تیراندازی شدید در محوطه کاخ دادگستری بیروت/ ۶ کشته و ده‌ها زخمی +تصاویر

رسانه‌های خبری از وقوع تیراندازی گسترده در محوطه کاخ دادگستری بیروت در لبنان خبر دادند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، در پی تجمع هواداران حزب الله و جنبش امل لبنان، تیراندازی شدیدی در محوطه کاخ دادگستری بیروت رخ داده است.

بر اساس این گزارش، محوطه کاخ دادگستری بیروت و به طور مشخص منطقه الطیونه – جایی که هواداران حزب الله و جنبش امل در اعتراض به قاضی پرونده انفجار بندر بیروت دست به تحصن زده اند- تیراندازی شدیدی رخ داده است.

 معترضان پلاکاردهایی را علیه مداخله آمریکا در زمینه تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت بالا برده اند.

شبکه المیادین همچنین اعلام کرد ارتش لبنان یک تک تیرانداز را روی یکی از ساختمان ها در اطراف محل برگزاری تظاهرات اعتراضی در منطقه الطیونه بیروت بازداشت کرد. 

ارتش لبنان گفته است معترضان در معرض تیراندازی در منطقه الطیونه دربیروت قرار گرفته اند و نیروهای ما نیز به منطقه شتافته اند. ارتش لبنان در بیانیه ای اعلام کرد تظاهرات‌کنندگان حین حرکت به سمت کاخ دادگستری هدف حمله قرار گرفته‌اند و ارتش به سرعت منطقه «الطیونه» را محاصره کرده و در ورودهای شهر و محله‌ها مستقر شد.

ارتش لبنان در این بیانیه همچنین هشدار داد به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها رویت شود، تیراندازی خواهد کرد.

فرماندهی ارتش لبنان نیز از غیرنظامیان خواست که هر چه سریعتر از خیابان‌ها خارج شوند. دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز اعلام کرد در حال پیگیری اوضاع به همراه نخست وزیر، وزرای دفاع، کشور و فرمانده ارتش است.

شبکه الجزیره به نقل از منابع پزشکی گفته اند بر اثر تیراندازی ها در منطقه الطیونه در بیروت،  یک نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند که حال یکی از افراد زخمی وخیم گزارش شده است. این در حالی است که شبکه المیادین شمار قربانیان را دو کشته و بیست ویک زخمی اعلام کرد.

این در حالی است که شبکه المیادین شمار قربانیان را دو کشته و ۲۱ زخمی اعلام کرد. حزب الله لبنان و جنبش امل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: این تجاوز از سوی گروه‌های مسلح بوده است. تجاوز به این تظاهرات در منطقه الطیونه در بیروت، با هدف کشاندن کشور به سوی فتنه صورت گرفته است. ما خواهان آرامش و عدم کشیده شدن مسأله بسوی فتنه هستیم. همچنین خبرگزاری لبنان شمار کشته شدگان این ناآرامی ها را سه نفر اعلام کرد.

در یک فیلم از محل حادثه نشان داده شده افراد مسلح در پشت سطل‌های زباله پنهان شده و به سمت اهداف نامعلوم شلیک می‌کنند. گفته می‌شود در میان خشونت‌ها گلوله‌های آر پی جی به سمت منطقه نیز شلیک شده است، اگرچه معلوم نیست چه کسی آن‌ها را شلیک کرده است.

نجیب میقاتی خواستار آرامش شده و از مردم لبنان خواست که این حادثه را به فتنه تبدیل نکنند. شورای مرکزی امنیت داخلی لبنان قرار است ساعت ۱۳ ظهر تشکیل جلسه دهد.

حزب الله و جنبش امل لبنان در واکنش به تحولات و نا آرامی‌های امروز بیروت بیانیه مشترکی صادر کردند.

المیادین به نقل از هلال‌ احمر لبنان اعلام کرد تاکنون ۵ تن بر اثر تیراندازی های بیروت شهید و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

خودروهای ارتش لبنان برای زیرنظر گرفتن تک تیراندازان در ساختمان‌های الطیونه حرکت کردند. یکی از تک تیراندازها به طور مداوم و بدون هدف به سوی جمعیت تیراندازی می‌کند.

 ارتش لبنان در منطقه الطیونه بیروت در حال نجات خانواده‌هایی است که در درگیری‌ها گیر افتاده‌اند.

خبرنگار المیادین مستقر در بیروت اعلام کرد: ارتش لبنان تمام چهار راه‌های منتهی به محله عین الرمانه را بسته است و حدود یک ربع ساعت است که تیراندازی در منطقه الطیونه ادامه دارد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و یکی از وزیرانش برای بررسی اوضاع به اتاق فرماندهی عملیات ارتش لبنان رفتند.

میقاتی گفت: ارتش به اقدامات میدانی خود برای رسیدگی به وضعیت و بازگرداندن امنیت ادامه خواهد داد و همه جلوه‌های مختل کننده امنیت و افراد دخیل در این تیراندازی را دستگیر خواهد کرد.

بسام مولوی، وزیر کشور لبنان هم پس از پایان جلسه اتاق فرماندهی عملیات گفت: اطلاعاتی در مورد ۶ کشته و ۱۶ زخمی وجود دارد که به بیمارستان‌های اطراف فرستاده شدند.

او در ادامه افزود: از رئیس دولت درخواست کردیم تا همه چیز را برای کنترل وضعیت امنیتی در مناطق الشیاح و عین الرمانه به کار گیرد.

گمانه زنی ها درباره دست داشتن برخی احزاب در درگیری‌ها

شبکه تلویزیونی العالم نیز در گزارشی از بیروت اعلام کرد منطقه الطیونه در بیروت که در آن به معترضان شلیک شد و تیراندازی‌های شدید همچنان در آن ادامه دارد در سیطره و تسلط حزب «القوات اللبنانیه  (نیروهای لبنانی تحت امر سمیر جعجع)» است. این نشان می‌دهد عناصری از القوات اللبنانیه به معترضان حمله می‌کنند.

خبرنگار شبکه افزود ما برای  مسیحیان احترام زیادی قائل هستیم، اما بیشتر ساکنان این منطقه را مسیحیان تشکیل می‌دهند و القوات اللبنانیه به صورت اساسی بر این منطقه تسلط دارد. ارتش لبنان به تعداد زیاد در این منطقه مستقر شده است تا جلوی شعله ورتر شدن اوضاع را بگیرد. اندکی قبل اینجا مملو از رهگذران و خودرو بود، اما حالا به منطقه حقیقی درگیری تبدیل شده است. این نشان می‌دهد اوضاع شاید عاقبت خوبی نداشته باشد مگر آنکه ارتش و نیروهای امنیتی به سرعت کاری بکنند.

خبرنگار افزود: اندکی پیش نیز صدای شلیک دو آر پی جی را شنیدیم.

ادامه درگیری ها در اطراف کاخ دادگستری بیروت

منابع لبنانی اعلام کردند هویت ۱۰ تن از شبه‌نظامیانی که در تیراندازی‌های الطیونه شرکت داشتند برای ارتش روشن شده است.

خبرگزاری الجزیره اعلام کرد بر اثر پرتاب نارنجک‌ یکی از ساختمان‌های منطقه الشیاح دچار آتش‌سوزی شده است. برخی منابع خبری هم اعلام کردند شبه‌نظامیان با آر پی جی به سمت خبرنگاران و نیروهای ارتش لبنان شلیک می‌کنند. ارتش لبنان تمام چهار راه‌های منتهی به محله عین‌الرمانه را بسته است و تیراندازی ها به طور مداوم در منطقه الطیونه ادامه دارد.

برقراری آرامش نسبی در برخی از مناطق درگیری/ تلاش ارتش برای ورود به ساختمان تک تیراندازان

المیادین اعلام کرد: ارتش در قسمت‌های فرعی منطقه درگیری در الطیونه مستقر شده است. آرامش نسبی در منطقه درگیری در الطیونه برقرار شده و ارتش به خبرنگاران اجازه رفت و آمد داده است. ارتش برای ورود به ساختمانی در الطیونه که تک تیراندازان از آن به طرف مردم تیراندازی می‌کردند، در تلاش است. ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمانی که تک تیراندازان در آن بودند قفل شده و ارتش با احتیاط پیش می‌رود.

خبرنگار المیادین گزارش داد بوی باروت به طور گسترده در ساختمان پخش شده و به نظر نمی‌رسد این ساختمان مسکونی بوده باشد.

منابع پزشکی لبنان اعلام کرده‌اند: جراحات شهدا بیشتر از ناحیه سر و قلب و جراحات مجروحان بیشتر از ناحیه گردن و شکم بوده است.

جنبش حزب الله و امل لبنان حزب «نیروهای لبنان» را مسئول درگیری‌های بیروت اعلام کردند

مسئولان جنبش امل و حزب الله لبنان اعلام کردند: حمله مسلحانه به اعتراض مسالمت آمیز از سوی گروه‌های حزب القوات اللبنانیه «نیروهای لبنان» انجام شده است. این نیروها در محله‌های همسایه و پشت‌بام ساختمان‌ها پخش شدند و عملیات تیراندازی مستقیم را انجام دادند. نیروهای این حزب کشتار عمدی انجام دادند که باعث این تعداد شهید و زخمی شد.

این دو جنبش افزودند: محرکان این عملیات باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و شدیدترین مجازات برای آن‌ها اعمال شود. ما به خانواده‌ها و بازماندگان شهدا قول می‌دهیم تا احقاق حق و اجرای عدالت دست از پیگیری نکشیم. ما از همه مردم و جوانان بابت صبر و شکیبایی‌شان تشکر و قدردانی می‌کنیم. این حمله یک اقدام جنایتکارانه و عمدی است که ثبات و صلح مدنی را هدف قرار می‌دهد. ما خواستار دستگیری عاملان شناخته شده کشتارها و محرکان آن هستیم. مردم و جوانان ما بالاترین سطوح نظم و تعهد را برای بیان خواسته مسالمت آمیز خود نشان دادند.

در همین حال، سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه ادعا کرد: دلیل اصلی این رویدادها، سلاح‌های کنترل نشده و گسترده‌ای است که شهروندان را در هر زمان و مکان تهدید می‌کند. من از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیران دفاع و کشور می‌خواهم تحقیقات کامل و دقیقی را برای تعیین مسئولیت‌های آنچه امروز اتفاق افتاده، انجام دهند.

او همچنین گفت: صلح مدنی تنها ثروتی است که در کشور برای ما باقی مانده است و ما باید آن را حفظ کنیم.

این در حالی است که خبرنگار المیادین مستقر در بیروت اعلام کرد: شواهدی وجود دارد که یکی از مقامات حزب القوات اللبنانیه دیروز به منطقه درگیری آمده و بر آماده‌سازی کمین مسلحانه نظارت کرده است.

تیراندازی شدید در محوطه کاخ دادگستری بیروت + فیلم و تصاویر

تیراندازی شدید در محوطه کاخ دادگستری بیروت + فیلم

تیراندازی شدید در محوطه کاخ دادگستری بیروت + فیلم و تصاویر

تیراندازی شدید در محوطه کاخ دادگستری بیروت + فیلم و تصاویر

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 20955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha