بازار سهام در تامین مالی بخش خصوصی به هیچ وجه عملکرد موفقی نداشته/اولویت سرمایه گذاران اوراق دولتی است نه خصوصی! / مشکل ابزار نداریم، فرآیند تامین مالی باید اصلاح شود

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین گفت:طی یک الی دو سال گذشته دولت تواسته با انتشار انواع اوراق بدهی به خوبی در بازار سرمایه تامین مالی کند و در واقع بازار سرمایه کمک شایانی در تامین کسری بودجه داشته اما متاسفانه بازار سهام در تامین مالی بخش خصوصی به هیچ وجه عملکرد موفقی را نداشته است.

پیمان حدادی قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: یکی از اصلی ترین نقش‌های بازار سرمایه تامین مالی است که باید از دو منظر بخش دولتی و خصوصی بررسی کرد. طی یک الی دو سال گذشته دولت تواسته با انتشار انواع اوراق بدهی به خوبی در بازار سرمایه تامین مالی کند و در واقع بازار سرمایه کمک شایانی در تامین کسری بودجه داشته اما متاسفانه بازار سهام در تامین مالی بخش خصوصی به هیچ وجه عملکرد موفقی را نداشته است.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین افزود: علت اینکه چرا عملکرد بازار سرمایه در بخش خصوصی رضایت بخش نبوده به منافع افراد بر می‌گردد. حجم مشخص و محدودی از سرمایه به سوی اوراق بدهی می‌رود و افرادی که خواهان سرمایه گذاری در این بخش هستند، تمایل دارند در عوض بخش خصوصی طرف حسابشان دولت باشد.

حدادی مطرح کرد: عدم اطمینان به اوراق بخش خصوصی به این علت است که رتبه بندی اعتباری ندارد؛ از این رو سرمایه گذاران دولت را کم ریسک‌تر ارزیابی می کنند و اوراق بدهی دولتی را برای سرمایه گذاری ترجیح می دهند. علاوه بر این موضوع، مسئولان بازار سرمایه بیشتر در راستای اهداف دولت قدم برمیدارند و اقدام اثربخشی برای بخش خصوصی انجام نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل مهم در کاهش نقش تامین مالی بخش خصوصی از بازار سهام به بوروکراسی دشوار آن بر می گردد. بخش خصوصی برای انتشار اوراق بدهی درگیر مسائل اداری بسیار فرسایشی می شود؛ در نتیجه بخش خصوصی بانک ها را در اولویت تامین منابع مورد نیاز خود قرار می دهند.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین تشریح کرد: البته باید در نظر داشت که برای ناشران بورسی و فرابورسی تامین مالی از طریق افزایش سرمایه موثر بوده و در حال حاضر تامین مالی از طریق افزایش سرمایه از محل آورده‌های نقدی توانسته به بنگاه‌ها کمک بسیاری کند اما همین ابزار نیز دارای پروسه زمانی بسیار طولانی است.

حدادی گفت: از طرفی کشور ما با دگرگونی متغیرهای کلان اقتصادی مواجه است و عمدتا مدیران شرکت‌ها و ناشران بورسی و فرابورسی راغب به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نیستند چراکه به کرات شاهد تغییر شرایط و فاصله گرفتن پیش‌بینی‌های اولیه با واقعیت‌ها در اتمام پروژه بودیم. در حقیقت در بازه زمانی اجرا تا پایان یک طرح توسعه‌ای با تحولات زیاد متغیرهای اقتصادی رو به رو می شویم و امکان ارزیابی دقیقی از آینده وجود ندارد. همچنین فعالان بورسی نیز اعتقاد و اشتیاق زیادی به شرکت در افزایش سرمایه بنگاه‌ها ندارند و به همین دلیل بازار سرمایه از این طریق نتوانسته جایگاه خوبی در  بحث تامین مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، تامین مالی بورس محور است اما در کشور ما بیشترین بها به بانک ها داده شده و فرهنگ سرمایه گذاری از گذشته مبنی بر سپرده های بانکی بوده است. نقش بسزای سپرده های بانکی در جذب سرمایه گذاران و نقدینگی باعث شده تا خواه یا نخواه تامین مالی نیز به سمت همان بانک ها برود.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری دنیای نوین در خاتمه این گفت‌وگو بیان کرد: گاهی به اشتباه گمان می کنند که باید اقدامی خارق‌العاده در ابزارهای تامین مالی به وجود بیاید که البته این تصوری اشتباه است. ابزارهای فعلی تا حد زیادی می توانند به بحث تامین مالی کمک کنند و مشکلی در این زمینه ندارد بلکه می بایست فرآید تامین مالی اصلاح شود.

۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 20961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha