مصائب ساختمان نیمه کاره و میلیاردی آکادمی ملی کشتی/ماجرای خواسته علیرضا دبیر از رهبری چه بود؟ + مستندات

آکادمی ملی کشتی پاسارگاد تا قبل از مبادله با خانه کشتی شماره ۲ با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی ، به اذعان رییس فدراسیون کشتی ، نقشه ای افتضاح داشت که باید با تامین ۶۰ میلیارد تومان هزینه از سوی اسپانسر تکمیل می شد حالا اما بخشی از اموال فدراسیون تلقی می شود که باید به این رشته بازگردد.علیرضا دبیر با زیرکی هرچه تمام هم خانه کشتی شماره ۲ را از وزارت ورزش گرفت و هم دعوای حیثیتی با رسول خادم و مجید قاسمی را بدین گونه با مالکیت کشتی بر آکادمی نیمه کاره خواهد برد.

 سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی بعد از آنکه با موفقیت چشمگیر تیم های ملی کشتی بخش مهمی از انتقادات صورت گرفته از فدراسیونش را پاسخ داد  ، بلافاصله بعد از بازگشت به ایران از نروژ ، به عتبات عالیات رفت و طی این سفر هم هر از گاهی تصاویری از او در بین الحرمین یا در کنار سید مجید بنی فاطمه مداح مشهور منتشر شد که واکنش های متفاوتی را در شبکه های اجتماعی داشت.


اما روز جمعه ، صداو سیما در بخش ویژه خبری و در گفتگوی "بدون تعارف" واحد مرکزی خبر با اجرای علی رضوانی به سراغ دبیر رفت و گفتگوی جالبی با او ترتیب داد که در زیر می‌بینید:
 


دربخشی از این گفتگو علیرضا دبیر در لابلای سوالات با اجازه از مجری ، درخواستی را مطرح کرد و با اشاره به بازسازی خانه های کشتی شماره یک و دو گفت که کشتی ایران یک ساختمان دارد که او هرچه تلاش کرده نتوانسته آن را بگیرد و اذعان کرد که زورش نرسیده است. او در ادامه صراحتا خطاب به مقام معظم رهبری گفت : از حضرت آقا خواهش می کنم که دستورات لازم برای تخصیص این سالن به کشتی را صادر نمایند.
دبیر که پیش از این یک بار هم بعد از مدال طلای المپیک سیدنی خطاب به رییس جمهور وقت سید محمد خاتمی تقاضای ورود بدون کنکور به دانشگاه شهید بهشتی را کرده بود این بار تلاش کرد تا موضوع اختلاف خود با یک بانک بر سر ساختمان کشتی را به جای طرح درخواست از وزیر ورزش و رییس جمهوری به نهادی فراتر ببرد و از شخص مقام معظم رهبری برای ورود به مقوله کشتی کمک خواست.

اصل ماجرا چیست؟

رسول خادم در زمان حضورش در راس فدراسیون کشتی موفق شد با دشواری های هرچه تمام نظر وزارت ورزش و شرکت توسعه تجهیز اماکن ورزشی را برای تخصیص قطعه زمینی از ورزشگاه آزادی جلب نماید که نهایتا بعد از جا نمایی ، زمینی در کنار دریاچه ورزشگاه آزادی و در جوار فدراسیون تیراندازی به فدراسیون کشتی اعطا شد که بعدها  طی قراردادی مقرر شد بانک پاسارگاد هم وظیفه ساخت مجموعه ای شایسته و در خور برای کشتی ایران را بر عهده بگیرد.



گفته می شد نقشه های فنی و عمرانی این پروژه سنگین توسط مهندسان خارجی و داخلی طراحی و با مشورت فدراسیون کشتی نهایی گشت و سپس در اختیار بانک پاسارگاد قرار گرفت تا نهایتا ۲۴ دی ماه ۱۳۹۴ یعنی شش سال پیش با همکاری رسول خادم و مجید قاسمی رییس هیات مدیره بانک پاسارگاد ،عملیات ساخت آکادمی ملی کشتی ایران، با عنوان "آکادمی کشتی پاسارگاد" با حمایت این بانک و با حضور کیومرث هاشمی ریاست کمیته ملی المپیک آغاز شد.

در آن مراسم هر کدام از سخنرانان در وصف سرمایه گذاری مجید قاسمی و بانک پاسارگاد حسابی صحبت کردند. مثلا کیومرث هاشمی رئیس وقت کمیته ملی المپیک گفت مجموعه بانک‌پاسارگاد، برای ورزش کشتی کشور سنگ تمام گذاشتند خود رسول خادم رییس فدراسیون کشتی هم حمایت‌های بانک‌پاسارگاد را یک فرصت طلایی برای ورزش کشتی کشور خواند.

ویژگی های منحصر بفرد ساختمان

اداره ساختمان بانک‌پاسارگاد نقشه های طراحی شده توسط فدراسیون کشتی برای ساخت آکادمی ملی کشتی پاسارگاد را در شرایطی اجرا کرد که این آکادمی در زمینی به مساحت ١٣٠٠ مترمربع و زیربنایی به مساحت۷۲۵۰ متر و در ۶ طبقه بنا ‌شد. این آکادمی علاوه بر داشتن فضای تأسیساتی پیشرفته و فضای اقامتی جهت اسکان کشتی‌گیران و میهمانان خارجی، از سالن کشتی، سالن تمرین، مجموعه آبی، رستوران، فضای اداری، موزه کشتی و ... نیز برخوردار است. اشراف به دریاچه آزادی ، فاصله منطقی و ایمن از اتوبانهای اطراف ورزشگاه ، پیش بینی بخش‌های هتلی فاخر ، رستوران و آشپزخانه حرفه ای و.... از دیگر ویژگی های این مجموعه به شمار می رفت . اگرچه قرار بود این ساختمان ۱۵ ماهه به پایان برسد اما کار ساخت آن تا اواسط سال ۱۳۹۸ به اتمام نرسیده بود هرچند که در مرحله نازک کاری و پایانی قرارداشت.


ساختمان نیمه کاره ماند

با استعفای رسول خادم و کناره گیری او روند ساخت این آکادمی متوقف نشد و همزمان با حضور حمید بنی تمیم و بهروز نعمتی نماینده مجلس در راس فدراسیون کشتی به عنوان سرپرست باز هم این روند ادامه یافت اما پس از انتخاب علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون کشتی اختلافاتی بروز پیدا کرد و این میراث رسول خادم با انتقادات و ایرادات فدراسیون کشتی جدید با مشکل مواجه شد تا جایی که کارگاه ساخت این آکادمی تعطیل و یک ساختمان نیمه کاره کنار دریاچه آزادی تا به امروز رها شده است.

امکان واگذاری نیست
محمد ابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی همان روزها و البته در برنامه دایره طلایی و در مصاحبه ای با سایت فدراسیون در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ که انجام داد گفت : بر اساس خبرهایی که در برخی از رسانه ها منتشر شده است، رؤسای محترم دو فدراسیون شمشیربازی و جودو در مورد در اختیار قرار گرفتن خانه کشتی شهید صدرزاده به نفع فدراسیون متبوع خود مطالبی را عنوان کرده اند. این در حالی است که این خانه کشتی پیش از المپیک ۲۰۱۲ و از زمان مرحوم حجت اله خطیب با توجه به نیاز مبرم کشتی به یک سالن تمرینی مناسب  در اختیار فدراسیون کشتی قرار گرفته و هم اکنون نیز محل تمرینات تیم های ملی کشتی کشورمان برای حضور در المپیک توکیو محسوب می شود، این مطالب منتشر شده است. وی گفت: اگر در حال حاضر بخواهیم این سالن را تحویل شرکت تجهیز بدهیم، اولا در آستانه المپیک توکیو که مهمترین رویداد ورزشی جهان محسوب می شود و کشتی نیز از شانس های اصلی کسب مدال در المپیک است از داشتن یک مجموعه تمرینی برای تیم های ملی خود نیز محروم می شود و ثانیا مکانی برای انجام امور اداری فدراسیون به جهت پیشبرد کارهای اجرایی در اختیار نخواهیم داشت.

امامی اظهار کرد: تا زمانی که ساختمان در دست احداث آکادمی کشتی در مجموعه ورزشی آزادی تعیین تکلیف نشود و یا ما محل مناسبی را برای برگزاری تمرینات و اردوهای آماده سازی و همچنین امور اداری ورزش کشتی در اختیار نگیریم، عملا امکان واگذاری این سالن را نداریم.

وی در مورد روند ساخت ساختمان آکادمی ملی کشتی افزود: روند ساخت این آکادمی حدود ۸۰ درصد پیش رفته اما حدود ۸ ماه است که کار توسط مجری متوقف شده است ضمن اینکه  کارشناسان فنی فدراسیون کشتی ایرادات اساسی را به این پروژه وارد دانسته اند و تا زمانی که این پروژه تعیین تکلیف نشود و نحوه و زمان واگذاری آن به فدراسیون کشتی مشخص نگردد امکان واگذاری خانه کشتی شهید صدرزاده به شرکت تجهیز مقدور نیست.


مصالح عالی نقشه بد

علیرضا دبیر که اختلافاتش با رسول خادم به انتخابات محمد باقر قالبیاف برای شهرداری تهران و شاید بخشی هم به دوران کشتی بر می گردد بلافاصله پس از حضورش در فدراسیون کشتی ، بازدیدهایی از این آکادمی نیمه کاره داشت و از آنجایی که در سوابق خود عضویت در شورای شهر و کمیسیون بودجه را داشت ، مدعی شد این ساختمان به درد کشتی نمی خورد چون مصالح آن عالی است ولی نقشه آن اصلا نقشه خوبی نیست و بارها گفت که نقشه آکادمی کشتی نامناسب و گاها حتی برای توصیف طراحی این سازه از کلمه " افتضاح" استفاده کرد. تا جایی که حتی شنیده شد دبیر با توافق صورت گرفته با مدیران وقت شرکت توسعه تجهیز اماکن ورزشی ، آکادمی نیمه کاره پاسارگاد را واگذار و به جای آن خانه کشتی شماره ۲ را که فدراسیون های شمشیر بازی و جودو ادعای آن راداشتند از شرکت توسعه پس بگیرد. 
او در ۵ اسفند ۱۳۹۸ از رئیس کمیته ملی المپیک خواستار تعیین تکلیف آکادمی کشتی شد. در همین رابطه، در مراسم بازگشایی خانه کشتی شماره یک (ابراهیم هادی) علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی از صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک خواست تا درخصوص آکادمی کشتی تعیین تکلیف شود. وی در این مراسم گفت: در بخش متریال پیمانکار عالی کار کرده، ولی در طراحی کار افتضاح هست. ۷۰ درصد کار پیش رفته و باقی کار مانده است.
دبیر همچنین در ۲۴ اسفند همان سال در برنامه دایره طلایی اینچنین به انتقاد از طراحی سازه مذکور پرداخت و تبدیل شدن آن به یک مجموعه دلخواه کشتی را مستلزم هزینه کرد ۶۰ میلیارد تومان بودجه دانست. ویدیوی زیر را ببینید:


خانه کشتی ۵۰ ساله
این اختلافات دامنه دار باعث شد که دبیر روشهای دیگری را در پیش بگیرد. یکی از این روشها رایزنی با فدراسیون شمشیربازی بود که فضل اله باقرزاده که خود ادعایی بر خانه کشتی شماره ۲ داشت پا عقب نهاد و خانه کشتی شماره ۲  به فدراسیون کشتی واگذار شد. این وسط یک ماجرای مشکوک هم اتفاق افتاد و در روزهای ابتدایی کرونا درست در ایامی که کارمندان فدراسیون کشتی دور کار بودند و اردوی تیم های ملی هم تعطیل بود آتش سوزی در تاسیسات خانه کشتی شماره ۲ اتفاق افتاد و دلیل آن نقص در سیستم سرمایشی عنوان شد . آتش سوزی که بلافاصله خبر آن رسانه ای شدو همزمان با حضور مسئولان آتش نشانی خبر آمد که اتفاق خاصی نبود و به تاسیسات آسیبی وارد شده است. البته همان موقع هم گمانه زنی هایی مطرح شد که این آتش سوزی میتواند بهانه ای باشد برای ساخت و ساز و بازسازی خانه کشتی تا وزارت ورزش و شرکت توسعه تجهیز هم مجوزهای آن را صادر نماید.
به این ترتیب خانه کشتی شماره یک و دو که در اختیار فدراسیون کشتی بود با سرمایه گذاری بسیار هنگفت و به شکل لاکچری بازسازی شد . علیرضا دبیر با استفاده از پیمانکاران مختلف ، این دو سالن را تجهیز کرد و در مواردی نیز با تغییر در نقشه اصلی ، این دو خانه کشتی را به شکل یک مجموعه مستقل تخصصی کشتی در آورد . او همچنین با برگزاری مراسم خاکسپاری شهید گمنام وسط محوطه دو سالن عملا کاری کرد که دیگر هیچ ارگان و نهادی نتواند این دو سالن را از کشتی بگیرد. اقدامت دیگری مثل فضاسازی اطراف خانه کشتی ، نامگذاری هر دو خانه کشتی به نام شهیدان هادی و صدرزاده ،  اعمال تغییرات هندسی مورد مناقشه با مدیریت مجموعه ورزشی آزادی ، تلاش برای جداسازی از طریق فنس و میله خانه کشتی از مجموعه آزادی شبیه آنچه که بر سر کمپ تیم ملی فوتبال آمده و همچنین ایجاد محوطه تارتان بین و اطراف خانه های کشتی همگی برای خصوصی سازی خانه های کشتی صورت گرفت. ساختمان هایی که دو سالن از مجموعه ۵ سالن قدیمی ورزشگاه آزادی بودند و قدمت آنها با بیش از ۵۰ سال بر می گردد . به عبارت ساده تر دبیر ساختمان تازه ساخت و جدید کنار دریاچه را به خاطر اختلاف با رسول خادم و مجید قاسمی داد و راضی شد تا مبالغ میلیاردی بسیار هنگفتی را هزینه بازسازی دو ساختمان خانه کشتی نماید. هزینه و تعمیراتی که به نسبت عمر سازه های خانه کشتی ، شاید مرقوم به صرفه به نظر نرسد. 

اول و آخر برای کشتی است

اما دبیر در خلال مجمع عمومی فدراسیون کشتی در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار نظر جدیدش درباره آکادمی ملی کشتی پاسارگاد و همچنین هم در مورد حامی مالی فدراسیون قبلی اینچنین بیان کرد: ما هنوز دنبال گرفتن آن ساختمان نیمه کاره از آن بانک هستیم ولی زورمان به آن ها نمی رسد و ساختمان را تحویل نمی دهند. ولی آن ساختمان جزء اموال کشتی است. ما به حرمت آن بانک موضوع را از طریق مراجع قضایی دنبال نمی‌کنیم چراکه معتقدیم آن ساختمان اول و آخر در اختیار کشتی قرار می‌گیرد. حالا چه در دوره ما و چه در دوره رئیس بعدی آن را تحویل می‌دهند.

وقتی مراجع حریف بانک ها نمی شوند

علیرضا دبیر در اظهاراتی مشابه در ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ در برنامه ورزش و مردم و در پاسخ به سوالی درباره این آکادمی نیمه کاره گفت وقتی بانک های ما درباره موضوع ربا در سیستم بانکی به توصیه های آیات عظام از جمله آیت اله جواد آملی یا مقام معظم رهبری گوش نمی کنند پس من هم از عهده آنها بر نمیایم.


تقاضا از رهبری

حالا و در شرایطی که شرکت توسعه تجهیز اماکن ورزشی هیچ فکر و تصمیمی برای آکادمی نیمه کاره کشتی نگرفته و این مجموعه بسیار پر هزینه ، سالهاست زیر آفتاب داغ تابستان و سرمای زمستان ، نیمه کاره رها شده ، علیرضادبیر پس از موفقیت چشمگیر در مسابقات جهانی نروژ فرصت را مغتنم شمرده و از مقام معظم رهبری خواسته تا همان ساختمان نیمه کاره را هم از بانک پاسارگاد گرفته و به کشتی بدهند. این درحالیست که سرمایه هزینه شده در این آکادمی نیمه کاره ، از محل اموال بانک خصوصی پاسارگاد هزینه شده و زمین آن نیز دولتی بوده است . به نظر می رسد دبیر با این درخواست از بالاترین نهاد حاکمیت به دنبال این است که بانک پاسارگاد را مجبور نماید که این دعوای طولانی را ببازد و کنار برود تا دبیر با همه انتقاداتی که به این پروژه داشت ، آکادمی کشتی را از بانک پاسارگاد بگیرد.
اتفاقی که نشان میدهد علیرضا دبیر با زیرکی هرچه تمام هم خانه کشتی شماره ۲ را از وزارت ورزش گرفت و هم دعوای حیثیتی با رسول خادم و مجید قاسمی را بدین گونه با مالکیت کشتی بر آکادمی نیمه کاره خواهد برد.

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 20995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha