها برای خود قهرمانان بیشتر از این سردیس های بی شباهت اثربخشی داشته باشد. 



به جز عبدالله موحد که البته خودش در این مراسم غایب بوده سردیسی که برای اولین مرد طلایی کشتی ایران در تاریخ یعنی مهندس توفیق جهانبخت هم ساخته شده بسیار بی شباهت با این قهرمان شهیر کشتی ایران است .




موضوع ساخت این سردیس های پرهزینه و بی شباهت وقتی عجیب تر می شود که کمیته المپیک مراسم رونمایی از نام آوران بوکس را هم برگزار کرد و این یعنی مقدمه ای برای ساخت سردیس سایر قهرمانان ورزشی ایران در همه رشته های ورزشی که نشان میدهد فعلا نان پیمانکار این پروژه سنگین در روغن است و حالا حالاها قرار است شاهد سفارش ساخت سردیس ها با این کیفیت و با مبالغی که مشخص نیست باشیم. ضمن اینکه کمیته المپیک نشان داده ساخت این سردیس ها اگرچه به نام قهرمانان ورزشی است اما ممکن است گاهی حتی سردیس غیر ضروری یک رییس فدراسیون هم ساخته شود و شاید هم یک روز سردیس تمامی دبیران فدراسیون های ورزشی هم جزو سفارش های کمیته المپیک باشد. برای نمونه سردیس احمد ناطق نوری رییس سابق فدراسیون بوکس که به عنوان یکی از نام آوران رشته بوکس ساخته و بدون حضور خود وی رونمایی شد. مراسمی که اگر واقعا برای تجلیل صورت می گیرد می توانست در حضور خود صاحب سردیس برگزار شود. 

 

از دیگر انتقادهای جالب توجه به سردیس های ساخته شده توسط کمیته المپیک می توان به گزارش خبرگزاری فارس و نقد ساخت مجسمه تختی با کروات اشاره کرد. 
فارس در تاریخ دوم تیر ماه در گزارشی با عنوان "کمیته المپیک سردیس و تندیس/ چرا می خواهند تختی را کراواتی نشان دهند؟" نوشت : درباره اینکه چرا کمیته ملی المپیک این روزها به محل نمایش سردیس ها و تندیس تبدیل شده، ابهاماتی جدی وجود دارد. دیروز در محل کمیته ملی المپیک، شاهد رونمایی از تندیس و سردیس هایی بودیم که میهمانانی غیرمرتبط و غریبه با ورزش را نیز در خود می دید. بار دیگر، جمعی در محل این کمیته جمع شده بودند تا شاهد مراسمی باشند که منتقدانی نیز دارد و عنوان می کنند که نمایشی بیهوده و بدون نتیجه برای ورزش کشور است که فقط هزینه هایی را بر آن بار می کند.از آن هنگام که سیدرضا صالحی امیری وارد ساختمان کمیته ملی المپیک شده، این نهاد با افزایش قابل توجه اعتبارات مواجه شده است. اعتباری که در دوره اخیر که افزایش قیمت ارزهای خارجی و شیوع کرونا موجب شده تا فدراسیون ها با دغدغه کمتری مواجه باشند و بتواند حرکتی در جهت دست یابی به اهدافشان داشته باشند. این نقطه ای قابل توجه است اما همه ماجرا این نیست.

برخی بر این باورند که کمیته ملی المپیک به محلی برای نمایش نیز تبدیل شده است. یکی از این موارد نیز مربوط به رونمایی از تندیس و سردیس هایی است که اخیرا در ساختمان این نهاد انجام می شود. اما پرسش اصلی این است که در روزهای بحرانی کنونی ورزش، چنین مراسم ها و اقداماتی چه سودی دارد؟ چنین هزینه کردهایی، آیا در جهت منافع ورزش کشور است یا صرفا نمایشی که در پایان، مطلقا دستاوردی نداشته و به نوعی، هیچ به شمار می رود؟ آنچه در این رونمایی ها و حضور افراد سیاسی به چشم می آید، هر چه باشد، ورزشی به نظر نمی رسد.

اما نکته ای دیگر که نگرانی ها را بیشتر می کند، رونمایی از تندیس مرحوم غلامرضا تختی است. به راستی، چرا باید گردانندگان کمیته ملی المپیک، چهره ای کرواتی از این اسطوره را به ثبت برسانند؟ تختی که چهره ای مردمی بود و همواره در کنار طبقات محروم، به راستی این تصویر را از خود به ثبت رسانده است؟ آیا چنین تندیسی دلالت بر فضای فکری و فرهنگی حاکم بر مدیران کمیته ملی المپیک ندارد؟ وقتی نقد قبلی و چهره ای که از تختی تلاش شده تا به ثبت رساند را کنار هم قرار دهیم، نباید نگران باشیم و از خود بپرسیم که در ساختمان خیابان سئول چه می گذرد؟


 

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 20996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha