۵٠٠ هزار مهندس بیکار داریم/چینی‌ها در ایران ساختمان می‌سازند!

یک انبوه ساز گفت:بیش از ۵٠٠ هزار مهندس در کشور داریم که تقریبا بخش مهمی از آنها بیکارند و در این شرایط معلوم نیست چرا برخی به فکر حضور پیمانکار خارجی در صنعت ساخت و ساز هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، از نیمه سال ۱۳۹۸ و و به ویژه از بهار ۱۳۹۹، همراه با افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی شاهد بالارفتن هزینه ساخت و ساز بودیم به طوری که تحت تاثیر این موارد، صنعت ساختمان در رکود عظیمی فرو رفته است و در ماه‌های اخیر و با تاکیدات رییس دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، بار دیگر مردم و حتی برخی از سازندگان خرد و انبوه‌سازان نسبت به رونق این بخش در ماه‌های آتی تاحدودی امیدوار شدند. اما در روزهای اخیر و با مصاحبه اقبال شاکری ، عضو کمیسیون عمران مجلس خبری مبنی بر مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن دولتی در ایران مطرح شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: وزیر راه‌وشهرسازی در نشست اخیر خود با اعضای کمیسیون این موضوع را اعلام کرده و جزئیاتی در مورد آن نگفته است؛ اما فقط منحصر به شرکت‌های چینی نیست و شرکت‌های دارای تکنولوژی در سایر کشورها نیز امکان مشارکت در ساخت مسکن ایران با شرط انتقال تکنولوژی را دارند. شاکری تاکید کرده است: انتقال تکنولوژی شرط اصلی موافقت با حضور خارجی‌ها در ساختمان‌سازی ایران است. انتشار این خبر موجب واکنش‌هایی در میان فعالان این صنف و حتی مردم جامعه شد.

۵٠٠ هزار مهندس بیکار داریم/چینی‌ها در ایران ساختمان می‌سازند؟

نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و گو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا انبوه‌سازان ایرانی قادر به ساخت مسکن با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نیستند که دولت به دنبال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در این بخش است، اظهار کرد: متاسفانه وزیر راه و شهرسازی اطلاعات کافی از امکانات و توانایی‌های داخلی در بخش صنعت ساختمان ندارد.

ایرج رهبر تصریح کرد: ایران دومین کشور جهان از نظر سدسازی، تعداد مهندسان راه و ساختمان و ... است و خوشبختانه در کشور دارای ۷ تا ۸ تکنولوژی روز در زمینه صنعت ساختمان هستیم و برخی از این تکنولوژی‌ها در زمان مسکن مهر راه‌اندازی شد اما به دلیل عدم برخورد درست با این پروژه و همچنین نبود پیوستگی و ادامه کار، تکنولوژی‌ها به اصطلاح روی زمین ماند.

وی ادامه داد: اکنون در صنعت ساختمان و به ویژه در پرند دارای تکنولوژی سوپر پانل هستیم اما با وجود تولید مشتری برای آن وجود ندارد. همچنین سیستم قالب تونلی که توسط ترکیه‌ای وارد کشور شد و در پردیس ۱۰ هزار واحد به صورت قالب تونلی اجرا شد که متاسفانه به دلیل عدم استقبال از مسکن مهر و ادامه نیافتن کار سبب شد تا انبوه‌سازان استفاده از این تکنولوژی را رها کنند و بخشی از قالب‌ها به قیمت ضایعات فروخته شد.

رهبر عنوان کرد: باید صنعتی سازی در کشور متداول شود یعنی از حالت سنتی‌سازی در صنعت ساختمان باید خارج شویم اما متاسفانه عدم همکاری دولتمردان یازدهم و دوازدهم و ادامه نیافتن پروژه‌ مسکن مهر سبب شد تا بسیاری از تکنولوژی‌های وارد شده و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش با استقبال مواجه نشود.

بی‌اطلاعی وزیر راه و شهرسازی از تکنولوژی‌های موجود در کشور

وی خاطرنشان کرد: بنده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در جلسه‌ای با رئیس جمهور این موارد را به عنوان عوامل ورشکستگی انبوه‌سازان مطرح کردم؛  اکنون نیز به علت عدم آگاهی وزیر راه و شهرسازی نسبت به وجود تکنولوژی‌های موجود در بخش صنعت ساختمان کشور و همچنین حضور افراد توانمند، اکنون شاهد طرح چنین مواردی از سوی وی هستیم .

این انبوه‌ساز گفت: این موارد در حالی بیان می‌شود که متاسفانه برخلاف سیاست‌گذاری‌ها که تا زمانی که تولید داخل داریم نباید نسبت به واردات اقدام کرد. در آزادراه تهران- شمال از شرکت‌های چینی استفاده کردیم اما آنها پس از ۲۰ سال پروژه را نیمه‌کار رها کردند و از ایران خارج شدند؛ این‌گونه موارد متاسفانه برای ما درس عبرت نشده است

وی ادامه داد: تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان از سایر کشورها وارد شده و می‌توان به مواردی مانند سیستم قالب تونلی، تکنولوژی سوپر پانل، سیستم سازه ال اس اف ( lsf )، سیستم پیچ‌ و مهره‌ای و ... اشاره کرد که در کشور کارخانه‌ای مربوط به این تکنولوژی‌ها در حال فعالیت هستند اما متاسفانه مشتری برای آنها وجود ندارد به طوری که برای سیستم قالب تونلی تکنسین تربیت کرده‌ایم و قالب‌سازان محصولات خود را عراق و سلیمانیه و اربیل صادر می‌کنند.

رکوردزنی در ساخت و ساز با استفاده از تکنولوژی روز دنیا

رهبر گفت: استفاده از تکنولوژی‌های روز و موجود در ایران در صورت حمایت، موجب رکودزنی در ساخت و ساز خواهد شد به طوری که در پردیس و با استفاده از این تکنولوژی‌ها توانستیم اسکلت ۴۵۰ واحد مسکونی را در عرض یک روز انجام دهیم که نشان‌دهنده میزان تفاوت استفاده از تکنولوژی‌ها و سیستم‌های روز دنیا در ساخت و ساز نسبت به روش‌های سنتی است. در بلوک‌های ۴ تا ۶ واحده یک روز زمان نیاز است تا قالب‌ها بسته شود بنابراین به جرأت می‌توان گفت با حمایت‌های مالی می‌توان پروژه‌ ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد.

۵٠٠ هزار مهندس بیکار داریم/چینی‌ها در ایران ساختمان می‌سازند؟

الزامات دستیابی به ساخت و ساز سریع

وی تاکید کرد: اگر به دنبال تسریع در ساخت و ساز هستیم به همان نسبت نیز باید تزریق مالی نیز با سرعت انجام شود در غیر این‌صورت پروژه مشمول زمان می‌شود زیرا سازنده برای خرید میلگرد و سیمان و سایر مصالح ساختمانی نیازمند نقدینگی است که باید به سرعت مرتفع شود. برای دستیابی به سرعت عمل مورد نیاز پروژه‌ها نیازمند هماهنگی بین تمام بخش‌ها و ارگان هستیم.

وی توضیح داد: در صورت تامین بودجه می‌توان به صورت همزمان اسکلت بندی و حتی ساخت دیوار و ... پروژه‌ها را انجام داده به طوری که برای سایر طبقات مشکلی ایجاد نشود. هر مرحله جداگانه و به صورت هم‌زمان امکانپذیر است.

رهبر گفت: اگر در صنعت ساختمان تکنولوژی روز دنیا استفاده شود به حتم شاهد کاهش مدت زمان اجرای پروژه‌ها و همچنین هزینه‌ها خواهیم بود؛ سرعت عمل به هماهنگی میان مدیریت اجرای پروژه، حمایت دولت، تزریق منظم مالی متقاضی و ... وابسته است که تاکنون شاهد این هماهنگی در صنعت ساختمان نبوده‌ایم.

لزوم به‌کارگیری نیروهای متخصص در صنعت ساختمان ایران

وی افزود: طرح ورود سازنده بخش مسکن از خارج اصلا درست نیست زیرا برای تربیت مهندسان و نیروهای متخصص وقت و هزینه‌های فراوانی صرف شده و این عده توان بهبود وضعیت و شرایط صنعت ساختمان را دارا هستند و می‌توانیم به صادرات خدمات فنی بپردازیم.

وی توضیح داد: در سال ۱۳۹۱ در کشور ونزوئلا توانستیم با استفاده از سیستم قالب تونلی نسبت به ساخت ۳ هزار واحد اقدام کنیم و با توجه به ساخت این تعداد واحد در دورترین نقطعه جغرافیایی نسبت به ایران چگونه نمی‌توانیم در داخل کشور دست به چنین کاری بزنیم؟

وی گلایه کرد: عوض تقویت صدور خدمات از ایران برعکس عمل می‌کنند که به اعتقاد بنده انحراف و اطلاعات نادرستی است که شاید به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است.

دلسردی انبوه‌سازان داخلی

رهبر درباره ناامیدی و دلسردی انبوه‌سازان داخلی از طرح چنین مواردی بیان کرد: طرح این موارد تاثیر بسیار منفی بر روی کار انبوه‌سازان می‌گذارد زیرا ما اکنون در کشور  بیش از ۵۰۰ هزار مهندس داریم که به جرات می‌توان گفت تقریبا همه آنها بیکار هستند و در کنار آنها دارای نیروی انسانی متخصص در صنعت ساختمان هستیم که با حمایت از این بخش می‌توانیم شاهد اشتغالزایی باشیم. اما متاسفانه برخی به دنبال ورود نیروی خارجی به بخش صنعت ساختمان هستند که در مقابل باید ارز به آنها پرداخت شود در حالی که نیازی به این کار نیست زیرا در این بخش دارای تکنولوژی و همچنین نیروی انسانی متخصص و کارآمد هستیم.

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 20954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha