داستان پایان ناپذیر واکسن چینی/میزان تاثیر سینوفارم در جلوگیری از عفونت فقط ۵ درصد! +سند

‏کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و عضو فرهنگستان علوم پزشکی «نامه مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» را تایید کرد که به استناد تحقیق روی ۳۸۰ هزار نفر در شیراز «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت» و ابتلا به ویروس کرونا فقط ۵ درصد اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ‏کامران باقری لنکرانی، در نامه مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت که به امضای کامران باقری لنکرانی رسیده، آمده است: میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت (ابتلا به کرونا) ۵ درصد، تاثیر آن در جلوگیری از بستری ۵۵/۸ و تاثیر سینوفارم در جلوگیری از مرگ ۶۵ درصد است. در این نامه به اثربخشی دو واکسن خارجی آسترازنکا و اسپوتنیک نیز اشاره شده است.

در این زمینه فارس نوشت: کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص نامه منتشرشده از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت اظهار داشت: این پژوهش از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت بر روی ۳۸۸ هزار نفر در استان فارس برای مقایسه بین دریافت‌کنندگان دو دوز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، انجام شده است. 

وی ادامه داد: همزمانی ورودی‌های این تحقیق یکسان نبوده است. به طور مثال تحقیق روی واکسن اسپوتنیک زمانی صورت گرفت که هنوز واریانت دلتا وارد کشور نشده بود و مطالعه واکسن سینوفارم برای زمانی است که واریانت دلتا وارد کشور شده است. به همین دلیل از این نظر در شرایط یکسانی نبوده‌اند.

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره چرایی نبود واکسن برکت در این مطالعه اظهار داشت: در آن زمان تعداد دریافت کنندگان واکسن برکت اندک بوده و قابلیت تحقیق بر روی آن وجود نداشته است. چیزی که در این مطالعه مهم است هر سه نوع واکسن شانس مرگ و میر و بستری شدن را به حد قابل قبولی کاهش می‌دهند و نکته ارزشمند این مطالعه همین موضوع است.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: در این مطالعه مشخص شد حتی در شرایط شیوع واریانت دلتا که در ماه‌های اخیر بوده واکسن سینوفارم شانس مرگ و میر و شانس بستری شدن را تا حد قابل قبولی کاهش داده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: آنچه در بیماری‌های عفونی اهمیت دارد، صرفا ابتلا نیست بلکه بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری است که واکسن سینوفارم در کاهش این موارد موثر است.

لنکرانی با بیان اینکه هنوز مطالعات درباره تزریق دوز سوم سینوفارم محدود است افزود: در اغلب کشورها تزریق دوز سوم برای گروه‌های پرخطر توصیه شده است و تزریق آن را شش ماه بعد از تزریق دوز دوم قرار داده‌اند.

وی گفت: واکسن پاستور سه‌دوزه طراحی شده است و باید سه دوز دریافت شود. نتایج تزریق سه دوز این واکسن چشمگیر بوده است و برای سایر واکسن‌ها توصیه مستندی برای دریافت دوز سوم به صورت عمومی وجود ندارد. بلکه بعد از شش ماه از گذشت دوز دوم افراد در معرض خطر مثل بیماران سرطانی و کادر درمان دوز سوم را دریافت می‌کنند که در کشور ما نیز همین روند آغاز شده است.

نتایج مطالعه‌ای که اخیرا روی ۳۸۸ هزار نفر از ساکنان استان فارس در مقایسه بین دریافت‌کنندگان دو دوز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، به شرح زیر است:

نتیجه مطالعه اثرگذاری ۳ واکسن‌ خارجی روی ۳۸۰ هزار ایرانی | میزان تاثیر سینوفارم در جلوگیری از عفونت فقط ۵ درصد

کد خبر 632162

۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 20979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha